واکنش‌ها به لورفتن سوالات امتحانات نهایی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,امتحانات نهایی

 

سهم ۳۰‌درصدی سوالات امتحانات نهایی در کنکور موجب شده که برخی دانش‌آموزان سودای خرید این سوالات را در سر داشته باشند. مساله‌ای که بازار خرید و فروش سوالات امتحانی را در تلگرام داغ کرده است. آنچنان که دو روز گذشته سوالات امتحان نهایی درس دین و زندگی لو رفت و واکنش‌هایی را به راه انداخت. با این حال سال گذشته عده‌ای از دانش‌آموزان مقابل وزارت آموزش ‌و پرورش تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضع موجود شدند، اما این روند همچنان ادامه دارد. حال تصور کنید که اگر خرید و فروش سوالاتی امتحانات نهایی به همین منوال پیش برود، اعتبار آموزش تا چه حد کاهش خواهد یافت.

 

بازار فروش سوالات امتحان نهایی در فضای مجازی داغ است. آنچنان که دو روز گذشته برخی دانش‌آموزان قبل از شروع امتحان دینی و زندگی از سوالات باخبر بودند. تلخی ماجرا اینجاست که چنین اتفاقی برای نخستین‌بار رخ نداده است، بلکه سال‌های گذشته نیز با چنین مساله‌ای مواجه بودیم. این در حالی است که تعداد کانال‌های فروش سوالات قابل ملاحظه است. کانال‌هایی که سوالات درس دینی را 30‌هزار تومان، دروس عمومی را 70‌هزار تومان و دروس تخصصی را 90‌هزار تومان می‌فروشند. حال در این آشفته‌بازار بهتر است به موضوع حذف آزمون کنکور نیز اشاره‌ای کنیم.

 

مساله‌ای که سال‌هاست حرفش به میان می‌آید و هنوز نتیجه قطعی آن مشخص نیست. درواقع حذف آزمون کنکور ارتباط مستقیمی با تاثیر سوالات امتحانات نهایی بر پذیرش دانشجویان دارد، آنچنان که اگر روزی آزمون کنکور حذف شود، نمرات آزمون نهایی در ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها نقش بسزایی دارد، اما با روند پیش‌رو همچنان بهترین گزینه برای جذب دانشجویان، کنکور خواهد بود. برگزاری امتحانات نهایی از امنیت بالایی برخوردار نیست و برای جلوگیری از ضایع‌شدن حقوق دانش‌آموزان بهتر است که تا برقراری تامین امنیت به همان روش سابق دانشجویان پذیرفته شوند. یک کارشناس آموزشی معتقد است: جوانانی به‌عنوان مشاور در حوزه آموزش کشور وارد سیستم شده‌اند و توانسته‌اند در کانال‌های تلگرامی برای خود تعدادی مخاطب دست و پا و ادعا کنند با افراد معدودی در حوزه‌های امتحانی مرتبط هستند؛ ماجرا نیز بدین قرار است که هنگام ارسال سوالات به حوزه‌های امتحانی، آنها را قبل از برگزاری امتحان باز می‌کنند.

 

البته این رویه غیرقانونی است، اما تعداد حوزه‌های امتحانی آنقدر زیاد است که نظارت بر آنها دشوار است. پس از بازگشایی سوالات از آنها عکس گرفته و برای ادمین کانال‌ها ارسال می‌شود که پس از آن به دست چند‌هزار نفر خواهد رسید. به گزارش تسنیم، هامون سبطی افزود: هم‌اکنون امتحانات نهایی به یک رقابت تبدیل شده و دانش‌آموز تمام تلاش خود را برای کسب نمره 20 انجام می‌دهد تا از تاثیر مثبت آن در کنکور بهره‌مند شود.

 

سوالات لورفته مربوط به تهران نیست

اخیرا خبری مبنی بر لورفتن سوالات امتحان نهایی دانش‌آموزان در تلگرام منتشر شد. مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران دراین‌باره گفت: با قطعیت می‌گویم که سوالات لورفته امتحانات نهایی در تهران نبوده و مربوط به یکی دیگر از استان‌ها می‌شود، اما اجازه نداریم نام استان را ببریم. علیرضا راه‌پیما افزود: ما روی برگه‌های امتحان نهایی بک‌گراند زده بودیم.

 

این بک‌گراند روی عکسی که در تلگرام از سوالات منتشر شده، وجود ندارد. همین مدرک به‌سادگی نشان می‌دهد سوالات مربوط به استان تهران نبوده است. نکته قابل توجه این است که این بک‌گراند در هر منطقه از تهران متفاوت است و اگر در هر کدام از مناطق تهران سوالات بیرون می‌آمد ما تشخیص می‌دادیم که سوالات مربوط به کدام منطقه است. او با تاکید بر پیگیری تخلف صورت‌گرفته از سوی مسئولان گفت: پس از اینکه سال گذشته سوالات لو رفت، با پیگیری حراست و سیستم‌های نظارتی آموزش و پرورش تخلف به حداقل رسید. در حال حاضر مسئولان در حال بررسی هستند که این مورد چطور اتفاق افتاده و سوالات از چه طریقی لو رفته است؟ راه‌پیما بیان کرد: برای بالابردن امنیت، قرنطینه‌ای طراحی شده که کاملا درز‌ناپذیر است. علاوه بر این هم هیچ‌کسی اطلاعی ندارد که قرار است چه سوالی طراحی شود.

 

تنها مفری که وجود داشت و ظاهرا سال گذشته هم از این مفر این اتفاق افتاد زمانی بود که سوالات از خزانه اداره کل به سمت مناطق می‌رود و از مناطق به سمت مدارس. در این حالت یک سری مشکلات وجود داشت که همگی حل شد و امسال ما با قاطعیت می‌توانیم بگوییم در این مسیر هم امکان تخلف به هیچ‌وجه وجود ندارد. به گزارش ایلنا، او افزود: ناگفته نماند براساس آیین‌نامه امتحانات هم هیچ‌کسی نمی‌تواند پاکت‌ها را قبل از اینکه همه گروه امتحانات جمع باشند، باز کند و حداکثر این زمان 10 دقیقه قبل از امتحان است. 10 دقیقه قبل از امتحان گروهی که امتحان را برگزار می‌‌کند مسئول حوزه و تمام عوامل اجرایی باید پاکت را امضا و در مقابل چشم همگان آن را باز و تکثیر کند. این مدت زمان خیلی کمی را می‌برد و امکان لورفتن سوالات را به صفر می‌رساند.

 

بی اعتباری آموزش با لورفتن سوالات

«آزمون جزئی از آموزش است. در نظام‌های آموزشی گوناگون برخی‌ها بیشتر و برخی‌ها کمتر آزمون می‌گیرند. با این حال آزمون در آموزش و پرورش وجود دارد و بااهمیت است. وقتی مسئولان آموزش و پرورش با مدیران و معلمان مدارس صحبت می‌کنند، عنوان می‌شود که آزمون مثل ناموس آموزش و پرورش است و باید حرمتش نگه داشته شود.» اینها را مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی به «آرمان» می‌گوید. به‌گفته او در سال‌های گذشته دیدیم که برخی اوقات سوالات امتحانات هماهنگ کشوری در پایه های سوم و چهارم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی لو رفت. دو روز پیش نیز که امتحان درس دین و زندگی بود، بنده شخصا از دانش‌آموزان شنیدم که قبل از امتحانات سوالات را دیده‌اند.

 

بهلولی بیان می‌کند: در منطقه پنج تهران یکی از دانش‌آموزان سوالات را قبل از شروع امتحان به دانش‌آموزان دیگر نشان داده و مدعی بود که به‌صورت رایگان آن را از کانال تلگرام گرفته است. البته این مساله در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است. این کارشناس آموزش عنوان می‌کند: برخی اوقات آموزش و پرورش کج‌دار و مریز و نیمه‌حرفه‌ای پذیرفته است که سوالات امتحانات نهایی لو رفته است. بهلولی اضافه می‌کند: سوالات آزمون‌های هماهنگ در وزارتخانه آموزش و پرورش طرح می‌شوند و شب امتحان به مناطق ارسال می‌شود. این مناطق موظف هستند سوالات را در اختیار مسئولان تقسیم قرار دهند.

 

مسئولان تقسیم شب امتحان در قرنطینه هستند تا سوالات را تقسیم و صبح زود به حوزه اجرایی بفرستند. او ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم بیشتر این سوالات از طرف افرادی بیرون داده می‌شود که احتمالا در اتاق تقسیم هستند و آن شب به سوالات دسترسی دارند. بهلولی می‌افزاید: وقتی سوالات امتحان حدود یک ساعت قبل به دست مسئولان حوزه‌ها می‌رسد، آنها تا چند دقیقه قبل از امتحان حق ندارند پلمب سوالات را باز کنند.

 

این احتمال وجود دارد که شاید در این میان فردی از سوالات عکس بگیرد و آن را منتشر کند. این کارشناس آموزش خاطرنشان می‌کند: لورفتن سوالات امتحانات هم اعتبار آموزش و معلمان را زیر سوال می‌برد و هم روی انگیزه دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد. او توضیح می‌دهد: نکته دیگر این است که ما به‌دنبال این هستیم که کنکور حذف شود. وقتی که این اتفاق بیفتد، عملا تاثیر آزمون‌های امتحانات نهایی برای ورود به دانشگاه بیشتر می‌شود. حال اگر سوالات امتحانات به همین منوال لو بروند، اعتبار همه‌چیز زیر سوال می‌رود.

 

آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------