تصمیمات بی‌اثر برای آلودگی هوا



 آلودگی هوا,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

روزهای «قرمز» پایتخت سریالی شد 

۵+۱ روز «قرمز» برای پایتخت‌‌‌نشین‌‌‌ها 

به گزارش دنیای‌اقتصاد: در پنج روز گذشته کیفیت هوای تهران در محدوده ناسالم برای همه بود و به نظر می‌رسد وضعیت قرمز شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت منتهی به صبح امروز هم تکرار شود.

 

به گزارش  دنیای‌اقتصاد ، شاخص لحظه‌‌‌ای کیفیت هوای شهر تهران پس از ۱۶ ساعت پیاپی باقی ماندن در محدوده قرمز (شاخص بین ۱۵۱ تا ۲۰۰) سرانجام بعد از ظهر دیروز حوالی ساعت ۱۴ قدری کاهش پیدا کرد و کیفیت هوا برای گروه‌‌‌های حساس ناسالم شد. هرچند افت شاخص آن‌‌‌قدر چشمگیر نبود و بعید نیست با نزدیک شدن به ساعت پیک ترافیک عصرگاهی و افزایش تولید و انتشار آلاینده‌‌‌ها از منابع متحرک، این مقدار دوباره به فراتر از ۱۵۰ برسد و وضعیت قرمز شود. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد تعداد روزهای پیاپی ناسالم برای همه شهروندان در این موج آلودگی به شش روز برسد.

 

اما با وجود بازگشت چندباره موج آلودگی به آسمان تهران از نیمه پاییز تاکنون، برخی ابزارهای اطلاع‌‌‌رسان درباره وضعیت شاخص کیفیت هوا درست کار نمی‌‌‌کند. یکی از این ابزارها نقشه‌‌‌های کیفیت هوا در نقاط مختلف شهر تهران است که در سایت شرکت کنترل کیفیت هوا منتشر می‌شود. این نقشه‌‌‌ها برای کاربرانی که می‌‌‌خواهند با استفاده از ساده‌‌‌ترین ابزار از وضعیت شاخص آلودگی در محدوده جغرافیایی مورد نظر خود مطلع شوند، کاربرد دارد و با نمایش چهار رنگ سبز، زرد، نارنجی و قرمز، ‌‌‌ نشان می‌دهد شاخص کیفیت هوا در روز جاری و پیش‌بینی شاخص در روز آتی برای هر محدوده جغرافیایی در چه محدوده‌‌‌ای خواهد بود.

 

رنگ سبز بر اساس استاندارد جهانی شاخص کیفیت هوا نماد پاک بودن هوا، رنگ زرد نماد هوای سالم و قابل قبول، رنگ نارنجی نماد هوای ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس و در نهایت رنگ قرمز گویای شرایط اضطرار و هوای ناسالم برای همه است. اما این نقشه‌‌‌ها مدتی است که به‌روز نمی‌شود و در حالی که میانگین شاخص کیفیت هوای شهر تهران قرمز است، هیچ لکه قرمزی در هیچ نقطه‌‌‌ای از شهر روی نقشه‌‌‌های مذکور مشاهده نمی‌شود.

 

در صورتی که این ابزار به درستی کار کند، در یک نگاه می‌توان به مناطقی که شاخص آنها قرمز اعلام شده پی برد و برنامه سفر غیرضروری احتمالی به این مناطق را لغو کرد. اما اگر این نقشه‌‌‌ها به درستی کار نکند، پی بردن به وضعیت شاخص کیفیت هوای مناطق نیازمند جست‌‌‌وجو در سایت شرکت کنترل کیفیت هوا خواهد بود که مسیری دشوار برای ارائه اطلاعات به مخاطبان محسوب می‌شود و عموم شهروندان از آن صرف‌‌‌نظر می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------