جایگزینی سرشماری سنتی با مدرن تا هشت سال دیگر



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, مرکز آمار ایران
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه به دنبال اجرای مسیر سرشماری از مدل سنتی و ترکیبی سنتی و اینترنتی به سمت سرشماری مدرن هستیم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا هشت سال آینده به طور کلی سرشماری سنتی، اینترنتی ترکیبی و برمبنای خوداظهاری مردم را کنار گذاشته و سرشماری مدرن را مبنی بر اطلاعات آماری ثبتی مبنایی محقق کنیم. 

به گزارش ایسنا، امیدعلی پارسا امروز در نشست خبری در سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ گفت: موضوع یکپارچه‌سازی سه کد اختصاصی اشخاص، اماکن و کسب‌وکارها از جمله برنامه‌های در دست اقدام مرکز آمار با همکاری دستگاه‌های مرتبط دولتی است تا با یکسان‌سازی این کدها در کشور بتوانیم موضوع آمارگیری را به سمت استانداردهای موردنظر پیش ببریم.

 

وی با بیان اینکه موضوع آدرس جغرافیایی یکی از مواردی است که در کشور باید به سمت یکسان‌سازی پیش برود، افزود: هم اکنون هر نفر در کشور دارای آدرس جغرافیایی یکسان نیست و این باید اصلاح شود. در عین حال یکسان‌سازی کد کسب‌وکارهای فعال در کشور از دیگر ملزومات آمارگیری استاندارد است که در این زمینه پیش‌نویس آیین‌نامه این موضوع تدوین شده و به زودی در دولت به تصویب می‌رسد.

 

پارسا با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند که در اطلاعاتشان این سه کد را نصب کنند تا تمامی آمارها به صورت یکسان ارائه شود، افزود: مطابق با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری و بر مبنای ماده ۹ قانون مرکز آمار مصوب سال ۵۳، هر دستگاه اجرایی موظف است تکالیف آماری خود را در اختیار مرکز آمار قرار دهد. در این زمینه مطابق با اباغیه سازمان برنامه و بودجه نیز در صورتی که دستگاه‌های اجرایی تکالیف نظام آماری خود را انجام ندهند، تخصیص اعتبارشان معلق خواهد شد که تاکنون برخی دستگاه‌ها در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند و تکالیف خود را به اتمام نرسانده‌اند.

 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌های دولتی و اجرایی موظف به ارائه داده‌ها و ریزداده‌های مورد نیاز مرکز آمار هستند، گفت: باید بتوانیم به طرح «نظام آمارهای ثبتی مبنایی ایران» که با نام ایران استارز شناخته می‌شود، دست یابیم. این نظام مربوط به یکپارچه‌سازی داده‌ها و ریزداده‌ها بر مبنای سه کد (اشخاص، اماکن و نقاط و کسب وکار) می‌شود تا اطلاعات دستگاه‌ها قابل اتصال به یکدیگر باشد.

 

وی با تاکید بر محرمانه بودن اطلاعاتی که در اختیار مرکز آمار قرار می‌گیرد، اظهار کرد: موضوع امنیت اطلاعات در این آمار رعایت می‌شود. پیش‌نویس طرح نظام آمارهای ثبتی مبنایی و کد یکتایی کسب‌وکارها در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به تصویب رسیده و قرار است به زودی در هیات دولت به ثبت برسد تا آمارهای دریافتی از دستگاه‌های اجرایی، ثبت کامل شود.

 

رئیس مرکز آمار نمایشگاه الکامپ را بستر مناسبی برای تعامل با دستگاه‌های دولتی دانست و در مورد وضعیت سرشماری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز گفت: طی سال‌های اخیر موضوع سرشماری نفوذ اینترنت و فناوری اطلاعات در کشور را با سازمان فناوری اطلاعات پیش بردیم و نتایج اولیه استخراج شده از نفوذ شتابان اینترنت نسبت به سال‌های قبل حکایت دارد.

 

وی با بیان اینکه اولین سرشماری اینترنتی در سال ۹۵ انجام شد و ۴۸ درصد مردم به صورت اینترنتی، خود اظهاری داشتند که در دنیا رکوردی برجای گذاشت، افزود: هم‌اکنون سرشماری از مدل سنتی به سمت سرشماری مدرن در حرکت است و ما نیز مانند سایر کشورها به این سمت در حرکت هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا هشت سال آینده به طور کلی سرشماری سنتی، اینترنتی ترکیبی و برمبنای خوداظهاری مردم را کنار گذاشته و سرشماری مدرن را مبنی بر اطلاعات آماری ثبتی مبنایی محقق کنیم.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------