وزیر آموزش و پرورش: پشت سؤالات استیضاح درخواست‌ها دیگری است!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, وزیر آموزش و پرورش

 

 محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش مصاحبه ای داشت که اهم سخنان او به قرار زیر است:

 

-امسال در نظر داریم دو ساعت از برنامه درسی رسمی را در اختیار مدرسه بگذاریم هر چند این دو ساعت درکنار 25 ساعت عددی نیست اما این اقدام یک تحول بسیار عمیق است. در حال حاضر بحث مدرسه محوری را که سال‌های سال فقط درباره آن حرف زده می‌شد را با برنامه اجرایی می‌کنیم. برای این هدف انتخاب مدیران مدارس را که دراختیار رئیس منطقه بود به مدرسه واگذار کردیم یعنی همه کسانی که خودشان را شایسته مدیر بودن یک مدرسه می‌دانند می‌توانند در انتخابات مدیران شایسته شرکت کنند. علاوه بر این ارتقای شایستگی مدیران مدارس را در دستور کار قرار داده‌ایم. مدیران از مهرماه گواهینامه‌های شایستگی دریافت می‌کنند. مدیران مدارس باید بدانند برای استمرار مدیریت به چه دوره‌هایی نیاز دارند و این موضوع برای مدیران الزامی است.

 

-من از عملکرد خودم دفاع نمی‌کنم، ازعملکرد همکارانم دفاع می‌کنم. همکارانم با وجود همه کمبودها در مدارس خیلی تلاش کردند. البته من یک نفر هستم وقطعاً به‌عنوان وزیر نقش مهمی دارم. اما باید به همکارانم بگویم که آموزش و پرورش بدون تحول محکوم به مرگ خواهد بود. چرا که با توجه به تحولات اجتماعی آموزش و پرورش امروز نیاز به جرأت و جسارت دارد.

 

 

-در فضای آموزش و پرورش کار کردم و به مشکلات این وزارتخانه آگاهم. بنده محدودیت‌های آموزش و پرورش را می‌شناسم. می دانستم برای کار کردن در این وزارتخانه فشارهایی هم وجود دارد. البته نباید به جنبه‌های منفی این فشارها توجه کرد.

 

-ممکن است پشت سؤالات استیضاح درخواست‌ها و نیازهای دیگری باشد که درقالب این استیضاح مطرح می‌شود. لذا این حق را به نمایندگان می‌دهم که به‌عنوان بخشی از اجزای حاکمیت و همچنین به خاطر تعهدی که به موکلان خود دارند از من به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش سؤال کنند و به مردم هم پاسخ دهند. البته این مسأله را هم نفی نمی‌کنم که گاهی اوقات در پشت سؤالات استیضاح مسائل دیگری است که شاید مطرح کردنش برای نماینده مجلس سخت باشد و او در قالب یک سؤال دیگری این استیضاح را به جریان می‌اندازد.

 

-قبول دارم که معیشت معلمان مشکل دارد اما نباید همه انرژی را برای این کار بگذارم هرچند به معیشت معلمان هم توجه می‌کنم اما همه برنامه‌ام صرف معیشت معلمان نمی‌شود. برنامه درسی، فشارهای روانی که بابت کلاس‌های آموزشی به بچه‌ها می‌شود هم برای بنده مهم است. در کنار این باید برای بچه‌هایی که بعد از آزمون‌های مدارس خاص و کنکور دست به‌خودکشی می‌زنند و در بولتن‌های محرمانه به دستم می‌رسد هم برنامه داشته باشم. نمی‌توانم در آموزش و پرورش بی‌تفاوت باشم و فقط در یک مسیر انرژی بگذارم. ما بایدطبق نقشه راه پیش برویم.

 

-حذف آزمون کنکور براساس مطالعاتی که از قبل وجود داشته انجام شده است. البته در جمع خانواده‌ها هم که بودم اعلام کردم بچه‌ها نباید استرس آزمون داشته باشند. آنها باید بچگی کنند. دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید شور کودکی داشته باشند. اینها نسخه‌هایی بوده است که متخصصان علوم تربیتی برای ما تهیه کرده‌اند. البته این را هم می‌دانم که منافع اقتصادی خیلی‌ها به خاطر این تحولات از بین می رود همان‌هایی که از طریق آموزشگاه‌ها و کتاب‌های فوق برنامه ثروت‌های کلانی برای خودشان جمع کردند و به سادگی حاضر نیستند از این کار چشم بپوشند.

 

بحث 30 درصد سوابق تحصیلی قطعی سروصدای بسیاری را برپا کرده است. خیلی‌ها منتقد این بحث بودند این 30 درصد سوابق تحصیلی نخبه کشی است و در اینجا هم مافیایی شکل می‌گیرد و مدارس غیرانتفاعی برخی هایشان نمره فروشی می‌کنند. شما هم صحبت کردید گفتید که اگر نتوانیم آزمون‌های نهایی را با استاندارد امنیتی برگزار کنیم هیچ گاه سوابق تحصیلی را افزایش نمی‌دهیم.آیا نمی‌خواهید صدای منتقدان را بشنوید. آیا با این افزایش

 

-بحث 30 درصد قطعی سوابق تحصیلی تصمیمی است که در شورای کنکور گرفته شده است. این تصمیم یک تصمیم جمعی بوده است و مسئولان وزارت آموزش وپرورش هم در کنار دیگر وزارتخانه‌ها بوده‌اند. برای این تصمیم هم بررسی عالمانه و تخصصی انجام شده است.

-متأسفانه سریع یک فضای تخریب شدید علیه تصمیم‌ها شکل می‌گیرد اما درباره قسمت دوم سؤال‌تان که گفتید نمره فروشی و غیراستاندارد بودن سؤالات افزایش پیدا می‌کند. باید بگویم که این امتحانات نهایی است اصلاً ربطی به مدرسه ندارد که مدیر یا معلم بخواهد دخالتی در نمره داشته باشد. سوابق تحصیلی بر اساس نمرات امتحانات نهایی است که سؤالش از مرکز طرح می‌شود. تصحیح‌کننده اصلاً نمی‌داند این برگه برای چه کسی است که بخواهد ارفاقی انجام دهد.

 

-خرداد ماه سال‌جاری به غیر از درس اول به هیچ عنوان امکان جعل و تقلب وجود نداشت. فرآیندی که 50 سال امتحان نهایی ما بر اساس آن انجام می‌شد را تغییر دادیم. دقت کنید ما بیش از دو هزار حوزه اجرایی داریم و ظرف مدت کوتاه مجبور بودیم ایرادات را شناسایی و برطرف کنیم وخوشبختانه با تلاش همکارانم این اتفاق افتاد. بنابراین ما فرآیند برگزاری امتحانات نهایی را تصحیح کردیم. از بیان فرآیند این موضوع به خاطر مسائل امنیتی معذورم. حتی تصحیح سؤالات هم به‌صورت نیمه الکترونیکی خواهد بود. یعنی دیگر معلمان هم نمی‌دانند که چه برگه‌ای برای کدام منطقه را تصحیح می‌کنند.

 

- باید به خانواده‌ها و دانش‌آموزان بگویم که خیال شان کاملاً راحت باشد ما تصمیمی نخواهیم گرفت که به ضرر دانش‌آموزان باشد. ما نمی‌خواهیم تصمیمی گرفته شود که به نفع یک عده باشد و به ضرر عده دیگر.یک سال برای برگزاری کنکور وقت داریم و فقط در پایه دوازدهم است که امتحان نهایی داریم. با این همه اگر در بررسی شورا به این نتیجه برسیم که مشکلاتی برای داوطلبان ایجاد می‌شود حتماً نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهیم.

 

-فراوانی آسیب‌های اجتماعی در مدارس ما از اعتیاد تا خشونت و دوستی با جنس مخالف و کشیدن سیگار آنقدر زیاد نیست. اما یک موردش هم برای ما حساسیت برانگیز است. درست است که ما با رسانه‌ها در این باره صحبت نمی‌کنیم اما این بدان معنا نیست که کاری هم انجام نمی‌شود. آموزش و پرورش برای آنکه خوب عمل کند نیاز به کمک همه دستگاه‌های حاکمیتی دارد. امروز باید با تأسف بگویم نهادهای محلی، شهرداری‌ها و شورای شهرها عموماً آموزش و پرورش را فراموش کردند. آموزش و پرورش باید تبدیل به یک دغدغه ملی شود و این موضوع از عهده یک وزیر خارج است همه دستگاه‌های حاکمیتی و محلی باید دغدغه آموزش و پرورش را داشته باشند و نباید چشم شان به دست وزیر آموزش و پرورش یا دولت باشد.

 

-صریحاً عرض می‌کنم اگر مدیر غیردولتی بنده که همکارم هم باشد تخلفی انجام دهد تخلفش به‌طور جدی بررسی می‌شود. دقت کنید اگر این افراد خودشان مدیران آموزش و پرورش باشند یا حتی مورد حمایت مدیران کشور هم قرار بگیرند بدون رو در بایستی مجوزشان لغو می‌شود. من تخلفات شان را هم اطلاع‌رسانی خواهم کرد. مثلاً می‌گویم فلان مدرسه که دو مرتبه به او تذکر داده شده و شهریه اضافی گرفته است با وجود اینکه فلان مدیران از این آدم حمایت کردند من مجوزش را لغو کردم. بنده این قول را می‌دهم.

  

ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------