وزیر بهداشت: استیضاح ربیعی سقوط اخلاق بود/ الان که پررمق نیستیم کمتر انتقاد می‌کنند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, وزیر بهداشت

 

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت مصاحبه ای داشت که مهمترین بخش های آن به قرار زیر است:

 

-خیلی در فضای رسانه ظلم شد، رسانه‌هایی که مرتبط با دوستان بودند در حق ما ظلم کردند. بنا ندارم صحبت کنم. خیلی کارها بنا نبود شود ولی شد. قبل وزارت فکر نمی‌کردم که بی‌اخلاقی در این سطح باشد. از جمله آنها دامن زدن به اختلافات بود. گمانه زنی‌هایی که در جریان استیضاح آقای ربیعی و بعد از آن انجام شد و هنوز هم ادامه دارد. این هم به مسائلی برمی‌گردد که در بخش سیاسی کشور شکل گرفته، عده‌ای خودشان را مدافع کارگران می‌دانند بدون این‌که نماینده واقعی آنها باشند.

 

-در مورد استیضاح وزیر محترم کار آن چیزی که اتفاق افتاد متأسفانه سقوط اخلاقی بود که همه شاهدش بودند. بعد از آن هم نه کسی ازمن پرسیده که وزیر رفاه چه کسی باشد؟ نه می‌دانم چه کسی بناست باشد و نه بر خلاف ادعایی که می‌شود سرپرستش چه کسی باشد.خیلی هم برایم مهم نیست.چون بخشی از راهی که می‌توانستیم با قدرت و اعتماد به نفس بیشتری برای مردم ایران دنبال کنیم و از طریق هم‌افزایی این اتفاق می‌افتاد، نیفتاد در عین حال خدا را شکر می‌کنم که کارهای خوب زیاد انجام شد و جای شکرش باقی ماند. شما هم اصلاً وارد حاشیه‌ها نشوید. اینها بیشتر سهم‌خواهی است که عده‌ای فضا‌سازی می‌کنند، برای این‌که به هدف‌شان برسانند. من هم خسته شدم

 

-امیدوارم اتفاقی که در حمایت از وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت افتاد درباره موضوع حیاتی دارو نیفتد یعنی واقعاً بخشی از ارز را که بناست اختصاص دهند بهنگام اختصاص دهند و وقفه‌ای چه در میزانش و چه در تبدیلش ایجاد نشود. ما نگفتیم چقدر به ما ارز دهید، گفتیم هر اندازه سال گذشته این حوزه نیاز به ارز داشته همان را اختصاص دهند. در عین حال موافق ارز 4200 تومانی هم نبودیم، معتقد بودیم ارز می‌تواند از همین بازار ثانویه اختصاص پیدا کند و مابه‌التفاوت نرخ را به بیمه‌ها بدهند که ما دائم دنبال فساد نگردیم که به چه کسی چقدر ارز اختصاص دادند و بعد چقدر دارو وارد کردند و در بازار توزیع کردند یا دست مردم رسید یا خیر.

 

-کار ما خیلی سخت‌تر از حوزه‌های مواد غذایی است ما 5 هزار قلم دارو و ملزومات دارو و 280 هزار تجهیزات و قطعات یدکی نیاز داریم بنابراین در عین حال قاچاق هم ممکن است اتفاق بیفتد، این تجهیزات که بخشی خارجی‌اند راحت قابل انتقال به مرزها هستند. البته نمی‌توانند قاچاق را از من انتظار داشته باشند ولی انتظار دارند قاچاق را هم من کنترل کنم، بنابراین اگر چه در طرح تحول سلامت ما را جلو فرستادند و بعد هم درست پشتیبانی نشدیم لااقل در این بخش مربوط به ارز دارو و تجهیزات پزشکی می‌توان وسیله آرامش مردم را فراهم کنیم، اگرچه کار سخت است چون بخش عمده مواد اولیه و اشکال دارویی از اروپا می‌آید و بخشی از تجهیزات هم امریکایی است یا از شرکت‌های امریکایی وارد می‌شود بنابراین نقل و انتقال پول و جنس راحت نیست.

 

-اگر تعبیرطوفان تحریم‌ها را در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها بکار بردم معنایش این است خودم بحران را باور داشتم و دست روی دست نگذاشتم. کارهایی انجام شده، بیش از 50 درصد وقت ما برای برنامه‌ریزی تأمین دارو در موقع بحران می‌گذرد ولی مستلزم این است دیگران هم به این بخش نگاه‌شان مشابه نگاه ما باشد. من معتقدم که در کالاهای اساسی موضوع دارو و تجهیزات پزشکی خیلی مهم‌تر از غذاست، دارو مثل هوا می‌ماند مثل این است که نفس نکشی اما غذا بخوری. برای پدر و مادری که برای دارو، شیرخشک و واکسن بچه‌شان دچار زحمت بشوند قابل بخشش نیست. باید همه کمک کنند در این قسمت به هیچ مشکلی برنخوریم.

 

-من هم در همین کشور زندگی می‌کنم و دوره‌های مختلف را در دولت‌های مختلف دیده‌ام و کارم هیچ وقت سیاسی نبوده یعنی مسئولیتی نداشتم تا قبل از دوره وزارت، طبابت می‌کردم. معتقدم این دوره بیش از هر زمانی نه تنها عیب‌هایی که داریم به تصویر کشیده می‌شد و در صدر اخبار می‌آید بلکه آنهایی هم که نداریم به نوعی فضا‌سازی می‌شود. شاید دلیلش این است دکتر روحانی دو تا کار مهم در کنار کارهایی که انجام دادند داشتند؛ یکی برجام و یکی طرح تحول سلامت بود. همان فضایی که درباره برجام بوجود آمد به شکل دیگر در مورد طرح تحول سلامت نیز بوجود آمد. الآن که می‌بینید پررمق نیستیم سر و صدا‌ها کمتر شده است آن روزهایی که در اوج بودیم حملات خیلی گزنده‌تر و شدیدتر بود و این مایه تأسف است چون ما به‌خاطر مردم و کشور آمدیم، به‌خاطر افراد نیامدیم. طبیعی است که بالاخره روی افراد اثر می‌گذارد.

 

-چرا آنقدر زیر ذره‌بین هستیم. این وزارتخانه قبلاً هم بود حتماً هم اشکالاتش اگر بیشتر نبود کمتر از امروز هم نبود، اما چرا آنقدر نورافکن رویش روشن نبود به‌خاطر این‌که یکی از کارهای مهم دولت فعلی همین است. اگر بخواهیم بگوییم دولت کارآمد نبود آن طرف باید برجام و این طرف طرح تحول را به نوع دیگر معرفی کنید که نه تنها منصفانه و اسلامی نیست بلکه انسانی هم نیست چون این حوزه با جان مردم سر و کار دارد.

 

-شما خیلی خوب می‌دانید فضای مجازی به راحتی مهندسی می‌شود. این اشکالات و انتقاداتی که ما به آن طرف آبی‌ها می‌کنیم به زشت‌ترین شکلش برخی از خود ماها متأسفانه عمل می‌کنیم یعنی پول خودمان هستیم بیمه دیگران.

 

در کامنت‌هایی هم که گذاشته می‌شود بهتر از من می‌دانید چگونه بعضی از وقت‌ها از جیب خود ما مهندسی می‌کنند برای این‌که حقیقتی را قلب کنند و خلافش را نشان دهند، خیلی رنج آور است و من دیگر ادامه ندادم فکر هم نمی‌کنم نیازی باشد. ما مشکلات مردم را می‌دانیم، مشکلات مردم متفاوت از آن است که در فضای مجازی است. بخشی از مشکلات درست است بخشی هم شاید بتوانم درست ادعا کنم که نا آشنا به مشکلات نیستم چون سفر زیاد می‌روم و مشکلات نقاط محروم و شهرستان‌ها را می‌دانم در عین حال گسترده‌ترین شبکه را ما در کشور داریم یعنی از دل روستا تا مرکز پایتخت بیش از 30 هزار مرکز بهداشتی داریم و بیشترین تماس را مردم با ما دارند. می‌توانم بگویم فضای مجازی را ادامه ندادم و متأسفم که نمی‌توانم ادامه دهم ولی به نفع وزارت بهداشت برای آیندگان می‌گذاریم.

 

 ایران  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------