فامیل شهردار منطقه3 طبق ضابطه در شهرداری استخدام شده اند؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, شهرداری

در روزهای گذشته، فهرستی با عنوان فساد و زدوبند فامیلی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ادعا شده بود افراد جدید زیادی در شهرداری تهران و شورای شهر استخدام‌ شده‌اند که بیشترشان نسبت فامیلی با اعضای شورای شهر و مسئولان -اصولگرا و اصلاح‌طلب- دارند.

 

 این فهرست به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و دوباره بحث ژن خوب را بر سر زبان‌ها انداخت. اگرچه خبرهای تأییدشده حکایت از آن دارد که در کلیت فهرست و اسامی منتشرشده می‌توان شک کرد، اما در میان اسامی منتشرشده، نام افرادی وجود دارد که نسبت فامیلی آنها با مسئولان واقعی است.

 

برای مثال، یکی از کسانی که نامش در این فهرست به چشم می‌آمد و شماری از نزدیکانش در شهرداری استخدام شده‌اند، از اعضای شورای شهر تهران است. البته این عضو شورا اعلام کرد این استخدام‌ها مربوط به دوران پیش از انتخابش به‌عنوان عضو شوراست و ربطی به مسئولیتش ندارد، اما مسئله اینجاست که عضو مذکور سابقه حضور در شهرداری تهران را پیش از این داشته است.

 

ماجرای استخدام به‌واسطه نسبت‌های فامیلی در مجموعه شهرداری و مدیریت شهری البته به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود. در روزهای کناره‌گیری نجفی از شهرداری تهران نیز خبری منتشر شد که نشان می‌داد سازمان بازنشستگی شهرداری تهران حیاط‌خلوت آقازاده‌ها شده است.

 

در همان زمان در پی انتشار این خبر، محمدجواد شیرازی، رئیس بازرسی وقت شهرداری نامه درخواست و جذب نیرو از سوی این سازمان را مغایر با قوانین شهرداری دانسته و ضمن صدور دستور توقف گردش آن در سیستم اتوماسیون شهرداری، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار سازمان بازرسی قرار داد.

 

پس از انتشار فهرست جدید بود که مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، در جلسه یکشنبه شورای شهر نسبت به انتصاب‌های فامیلی در شهرداری تهران تذکری را در صحن شورا اعلام کرد. مجید فراهانی در رابطه با انعقاد هرگونه رابطه استخدامی بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه گفت: مدت‌های مدیدی است که شهرداری تهران مانند بسیاری از دستگاه‌های عمومی کشور از بیماری مزمن «خویشاوندگزینی» رنج می‌برد‌.

 

متأسفانه چندین دهه است که شهرداری تهران از آسیب‌های این بیماری مصون نبوده است و شاهد آن بوده‌ایم که بستگان و اعضای فامیل دور و نزدیک برخی از مدیران ارشد شهرداری یا اعضای شورای شهر دوره‌های مختلف به استخدام شهرداری تهران درآمده‌اند. هرچند ممکن است برخی از افراد استخدام‌شده شایستگی‌هایی داشته باشند اما در شرایطی استخدام شده‌اند که بسیاری افراد توانمند تحصیل‌کرده و با انرژی به دلیل بخش‌نامه ممنوعیت استخدام امکان جذب در شهرداری تهران را نداشته‌اند.

 

 

 

زهرا نژادبهرام، عضو هيئت‌رئيسه شوراي شهر تهران، نيز در گفت‌وگو با «شرق» دراين‌باره مي‌گويد: «مطابق صحبت‌ها و پيگيري‌ها، حضور اقوام آقاي سليمي، شهردار منطقه سه، درست بود، اما يک نکته را دراين‌باره در نظر بگيريد؛ اين استخدام‌ها در دوره‌هاي قبلي اتفاق افتاده است و مال امروز و ديروز نيست. حتي در بانک‌ها نيز اين رسم نانوشته وجود دارد (ما الان درباره درست و غلطش بحث نمي‌کنيم)، اما اگر بخواهيد به استخدام بانکي دربياييد، فرزندان درجه‌يک مي‌توانند استخدام شوند و عموما فرصت‌هاي استخدامي براي اعضاي درجه‌يک فاميل وجود دارد. شهرداري هم از اين جنس نهادها و دستگاه‌هاست که اگر فردي استخدام شهرداري بوده، مي‌توانسته فرصتي را براي اقوام خود فراهم کند و اين دوستان هم امکان دارد مثل ديگران اقوام خود را معرفي کرده باشند».

 

او افزود:«وقتي ما پرونده آقاي سليمي را بررسي کرديم، متوجه شديم اين استخدام مال امروز و ديروز و حتي مال سال گذشته نيست. اين دوستان حداقل 15 سال سابقه کار داشته‌اند و در اين مدت در شهرداري تهران مشغول بوده‌اند و سوابق زيادي دارند. نکته‌اي که مي‌خواهم بگويم اين است که حواسمان باشد دقيقا چه مسئله‌اي را مدنظر داريم. اگر کسي 10 سال سابقه کار دارد، اگر الان رئيس ناحيه شده باشد، اتفاق غريبي نيفتاده است؛ بالاخره بعد از اين همه سابقه کار، ترفيع منطقي به نظر مي‌رسد».

 

 شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------