فقدان نشاط اجتماعی منجر به افسردگی دانش آموزان می شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وزیر کشور
وزیر کشور گفت: فقدان امید و نشاط اجتماعی در مدرسه و جامعه منجر به افسردگی و پرخاشگری دانش آموزان می شود. 

به گزارش ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» امروز - یکشنبه - در جلسه شورای اجتماعی کشور اظهار داشت: افسردگی و پرخاشگری به فقدان نشاط اجتماعی در مدرسه یا جامعه برمی‌گردد؛ اگر موضوع نشاط اجتماعی را حل کنیم ، حجم عظیمی از مشکلات را پوشش خواهیم داد.

 

وی شناسایی «علت ها » را از شناسایی «مصداق ها » در حوزه آسیب های اجتماعی مهم تر دانست و تاکید کرد: باید فقدان نشاط اجتماعی و مدارس کمبود امید و نشاط را بررسی کنیم، نبود نشاط در مدارس را باید حل کنیم.

 

به گزارش ایرنا، در یکصد و چهارمین جلسه شورای اجتماعی کشور گزارش وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح «نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان (نماد) و بررسی الزامات گسترش دامنه اجرای این طرح در سال تحصیلی ٩٨-٩٧» با تاکید بر نقش دستگاه های عضو این شورا ارایه و بررسی شد.

 

وزیر کشور به طرح نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان اشاره و خاطرنشان کرد: حرکتی خوبی در کشور آغاز شده البته نمونه هایی نیز وجود دارد و اقداماتی هم صورت گرفته است اما باید در کنار این اقدامات، اشکالات و کمبودها شناسایی و اصلاح و همچنین پیشنهادها تکمیلی نیز تدوین و اجرایی شود.

 

رحمانی فضلی افزود: باید افرادی مستقر شوند و بازخوردهای اجرای این طرح را دریافت کنند و پس از بررسی، نواقص طرح اصلاح شود.

 

وی با بیان این که در حوزه آسیب های اجتماعی پیشگیری در اولویت است، یادآور شد: در این زمینه در مدارس نباید فقط به کادر آمورزش و پرورش و این که فقط یک فرد یا یک گروه مسئول این امور باشد بسنده کنیم چون به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

 

وزیر کشور با تاکید بر این که در مسائل دانش آموزان همه مربیان، معلمان و حتی خانواده باید نقش داشته باشند، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که معاونت پرورشی در آموزش و پرورش در ابتدای انقلاب با آن مواجه شد، همین نکته بود که این معاونت در یک طرف قرار داشت و بقیه معلمان و مربیان مدرسه در طرف دیگر قرار داشتند و چون نتوانستند ارتباط برقرار کنند به نتیجه نیز نرسیدند.

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: در پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید از خانواده ها نیز کمک گرفته شود.

 

رییس شورای اجتماعی کشور افزود: آموزش و پرورش به عنوان نهادی که انواع و اقسام ورودی ها از گروه های مختلف اجتماعی به آن وجود دارد، از طرفی جزو آسیب پذیرترین گروه در معرض خطر و از طرف دیگر سالم ترین و بهترین نهاد واسط است؛ ورودی مدرسه و آموزش و پرورش از یک جامعه ای است که دارای طیف های مختلف دانش آموزی از نظر سلامت است.

 

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یک محیط و سیستم واسط و مرحله گذار است و باید در نظر بگیریم که حداقل ورودی افرادی خطر پذیر و آسیب پذیر که در جامعه هستند در مدارس نیز وجود دارند، پس باید این سیستم را به گونه ای طراحی و برنامه ریزی کنیم که حداقل سلامتی و توانمندی را در دانش آموزان ایجاد کند.

 

وی همچنین درمورد محرمانه بودن اطلاعات آسیب های اجتماعی دانش‌آموزان گفت: از این موضوع نباید ساده بگذریم؛ دوره دانش آموزی به لحاظ شرایط سنی دارای ویژگی های خاصی است؛ سیستم را باید به گونه ای را طراحی کنیم که اطلاعات دانش آموزان را در حد نیاز و همزمان نیاز استفاده شود و بعد از آن این اطلاعات از بین برود.

 

جانشین رییس شورای اجتماعی کشور با یادآوری این که «شرایط در مدارس و مناطق مختلف، متفاوت است»، گفت: البته موارد پرخطری مانند اعتیاد، خودکشی، آزار جنسی در مدرسه و بین دانش آموزان باید جدی گرفته شود و ضمن شناسایی خاطیان با آنها برخورد شود.

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: باید در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزی ضمن بهره گیری از کمک خانواده ها، آموزش ها باید مستمر و تداوم داشته داشته باشد.

 

وی افزود: دانش آموزانی که پدر و مادر معتاد یا زندانی دارند بیشتر در معرض خطر هستند، باید آنها را شناسایی کنیم و به صورت مستمر آموزش دهیم.

 

وی تاکید کرد: مشاوران در مدارس را باید از بین افراد متخصص انتخاب کنیم و آموزش های اولیه را ببیند.

 

در این جلسه که به ریاست رحمانی فضلی وزیر کشور و با حضور نمایندگان دستگاه های عضو این شورا برگزار شد، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده و شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی و «تقی رستم وندی» معاون وزیر و رئیس سازمان اجتماعی کشور نیز حضور داشتند.

 

** تاب آوری دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی تقویت شود

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این جلسه با بیان این که «طرح نظام مراقبت از دانش آموزان» دستاورد ارزنده ای است، گفت: نقش انجمن های اولیاء و مربیان و سازمان دانش آموزی و تقویت نقش و جایگاه خانواده در اجرای این طرح نیز می تواند اثر بخش باشد.

 

ابتکار تاکید کرد: تاب آوری دانش آموزان در برابر مسائل و آسیب های اجتماعی را باید تقویت کنیم.

 

وی همچنین بهره گیری از تجربه گروه های همسالان و همیاران در مدارس را یک تجربه بسیار ارزشمند و مهم عنوان کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------