چرا کارگر کارخانه هپکو قصدخودکشی داشت؟/ روزگار سیاه کارگران اراکی



  اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,خودکشی

 

بعدازظهر دیروز تصاویری از تلاش یک مرد برای خودکشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. رسانه‌های محلی استان مرکزی گزارش کردند این مرد که از کارگران شرکت هپکوی اراک بود، تلاش کرد خود را از روی پل شهید بختیاری به پایین پرت کند که با تلاش اورژانس اجتماعی اراک از تصمیم خود منصرف شد.

 

شرکت هپکو يکي از شرکت‌هاي بزرگ استان مرکزي است که اعتصاب کارگرانش هم‌زمان با اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب در تابستان سال گذشته در صدر خبرها قرار داشت. يکي از کارگران کارخانه هپکو درباره تلاش يکي از کارگران اين کارخانه براي خودکشي گفت: «ما سر کار بوديم که خبرش را شنيديم. بعد هم فيلمش منتشر شد. [...] دوست ماست. آدم خيلي آرامي است. در سالن رنگ کار مي‌کند. اگر بلايي سرش مي‌آمد، تحملش براي همه سخت بود».

 

او در توضيح وضعيت کارخانه مي‌گويد: «بالاخره آدم تا يک جايي توان تحمل دارد. ما چند ماه حقوق معوق داريم و سال گذشته هم که حتما شنيديد چه اتفاقاتي اينجا افتاد. بعد از آن درگيري‌ها بالاخره مسئولان يادشان آمد هپکويي هم وجود دارد و از آن به بعد کج‌دارومريز پول مي‌گيريم و وضع بيمه‌هايمان بهتر شده اما هنوز زمين تا آسمان با وضعيت روزهاي خوبمان فاصله داريم. وقتي هم که پول نباشد، زندگي آدم سياه مي‌شود. وضعيت آذرآب هم همين‌طور است».

 

کارخانه آذرآب، ديگر کارخانه بزرگ استان مرکزي هم سال گذشته شاهد تجمعات کارگري بود که با برخورد مأموران همراه شد و عذرخواهي وزير کار از کارگران را در پي داشت. يکي از کارگران شرکت آذرآب مي‌گويد: «از اينکه يک کارگري خواسته خودش را از جايي پرت کند تعجب نکنيد. از اينکه ما هنوز زنده هستيم، بايد تعجب کنيد. اسفند 29 روز است، فروردين 31 روز، 23 روز هم از ارديبهشت گذشته. جمع اينها مي‌شود هشتادوچند روز.

 

کارگران آذرآب در اين مدت دو بار حقوق گرفته‌‌اند که يکي همين امروز بود که شايد از ترس بود که نکند اينجا هم اتفاقي بيفتد. اين دو بار هم که حقوق گرفته‌ايم يعني هر بار يک ميليون تومان گرفته‌ايم. به نظر شما مي‌شود سه ماه که عيد نوروز هم وسطش بوده با يک ميليون تومان زندگي کرد؟ حالا باز وضع کارگران از اين جهت بهتر بوده. نيروهاي ستادي و دفتري کل اين مدت فقط يک ميليون تومان گرفته‌اند».

 

اين کارگر درباره وضعيت شرکت پس از اعتراضات کارگري سال گذشته مي‌گويد: «حداقل فايده‌اش اين بود که مديران قبلي شرکت عوض شده‌اند. آنها اهليت نداشتند و بيشتر بورس‌باز بودند تا اينکه بلد باشند شرکت اداره کنند. با اين حال مديران تازه هم که آمدند، ديديم وضع بهتر نشد. طبيعي است که بهتر نشود چون اينها که آمده‌‌اند اصلا آشنايي با آذرآب ندارند. خودرويي بوده‌‌اند و از قبل رابطه‌شان در خودروسازي‌ها شکل گرفته و طبيعي است که حالا نتوانند اينجا کار خاصي بکنند.

 

وضعيت شرکت‌هايي مثل ما خيلي به لياقت و تخصص مديرانش بستگي دارد. اگر مدير رابطه خوبي داشته باشد و حوزه کار ما را بشناسد، مي‌تواند سفارش‌هاي خوبي بگيرد. اگر هم اين‌کاره نباشد کار مثل حالا مي‌خوابد. شما از مديران اين شرکت بپرسيد امسال موفق شده‌‌اند چند سفارش بگيرند؟ وقتي سفارشي نباشد پول کمتر است و اولين جايي هم که به دست‌انداز مي‌افتد، حقوق کارگر است».

 

گفتني است دو شرکت هپکو و آذرآب از مهم‌ترين شرکت‌هاي توليد لوازم راه‌سازي، پتروشيمي و کشاورزي کشور هستند.

 

 شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------