کاهش ۳۶ درصدی ذخیره برف در کشور



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, ذخیره برف
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در حال حاضر پوشش برف نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته، یعنی به دلیل افزایش دما بارندگی‌ها از سمت برف به بارش باران تغییر پیدا کرده است.

عباس سروش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آب در کشور، اظهار کرد: از اول مهر تا هفته گذشته به‌طور متوسط ۱۵۳ میلی‌متر بارندگی در سطح کشور داشتیم که این رقم سال گذشته در همین روز حدود ۲۲۴ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال قبل ۳۱.۶ درصد و نسبت به متوسط ۴۹ سال گذشته ۳۲.۷ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: در اریبهشت‌ماه بارندگی خوبی را شاهد بودیم، اما به خاطر کمبود باران در پاییز و زمستان، یک سوم کاهش بارندگی داشته‌ایم لذا نباید اینگونه تصور کرد که باران‌های اخیر وضعیت منابع آبی را خیلی بهبود بخشیده است.

 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو  با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب مصرفی شهرها از منابع سدها تأمین می‌شود، اظهار کرد: در سال آبی جاری ورودی آب به سدها ۱۷.۴۷ میلیارد مترمکعب بوده که سال گذشته در این ایام این عدد ۳۰.۴۹ میلیارد متر مکعب ثبت شده است، یعنی در حوزه روان‌آب‌ها و میزان ورودی آب به سدها کاهش ۴۳ درصدی، نشان می‌دهد.

 

به‌گفته سروش با توجه به این‌که آب زیادی از سدها خارج نشده، حجم آب ذخیره‌شده در مخزن سدها ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 

وی درخصوص میزان بارندگی‌ها به تفکیک استان‌ها نیز گفت: این میزان در هر استان متفاوت است، به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان میزان بارندگی نسبت به متوسط ۴۹ سال گذشته ۷۳ درصد، در هرمزگان ۷۱ درصد، کرمان ۵۸ درصد، فارس ۵۶ درصد، بوشهر ۵۴ درصد، کاهش دارد.

 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: البته این درحالی است که در برخی از استان‌ها نیز شاهد افزایش بارندگی‌ها هستیم به گونه‌ای که استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، آذربایجان‌غربی، همدان، کرمانشاه، اردبیل و تا حدودی زنجان، استان‌هایی هستند که بیش از نرمال، بارندگی داشتند.

 

سروش تصریح کرد: باید به این مسئله نیز توجه کرد که رژیم‌های بارش نیز نسبت به گذشته متفاوت شده چرا که میزان برف کاهش یافته و باران‌ها نیز به صورت پراکنده در استان‌های مختلف می‌بارد، به گونه‌ای که در یک استان کاهش بارندگی و در یک استان شاهد سیل هستیم. این مسئله بدین معناست که رژیم بارش به دلیل تغییر اقلیم متفاوت شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------