سمپاد دوباره حاشیه ساز شد / داستان سوالات تکراری هوش و استعداد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, سمپاد
برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در مقطع هفتم بعد از آن که از خطر حذف کامل پیروز بیرون آمد اما گویا ماجراهای این آزمون تمامی ندارد و این بار تکراری بودن سوالات هوش و استعداد آزمون دردسرساز شد.

به گزارش خراسان ؛ روز جمعه 5 مرداد آزمون ورودی مدارس سمپاد با حضور دانش‌آموزانی که متقاضی تحصیل در این مدارس بودند، برگزار شد اما با پایان آزمون، داوطلبان از یکسان بودن سوالات با آزمون ریون خبر دادند به گونه‌ای که سوالات آزمون در کتاب‌های کمک آموزشی برخی موسسات خصوصی وسایت ریون با پاسخ تشریحی قابل دسترس بود.

 

به گفته یکی از دانش آموزان شرکت کننده در این آزمون، سوالات ورودی این مقطع از ماه ها قبل در کانال ها و گروه های آموزشی به اشتراک گذاشته شده بود و به عبارتی کپی برابر اصل سوالات مشهور هوش ریون بود. این سوالات در کتاب های EQ ، مبتکران ، اندیشمند ، هوش و استعداد تحلیلی فرزانگان هم منتشر شده بود. مسئولان حتی زحمت طراحی یک سوال را به خودشان نداده بودند . به نظر می رسد این مسئله روشی برای حذف تیزهوشان است.

 

این اتفاق در حالی رخ داده است که رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش با بیان این که برای اولین بار در گزینش دانش آموزان تیزهوش به‌جای استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی غیراستاندارد از آزمون هوشی استاندارد استفاده شده است اظهار کرد: تست هوش استفاده شده در آزمون روز جمعه تنها آزمون گروهی معتبر هوش بوده که از روایی و اعتبار لازم برخوردار است. عبدالرسول عمادی افزود: این آزمون غیرکلامی توانایی مخاطبان را در سطوح بالای شناختی رصد می کند و دانش و حافظه فرد درنتیجه آن چندان تأثیرگذار نیست. وی تصریح کرد: در آزمون امسال بیش از۱۵۰هزار دانش‌آموز شرکت کردند که ۸۰هزار نفر پسر و ۷۰هزار نفر دختر بودند و به مدت یک ساعت به ۶۰سؤال چهار گزینه ای و پنج سؤال تشریحی پاسخ دادند.

 

عمادی گفت: کلیه آزمون‌های فردی و گروهی موجود در کشور همواره در دسترس همگان است و این موضوع درنتیجه سنجش هوش تأثیرگذار نیست؛ ضمن این که هیچ فردی از این که چه نوع آزمونی اجرا می‌شود مطلع نبوده و امنیت و اجرای بهینه آزمون در سراسر کشور گزارش شده است. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش افزود: جایگزینی تست هوش به‌جای آزمون پیشرفت تحصیلی، یک حرکت تحولی و روبه‌جلو وگام بلندی در زمینه حذف آزمون‌های غیراستاندارد از دامن نظام تعلیم و تربیت و افزایش کیفیت‌ نظام آموزشی است. البته مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره این موضوع معتقد است: مهم این نیست که تست هوش در دسترس باشد، چرا که 60 سوال تجسم فضایی ارائه می‌شود که حتی اگر دانش‌آموز این پرسش‌ها را حفظ هم کرده باشد، باهوش است.

 

3 دلیل برای تکراری بودن سوالات

اما یک دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی اظهارات مسئولان درباره تکراری بودن سوالات را غیرقابل پذیرش دانست. محمد رضا میبدی با بیان این که اتفاق روز گذشته سه دلیل دارد افزود: نخست؛ آموزش و پرورش خواسته است مثلا از نظر مالی صرفه‌جویی کند که کار بسیار اشتباهی بوده و اعتبار آزمون را قربانی آن کرده‌اند. دوم؛ آموزش و پرورش خواسته برای پاسخ به فشار اولیا به اعتبار آزمون ریون ارجاع بدهد که باز هم در این شرایط به علت این که این سوالات در دسترس بوده قابل قبول نیست. سوم؛ آموزش و پرورش وقتی با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از حذف مدارس متوسطه اول سمپاد نا امید شد سعی کرد تعمدا خودش اعتبار آزمون این مدارس را زیر سوال ببرد.

 

تکراری بودن سوالات موضوعی بین المللی است

در عین حال عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت درباره این موضوع معتقد است: منابعی که برای آزمون های مقطع پایین تر از دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد،محدود هستند، به ویژه وقتی منابع سوال ها به سمت حوزه های خاص مثل هوش می رود، به میزان زیادی این سوالات تکراری می شود ضمن آن که برای هوش موضوع پیچیده تری برای طرح سوال وجود ندارد. علیرضا شریفی در گفت و گو با خراسان اظهار کرد: البته این گونه سوالات هوش افراد را به طور عمیق مورد سنجش قرار نمی دهد و در بسیاری از کشورها این سبک آزمون منسوخ شدهاست . وی خاطرنشان کرد: به هر صورت بسیاری از اعتراض های کنونی محلی از اعراب ندارد چرا که اگر به منابع بین المللی هم مراجعه کنیم می بینیم که بخشی از سوالات تکراری است حتی اگر نمودار 10 سال گذشته را بررسی کنیم متوجه تکراری بودن آن ها یا حتی نزدیک و شبیه هم بودن سوالات می شویم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------