فاجعه ۲۴هزار كودك بيوه



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,كودك بيوه

 کودکان در هر جامعه‌ای تجسمی از آینده‌اند. اینکه عضو فراکسیون زنان مجلس درخواست می‌کند که ازدواج زیر 13 سال باید ممنوع شود، به‌گونه‌ای استفهامی اشاره به فاجعه‌ای دردناک دارد؛ وجود 24 هزار کودک بیوه. کودکانی که هنوز عروسک‌ها و ابتدایی‌ترین تمرین‌های مادرانه از آنها رها نشده، ازدواج کرده‌اند و هنوز از کودکی برنیامده، همسر از دست داده‌اند؛ بیوه شده‌اند.

 

کودکان تصویری از آینده جامعه‌اند و اگرکودکان بانشاط باشند، اگر کودکان به شکل طبیعی رشد کنند و گام‌به‌گام در معرض تجربه‌های زیستی قرار بگیرند، سرانجام روزی برای تشکیل خانواده آماده خواهند شد؛ زمانی که دیگر به آنها کودک اطلاق نمی‌شود. اما اگر خانواده‌ای در اوج محرومیت و فقر، بنا به تنگناها و دشواری‌های زندگی، به‌اجبار کودکی را پای سفره عقد بنشانند، آیا مشکلی از مشکلات آن خانواده رفع خواهد شد یا تنها حمل بار سنگین مشکلات را به شانه‌های کوچک کودک حواله می‌دهند؟ ازدواج کودکان لامجاله بر هزینه‌های اجتماعی می‌افزاید. ازدواج در سنین پایین با حاشیه‌نشینی و بزه گره می‌خورد و در بهترین حالت، اگر بتوان برای آن حالت خوبی درنظر آورد، بارداری در سنین پایین مطرح می‌شود که به خطرهای بسیار اشاره دارد.

 

فقر، علت‌العلل

در روستاها و حاشیه‌ شهرها که به شکل آشکارتری با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، ازدواج کودکان را بیشتر می‌توان مشاهده کرد. ازدواج، زمانی که هنوز شخصیت کودک کامل نشده و تجربه کافی برای به دوش کشیدن تعهد زناشویی را به دست نیاورده با خطرهای متعددی همراه است. بازیگوشی کودکانه به کنار، وقتی هنوز شخصیت کامل نشده، واکنش او در برابر مشکلات زندگی زناشویی غیر قابل پیش‌بینی است و در این صورت اگر مشکلی در خانواده ایجاد شود، معلوم نیست که بشود روی توان غلبه بر مشکل کودک حساب کرد. اکنون که نماینده مجلس برای رسیدگی به مساله مهم و بسیار حساس درخواستی را مطرح کرده، باشد که راه‌حل، با رعایت جنبه‌ها و لایه‌های متعدد موضوع به دست آید. باید توجه داشت که اگر خانواده‌ای به ازدواج کودک خود رضایت می‌دهد، برای سبک‌تر کردن بار سنگین فقر است. طرح مجلس، باید بر این جنبه‌ها اشراف کافی داشته باشد و بی‌ارائه راه حلی بر علت‌های اصلی چنین پدیده‌ای نمی‌توان شاهد پایان ازدواج کودکان بود.

 

تلاش مثبت

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: آذربایجان شرقی رتبه دوم کودک همسری در ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله را دارد. معصومه آقاپورعلیشاهی درگفت‌وگو با خانه ملت، ازدواج کودکان را معضلی جدی دانست و با تاکید بر اینکه نهایت اهتمام خود را برای تعیین تکلیف طرح افزایش سن ازدواج به کار خواهیم برد، گفت: در ماده 1041 قانونی مدنی حداقل سن ازدواج در کشور 13 سال است اما ازدواج‌های پایین‌تر از این سن نیز با اذن پدر انجام می‌شود.

 

بنابراین ما به دنبال این هستیم که بر اساس این طرح ازدواج زیر 13 سال ممنوع و حداقل سن ازدواج را به 15 سال افزایش دهیم. انتظار می‌رود با همت مجلس و شورای نگهبان به سرانجام برسد. نماینده شبستر در مجلس ، با انتقاد از وجود 24 هزار بیوه زیر 18 سال در کشور نسبت به افزایش این پدیده در آذربایجان شرقی هشدار داد و افزود: متاسفانه آذربایجان شرقی رتبه دوم کودک همسری در ازدواج کودکان 10 تا 15 ساله را بعد از خراسان رضوی دارد. البته محرومیت‌ها در روستاها نیز تاثیر زیادی در ازدواج کودکان دارد و به‌رغم تلاش‌های زیاد مجلس و اینکه 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای اشتغال روستایی اختصاص داد اما متاسفانه هنوز آبادانی روستاها با مشکل مواجه بوده و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

شیطان در کمین

مرگ همسر و بیوه شدن، بارداری در سنین پایین و طلاق بخش‌هایی از این معادله سخت است. در سوی دیگر این ماجرا، شیطان‌هایی درکمین نشسته‌اند که از وضعیت شکننده این کودکان سوءاستفاده کنند. رد چنین افرادی را می‌توان در سخنان نماینده مجلس دید. آنجا که با انتقاد از اینکه در اغلب روستاها تنها مدرسه ابتدایی وجود دارد، تصریح کرده است: متاسفانه دختران روستایی به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان مجبور به ترک تحصیل می‌شوند و والدین بعد از اتمام مقطع ابتدایی آنها را مجبور به ازدواج می‌کنند.

 

آقاپورعلیشاهی، نماینده مردم شبستر در مجلس دهم، افزود: فقر اقتصادی نیز تاثیر زیادی در ازدواج کودکان دارد و در این رابطه دیده شده که برخی خانواده تنها برای مقداری پول و تامین هزینه زندگی دختران 9 تا 10 ساله را به ازدواج افرادی با سن بسیار بالا درمی‌آورند. عضو فراکسیون زنان در مجلس ادامه داد: متاسفانه در روستاهای محروم دیده شده که برخی افراد متمول اقدام به خرید کودکان برای بوالهوسی و استفاده از آنان در مسیرهای غیراخلاقی مانند قاچاق مواد مخدر می‌کنند و در واقع در این مناطق دختران به عنوان ازدواج فروخته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند.

 

 آرمان / مرتضی خبازیان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------