شناسایی‌ ۲۳۳ گود در تهران / ۲۱ گود، بسیار خطرناک تشخیص داده شده‌اند



۲۱ گود شهر تهران یک هشدار جدی محسوب می‌شوند؛ گود‌های پرخطری که می‌توانند آسیب‌رسان باشند و علاوه بر خسارت مالی، جانِ آدمی را بگیرند. گود‌هایی که برای ساختمان‌های مجاور خطرناک هستند و هر لحظه ممکن است حادثه‌ساز شوند. 

به گزارش همشهری؛ گودال‌های عمیق رهاشده خطرناک در اغلب مناطق پایتخت هستند و این موضوع، کار را برای ایمن‌سازی سخت می‌کند. آنگونه که چه در شمال شهر و چه در جنوب شهر، گود‌هایی با عمیق بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند که می‌توانند هر آن خسارتی جبران‌ناپذیر را رقم بزنند. به‌طور نمونه در منطقه یک شهر تهران و در خیابان جبلی، مالک و سازنده‌ای بدون اخذ پروانه ساختمانی اقدام به ایجاد یک گودِ پرخطر کرده است؛ موضوعی که بنا‌به عدم‌ایمنی و خطرآفرینی برای املاک مجاور باید با حکم قضایی تعیین تکلیف شود.

  فرونشست زمین,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

به‌گفته شهرداری منطقه یک، ساختمان مجاور این گود دچار انحراف شده و باید با دستور صریح دادستانی این ساختمان تخلیه و گود نیز تعیین تکلیف شود. علاوه بر این، گود اژدری هم یکی دیگر از گود‌های پرخطر این منطقه به‌حساب می‌آید. حمیدرضا حاجوی در این رابطه گفته است: «گزارش رسمی اقدامات این گود نیز باید از شرکت ذی‌صلاح که زیرمجموعه حوزه معاونت شهرسازی اداره کل معماری ساختمان است دریافت شود و از نظر بحرانی مورد بررسی قرار گیرد.»

 

در منطقه یک، وجود مسیل‌ها و قنوات نیز مشکلاتی را می‌تواند برای ساختمان‌ها ایجاد کند. چنان‌که استعلام قنوات به‌دلیل بحث گود‌های پرخطر در دستور کار اداره صدور پروانه منطقه قرار گرفته است. برای همین، مالک ملزم به دریافت استعلام از اداره مسیل‌ها و قنوات است تا خطرپذیری گود‌های شمال شهر به حداقل برسد. این در حالی است که منطقه یک و ۲۲ بیشترین گود رهاشده را نسبت به مناطق دیگر دارند. در شرایطی که منطقه یک به‌همراه منطقه ۲ و ۴ بیشترین گود‌های بسیار خطرناک را دارند؛ گود‌هایی که در برخی مناطق برای جلوگیری از حادثه احتمالی فعالیت‌هایی صورت گرفته است، با این حال، به‌نظر می‌رسد گود‌های پرخطر در مناطق مختلف در سطح شهر تهران برای رفع خطر و ایمن‌سازی مسیر سختی پیش‌رو دارند.

 

شهردار منطقه ۹ تهران، سیدمحمدرحیم مرتضوی گفته است: «برخورد جدی و قاطعانه با ساختمان‌های ناایمن، گود‌های پرخطر و رهاشده و تاورکرین‌های منطقه در راستای حفظ امنیت و آرامش شهر و شهروندان خط قرمز ماست.»

 

ایمن‌سازی گود‌ها یکی از اهداف قرارگاه ایمنی شهرداری

‌رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی به دستور شهردار تهران با هدف ارتقای ایمنی شهری کلانشهر تهران خبر می‌دهد و اینکه این قرارگاه ایمنی ۱۰ هدف را دنبال می‌کند. علی نصیری معتقد است: «مدتی است در این سازمان تغییر رویکردی را شاهد هستیم تا تمرکز سازمان را منطبق بر اسناد فرادست ملی و بین‌المللی به سمت کاهش خطر بحران ببریم. کاهش خطر بحران یعنی اینکه ما اقدامات پیشگیرانه را بر اقداماتی که به‌منظور آمادگی در برابر وقوع حادثه انجام می‌شوند، در اولویت قرار دهیم. یعنی تلاش‌ها بر این اصل استوار باشد که اساسا حادثه‌ای رخ ندهد، تا اینکه صبر کنیم حادثه رخ بدهد و نهاد‌های امدادرسان وارد عمل شوند.» ایمن‌سازی ۲۰۴ گود پرخطر تهران یکی از اهداف مهم سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است.

 

علی نصیری یادآور شد: «این طرح بحث مفصلی در حوزه گودبرداری‌های ساختمان دارد که چه کنیم گود پرخطر شکل نگیرد. این گود پرخطری که داریم ناشی از نواقصی است که در قوانین و ضوابط موجود است که اجازه می‌دهد گود پرخطر شکل بگیرد و رها شود.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------