شمارش معکوس برای سنجش با هوش ترین ها



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,مدارس استعدادهای درخشان
بنا به تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 98-97 آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان حذف و سنجش استعداد و هوش جایگزین آن شد و اکنون شمارش معکوس برای سنجش و انتخاب با هوش ترین ها آغاز شده است. 

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی برای حذف آزمون مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان را با وجود حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز، فعالیت 18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشور دانست که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند و آموزش و پرورش سعی دارد به تدریج از این تنوع که آن را برای نظام آموزشی آسیب زا و مخرب می داند، بکاهد.

 

اما پذیرش دانش آموز در پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 98 - 97 با رویکرد جدید از دهه سوم تیرماه کلید خورد تا داوطلبان از طریق سنجش هوش و استعداد و ملاحظه سوابق تحصیلی آنان بدون آزمون های چند گزینه ای مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

از جمله دلایلی که برای این رویکرد جدید اعلام شده آن است که وزارت آموزش و پرورش بر اساس مفاد سند تحول بنیادین و به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مدارس و حذف عوامل آسیب زا و اضطراب آفرین سعی دارد تا با جلوگیری از آزمون های زائد و توسعه آزمون های پیشرفت تحصیلی در پایه های دوره ابتدایی و به منظور دور نگه داشتن مدارس و دانش آموزان این دوره از حجم بالای کتاب ها و جزوات کمک آموزشی، رویه پذیرش دانش آموز را تغییر دهد.

 

نظام پذیرش در این رویکرد از این پس مبتنی بر شناسایی دقیق استعداد و هوش دانش آموزان خواهد بود که بنا بر اظهارات کارشناسان و مسئولان نظام آموزشی این روش نیاز به شرکت در کلاس های آموزشی و یا مهارت های تست زنی ندارد.

 

بر اساس تصمیم مسئولان نظام آموزشی قرار است ظرفیت کلاس های پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان پس از سنجش و انتخاب صاحبان هوش و استعداد برتر و تعیین تعداد دانش آموزان واجد شرایط مشخص شود.

 

در این میان وزیر آموزش و پرورش به خانواده ها اطمینان خاطر داده است که تا مشخص شدن وضعیت فرزندانشان در سنجش هوش می توانند فرزندان خود را برای ورود به پایه هفتم در مدارس دولتی و غیر دولتی ثبت نام کنند و در صورت موفقیت بدون هیچ مشکلی این دانش آموزان را به مدارس تیزهوشان منتقل کنند.

 

سید محمد بطحایی در تشریح دلایل حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان و رفع نگرانی ها در این رابطه که مبادا دانش آموزان دارای هوش بالاتر با اقدام مذکور آسیب ببینند و به فراموشی سپرده شوند نیز یادآورشد: برای ورود دانش آموزان باهوش به پایه هفتم در مهرماه امسال قرار بر این شد که یک سنجش هوش و استعداد از دانش آموزان داوطلب ورود به این مدارس انجام شود و این روش را مناسب ترین راه برای شناسایی افراد باهوش عنوان کرد.

 

وی همچنین تاکید کرده است افرادی که حد قابل قبولی از استعداد را داشته باشند وارد مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی( تیزهوشان) خواهند شد.

 

اکنون و با پایان یافتن زمان ثبت نام متقاضیان برای شرکت در سنجش استعداد و هوش پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان، این گروه از دانش آموزان می توانند کارت ورود به جلسه سنجش را از امروز یکم مردادماه از طریق سامانه به نشانیhoosh.medu.ir دریافت کنند.

 

بنابر اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش ضروری است داوطلبان ضمن مراجعه به سامانه مذکور،‌ کارت ورود به جلسه خود را دریافت و از نشانی حوزه و زمان سنجش مطلع شوند.

 

همچنین بر اساس این اطلاعیه داوطلبانی که در مهلت مقرر ثبت‌نام،‌ موفق به پرداخت هزینه ثبت‌نام نشده‌اند، می ‌توانند با مراجعه به سامانه و انجام عملیات پرداخت،‌ ثبت نام خود را تکمیل و کارت ورود به جلسه را دریافت کنند.

 

در این اطلاعیه تاکید شده است که دارا بودن کارت ورود به جلسه عکس‌دار، شرط لازم برای حضور در جلسه سنجش است و در صورت همراه نداشتن، از ورود داوطلبان به حوزه‌های برگزاری سنجش جلوگیری خواهد شد.

 

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در رابطه با زمان برگزاری سنجش هوش دانش آموزان ورودی پایه هفتم مدارس تیزهوشان به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: این آزمون ساعت 9 صبح روز جمعه پنجم مردادماه همزمان در سراسر کشور و با حضور 150 هزار داوطلب برگزار می شود.

 

فاطمه مهاجرانی با بیان اینکه سال گذشته نیز همین تعداد متقاضی داشتیم، اظهار داشت: ظرفیت پذیرش سال گذشته 15 هزار نفر بود امسال نیز همین تعداد پذیرش خواهند شد با این تفاوت که قرار است صرفا هوش دانش آموزان مورد سنجش قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: تلاش داریم به سمتی حرکت کنیم که مدارس تیزهوشان با وجود بچه های با امتیاز بالاتر تکمیل شود و سقف پذیرش برای سال تحصیلی 98-97 همان 15 هزار نفر است که البته دانش آموزان برتر با نظر کارشناسان سنجش هوش تعیین خواهند شد.

 

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه همت خود را به کار می گیریم تا نتایج این سنجش هوش دهم تا پانزدهم شهریورماه اعلام شود، یادآورشد: طبق دستور وزیر آموزش و پرورش ، دانش آموزانی که اکنون در مدارس دولتی و یا غیردولتی ثبت نام کرده اند در صورت موفقیت در سنجش مدارس تیزهوشان پایه هفتم می توانند بدون هر گونه مشکلی و با استرداد تمامی شهریه اخذ شده توسط مدارس غیردولتی، جابجا شوند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------