پیش‌بینی روند خشکسالی در ایران تا سال ۲۰۹۰/ معضل خشکی با بارورسازی ابرها رفع نمی‌شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,خشکسالی
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه روند خشکسالی در ایران ادامه دارد، گفت: طبق پیش‌بینی مرکز PCC خشکسالی تا سال ۲۰۹۰ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش بارش و ۳ تا ۵ درجه افزایش دما را خواهیم داشت.

 

 

به گزارش ایلنا به نقل از صادق ضیاییان (رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی)؛ با اشاره به وضعیت خشکسالی در کشور به کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین امسال با افزایش دما مانند سال‌های گذشته روبرو بوده‌ایم. تغییر اقلیم باعث شده است تا در ۱۱ سال گذشته هیچ سال پربارشی را نداشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه دوره خشکسالی طولانی را طی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: سناریوهایی که مرجع بین‌المللی تغییر اقلیم یا (IPCC) در خصوص خشکسالی ایران ارائه داده، نشان می‌دهد که ایران و کشورهای همسایه آن سال‌های آینده با سال‌های خشکی مواجه خواهند بود، یعنی شاید در این میان یک یا دو سال تَر هم داشته باشیم، اما روند کلی روند خشکی است و کشور به سمت خشکسالی بیشتر پیش‌ می‌رود.

 

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه این موارد سناریوهای کاهش بارش هستند، بیان کرد: این مرکز سناریوهای افزایش دما را نیز برای ایران پیش‌بینی کرده است و در حال حاضر نیز حدود یک درجه نسبت به میانگین بلندمدت با افزایش دما مواجه شده‌ایم.

 

ضیاییان بیان کرد: ایران در کنار افزایش دما و کاهش بارش با افزایش تبخیر آبی نیز مواجه است، یعنی منابع آبی نیز از دست می‌دهد. البته افزایش دما و کاهش بارش عوامل طبیعی هستند و در کنار این عوامل طبیعی، عوامل انسانی متعددی در کاهش منابع آبی دخیل هستند. افزایش نیاز ما به کشاورزی، افزایش سطح زیرکشت و افزایش جمعیت از جمله عواملی است که باعث کاهش منابع آبی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مرکز IPCC برآورد کرده که در دهه ۲۰۹۰ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش بارش را خواهیم داشت و از سوی دیگر ۳ تا ۵ درجه افزایش دما پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: مهمترین موضوع برای کنترل این بحران این است که مدیریت آب داشته باشیم. کشور ما با همین مقدار آب هزاران سال بوده و مردم در آن زندگی‌ کرده‌اند مهمترین موضوعی که باید تغییر کند مدیریت مصرف و مدیریت منابع آب است، یعنی مردم چه در بخش مصارف خانگی و شهری و چه در بحث کشاورزی باید سبک زندگی خود را تغییر دهند.

 

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه سیاست‌های کلان مدیریتی برای مصارف آب و مدیریت آب باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: باید خود را با شرایط کم‌آبی سازگار کنیم، انشاءالله مشکلی برایمان پیش نخواهد آمد، اما اگر بخواهیم با همین شیوه به مصرف بی‌رویه آب ادامه دهیم طبیعتا مشکلات جدی در سال‌های آینده خواهیم داشت.

 

ضیاییان ادامه داد: ادامه همین روند باعث می‌شود شهرهای ما کم آب یا بی‌آب شوند، یعنی ممکن است شهری باشد، اما آبی برای شرب نباشد، بنابران با مهاجرت‌ها روبرو خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه دانشمندان جهان معتقدند، تغییر اقلیم رخ داده است، تصریح کرد: این نظریه نشان می‌دهد که روند افزایش دما وجود دارد، اما آنچه که می‌توانیم انجام دهیم، این است افزایش دما را کنترل کنیم و البته برای کنترل افزایش دما همه جوامع بشری باید دست به دست هم دهند و این همت را برای کاهش آلاینده‌ها داشته باشند و نرخ افزایش دما را کاهش دهند.

 

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید براینکه باید سازگاری با شرایط را ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: دوره خشکسالی تا دهه ۲۰۹۰ ادامه دارد و معنی آن این است که مانند گذشته می‌توانیم مصرف آب داشته باشیم، بلکه باید تغییر نگرش در مصرف آب داشته باشیم، چرا که با روند خشکسالی مواجه هستیم.

 

ضیاییان در پاسخ به این سوال که بارور سازی ابرها چقدر می‌تواند برای مقابله با این وضعیت به ما کمک کند، گفت: در دنیا هیچ کشوری خشکسالی را با باروری ابرها حل نکرده است، بنابراین رفع خشکسالی از این طریق در هیچ جا انجام نشده و عمده‌ترین موضوعی که می‌تواند در کاهش تبعات خشکسالی به ما کمک کند مدیریت مصرف آب است.

 

وی تاکید کرد: مصرف بهینه آب و ایجاد چرخه‌های بازچرخانی آب می‌تواند به ما در مقابله با خشکسالی کند. بارورسازی ابرها در کارهای تحقیقاتی قابل قبول است و در سراسر جهان تحقیقات در این زمینه انجام می‌شود و ممکن است در یک نقطه خاص با یک سیستم بارشی خاص و در یک روز انجام شود، اما به صورت مستمر و مداوم در هیچ جای دنیا انجام نشده است.

 

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره ابردزدی و برف دزدی از کشور که اخیرا مطرح شده، گفت: از لحاظ علمی این موضوعات اثبات شده نیست و شاید شدنی نباشد و من در این زمینه با هیچ مستندات علمی برخورد نکرده‌ام.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------