جنگلهای مازندران را تا ۱۵ سال دیگر از دست می‌دهیم



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,جنگلهای مازندران
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: جنگل های مازندران در حال از بین رفتن است و اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند اعلام خطر می کنیم که مازندران سرسبز را تا ۱۵ سال دیگر از دست خواهیم داد. 

عزیر عابسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی محیط زیست و اهمیت آن برای امروز و فردای این استان، اظهار کرد: با توجه به این که مرکبات، برنج و سایر جاذبه های استان مازندران خاص اقلیم این استان است، در این راستا و با توجه به اهمیت بالای آنها، توجه به آنها باید در دستور کار جدی قرار بگیرد.

 

در مازندران یک میلیون مسکن تفریحی داریم که یک هفته در سال از آن ها استفاده می شود

وی با بیان این که زمین‌های مازندران که قابل کشت و زرع است به صورت شهرک های ویلایی در آمده و این امر به محیط زیست این استان آسیب می زند، تصریح کرد: بر اساس آمارها در مازندران یک میلیون مسکن تفریحی داریم که یک هفته در سال از آن ها استفاده می شود و در این راستا زمین‌های کشاورزی که مورد ساخت و ساز ویلاها در  مازندران شده به هدر می‌رود.

 

سهم مازندران تنها آب گرفتگی، پسماند و دپوی زباله بوده است

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینکه در طرح ها و برنامه ریزی استان و شهرسازی‌ها باید تعریف مشخصی صورت گیرد تا مشکل حریم و ترافیک برطرف شود، خاطرنشان کرد: همچنین در بستر رودخانه های مازندران و به ویژه هراز فضاسازی مناسب برای استفاده از این جاذبه های طبیعی صورت نگرفته و سهم مازندران تنها مشکل آب گرفتگی، موجودات موزی، وجود پسماند و دپوی زباله بوده است.

 

جنگل های مازندران در حال از بین رفتن است

عابسی با بیان اینکه جنگل های مازندران در حال از بین رفتن است، اظهار کرد: اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند اعلام خطر می کنیم که مازندران فعلی را تا ۱۵ سال دیگر از دست خواهیم داد.

 

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران اظهار کرد: بحث زباله و پسماند چالش اول زیست محیطی مازندران تلقی می‌شود.

 

عابسی ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد، اما ۱۰ میلیون توریست سالانه وارد استان می‌شود، سرانه تولید زباله در شهر های مازندران نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

 

وی گفت: در مازندران همه به دنبال احداث دستگاه زباله سوز هستند اما دستگاه زباله سوز تنها ۲۰ درصد مشکل این استان را حل می‌کند و ما باید در بحث کمپوست و تفکیک زباله از مبدا و سایر راهکارهای حوزه پسماند نیز وارد شویم.

 

تغییر کاربری اراضی از چالش های مهم مازندران است

دبیر کارگروه محیط زیست اتاق فکر مازندران، تغییر کاربری اراضی در مازندران را دیگر  از چالش های مهم و اساسی زیست محیطی در مازندران عنوان کرد و افزود: تغییر کاربری اراضی و جنگل بسیار حائز اهمیت هستند و استانداری و دستگاه حقوقی که شامل سیستم‌های نظارتی هستند باید به این مسئله ورود پیدا کنند، چرا که روند این مسئله نگران کننده است.

 

زمین خواری و کوه خواری رواج بسیاری پیدا کرده است

عابسی ادامه داد: زمین خواری و کوه خواری رواج بسیاری پیدا کرده است به طوری که در مراتع کلاردشت، تنکابن، بابل، ساری و قائمشهر این موارد را به وضوح مشاهده می کنیم.

 

وی افزود: با این که برای تغییر کاربری سختگیری‌های بسیاری شده و حتی برای ساخت مساجد و حوزه علمیه نیز تغییر کاربری اجازه ندارد صورت بگیرد، اما بعضا مشاهده می شود زمین ها با قیمت های بسیار ارزان واگذار می شود.

 

آلودگی دریاها و رودخانه‌ها و تخلیه فاضلاب در آنها یکی دیگر از چالش های زیست محیطی است

 

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینکه آلودگی دریاها و رودخانه ها و تخلیه فاضلاب در آنها یکی دیگر از چالش های زیست محیطی در مازندران است و تصریح کرد: ورود مستقیم فاضلاب ها به رودخانه آلودگی آبی ایجاد کرده که در برخی از مناطق های شنا در دریا به دلیل آلودگی آب رودخانه ها و وارد شدن آب آلوده به دریا آن منطقه را شنا ممنوع اعلام می‌کنند.

 

عابسی در مورد راه حل برون رفت از این معضل ها تاکید کرد: راه‌حل رویایی وجود ندارد و در همه موارد باید سیستم قضایی وارد شده و دادستانی در تغییر کاربری ها ورود پیدا کرده و شهرداری ها نیز باید در بحث پسماند ملزم به رعایت شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------