سووبسید آبی به تهرانی‌ها/بهای آب در تهران باید افزایش یابد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سووبسید آبی
عضو شورای شهر با تاکید روی لزوم توجه به بحران آب در تهران، در یک چشم‌انداز دراز مدت گفت: بهای آب در تهران باید منطقی شود. 

سیدآرش حسینی میلانی (عضو شورای شهر تهران) در پاسخ به سوال  ایلنا درباره احتمال خشک شدن آب دریاچه چیتگر، گفت: اینکه در کوتاه‌مدت دریاچه چیتگر خشک شود، چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد اما احتمال کاهش حقابه دریافتی از کن به دلیل تغییرات اقلیمی وجود دارد و در این زمینه لازم است مطالعات دقیقی انجام شود.

 

عضو کمیسیون سلامت، خدمات محیط زیست شورای شهر در راستای احتمال وقوع خشکسالی در شهر تهران تصریح کرد: وقوع خشکسالی با ابعادی که شما بیان می‌کنید؛ احتمال اندکی دارد اما حتما باید تاب‌آوری شهر را در برابر آن افزایش داد. پنج سد در حال حاضر تامین‌کننده آب شرب تهران هستند و آب زیرزمینی نیز به عنوان پشتیبان عمل می‌کند. موضوع بحران آبی در تهران را باید در یک چشم‌انداز دراز مدت نگاه کنید البته به نظر من؛ مقام‌های مسئول باید در خصوص اظهارات‌شان در زمینه اتمام آب، کمی ملاحظه کنند و باید بیشتر به سمت اجرا و عمل بروند. نکته بسیار مهمی که درخصوص کنترل میزان مصرف آب در تهران وجود دارد مباحث مربوط به آب‌بها است. قیمت یک لیتر آب شرب شهری پنج ریال است. 

 

عضو شورای شهر ادامه داد: منابع آب ماهیت محلی دارد و برداشت آب از سفره تهران باید با توجه به نیازهای همین منطقه ارزیابی شود. کمک به سیستان و بلوچستان هم نباید فراموش شود اما به طور مستقیم این دو موضوع به هم مرتبط نیستند.

 

میلانی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف بیش از حد آب توسط تهرانی‌ها به معنای بی‌تفاوتی به حقوق شهروندی اهالی بخش‌های خشک و بی‌آب کشور نیست، گفت: من به حقوق شهروندی اعتقاد دارم اما باید به این نکته توجه داشت که تهران به دلیل مرکزیتش مورد توجه حاکمیت است و یک نوع سوبسید آبی را به خود اختصاص می‌دهد و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. به همین دلیل است که مهاجرت به حاشیه تهران چنین شدتی پیدا کرده و در عمل کمبود آب تاکنون مانعی بر سر راه افزایش جمعیت منطقه شهری تهران نبوده است.

 

وی ادامه داد: وقتی که آب شرب را به قیمت تقریبا مفت و با ۱۰۰ درصد تامین به پایتخت اختصاص می‌دهید، مشخص است که از شهرهای دیگر به تهران مهاجرت می‌کنند اما سوال این است که مگر می‌شود برای تهران آب تامین نکرد؟ نکته مهم و قابل توجه این است که همانطور که قیمت اجاره‌بها و مسکن در تهران بالاتر از بقیه نقاط کشور است، بهای آب نیز باید از بقیه نقاط بالاتر باشد. بهای آب در تهران باید منطقی شود و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد و فقط از این طریق می‌توانیم بگوییم عدالت برقرار شده است. این به معنای سلب مسئولیت از دولت نیست اما شهروندان هم باید سهم خود را بپذیرند. 

 

عضو شورای شهر در رابطه با مصرف آب توسط شهرداری‌‌ها گفت: از نظر حقوقی شهرداری باید مبلغی را به اداره آب پرداخت کند. هم‌اکنون برای شهرداری منطقه ۲۲ صورتحساب چند میلیارد تومانی به خاطر استفاده از چاه‌های آب صادر شده اما مسئله این است که میزان آبی که توسط شهرداری برای آبیاری فضای سبز مصرف می‌شود، ۱۰ درصد میزان مصرف آب توسط شهروندان تهرانی است. پس می‌بینید که باز هم مصرف‌کننده اصلی همین شهروندان تهرانی هستند.

 

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی چیزی حدود یک میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند و این آب صرفا از پشت سد تامین نمی‌شود بلکه آب سفره‌های زیرزمینی هم نقش مهمی دارد. نکته اساسی این است که بدون اصلاح قیمت، اهرم بازدارنده‌ای برای کاهش مصرف آب تصفیه شده و شرب وجود ندارد و همین نکته اساسی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------