مدیریت بحران برای زلزله تهران چه اقداماتی کرده است؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,  زلزله تهران
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن تشریح وضعیت آمادگی تهران در برابر بحرانی مانند زلزله از ارتقای شاخص‌ها و زیرساخت‌های تهران برای مقابله با بحران خبر داد. 

احمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آمادگی تهران در برابر بحران‌هایی همچون زلزله اظهارکرد: به نظرم هر گاه می‌خواهیم درباره آمادگی تهران در برابر زلزله صحبت کنیم تنها دیدن نیمه خالی لیوان اقدام درستی نیست. بلکه باید به نیمه پر و اقدامات انجام شده نیز توجه کنیم. به ویژه آنکه تهران در سال‌های اخیر در کنار تمامی کمبودها و کاستی‌هایی که در حوزه مدیریت بحران داشته، پیشرفت‌های قابل توجهی نیز کرده است.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب در حوزه مدیریت بحران در تهران شکل گرفته است، گفت: خوشبختانه امروز می‌توانیم بگوییم اقداماتی در تهران انجام شده که به الگویی برای اجرای طرح‌ها و اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری در سطح ملی تبدیل شده و در برخی از موارد مورد توجه مجامع جهانی نیز قرار گرفته است.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تشکیل گروه‌های دوام یا همان «داوطلبان واکنش اضطراری محله» و نیز ایجاد ساختار مدیریت بحران در اماکن عمومی جزء اقداماتی است که در سطح جهانی مورد تحسین قرار گرفته است، گفت: شهرداری تهران با شعار «شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» در همین راستا حرکت کرده و به دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است و حتی اقداماتی را انجام داده که دیگر دستگاه‌ها به عنوان متولی آن را انجام نداده‌اند.

 

صادقی اضافه کرد: مثلا در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده تنها شهرداری تهران متولی امر نیست اما ما تسهیلات گسترده‌ای را در این زمینه به شهروندان ارائه می‌کنیم. همچنین در حوزه ارتقای ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه اماکن عمومی و ... نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تهیه طرح جامع مدیریت بحران، دقیق سازی نقشه گسل‌ها و قنوات تهران، تدوین شبکه راه‌های حمل و نقل اضطراری، تدوین پهنه بندی لرزه‌ای تهران و ... را از جمله اقدامات انجام شده از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: هر یک از این اقدامات چندین زیرمجموعه و بخش دارد و به عنوان مثال تنها در طرح جامع پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران 15 پروژه دارای اولویت تعیین شده که توانمندی آتش نشانی، مقاوم سازی پل‌ها، ارتقای کیفیت ساخت و ساز، مقاوم سازی ساختمان‌های عمومی، توسعه ظرفیت‌های خود امدادی، ارتقای سیستم حمل و نقل اضطراری، مقاوم سازی تأسیسات زیربنایی و ... از جمله اقدامات انجام شده یا در دست انجام است.

 

وی با بیان اینکه مسئولیت مدیریت بحران در شهر تهران در تاریخ 5 خرداد ماه سال 80 با ابلاغ وزیر کشور وقت به شهردار تهران واگذار شده است، اظهار کرد: همچنین دوره دوم شورای شهر نیز مصوب کرد تا مرکز مدیریت بحران شهر تهران ارتقاء یافته و به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تبدیل شود.

 

صادقی با بیان اینکه این سازمان با 14 کارگروه تخصصی و نیز با همکاری بیش از 80 سازمان و نهاد شهری اقدامات قابل توجهی در حوزه مدیریت بحران انجام داده است، افزود: البته نقدها و مشکلاتی نیز وجود دارد اما باید توجه داشت که نمی‌توان یک شبه راهی 100 ساله را طی کرد و تجربه کشورهای پیشرفته نیز نشان می‌دهد که آنچه که امروز به آن رسیده‌اند حاصل چندین دهه کار علمی، تحقیقاتی، برنامه ریزی و سرمایه گذاری است.

 

وی درباره زیرمجموعه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گفت: در حال حاضر هر یک از مناطق 22 گانه تهران یک ستاد مدیریت بحران با مسئولیت شهردار منطقه دارند و گروه‌های 14 گانه در این ستادها نیز نماینده دارد که تحت نظارت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فعالیت می‌کند. علاوه بر آن سوله‌ها و پایگاه‌های مدیریت بحران نیز فعال هستند.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به زمین لرزه‌ای که سال گذشته تهران را تحت تاثیر قرار داد، گفت: در این زمین لرزه شاهد بودیم که برخی از مردم رفتار نادرستی از خود نشان دادند. خب تصحیح این واکنش‌ها و رفتارها یک شبه نخواهد بود؛ بلکه باید با فرهنگ سازی و آموزش مستمر این رفتارها را اصلاح کرد.

 

صادقی از نمایندگان مجلس و همچنین رئیس سازمان صدا و سیما به عنوان مسئول کمیته اطلاع رسانی و آموزش در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران خواست تا توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

 

وی به اقدامات انجام شده از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران بیش از 100 پایگاه مدیریت بحران در نقاط مختلف شهر تهران احداث کرده است که این آمار در مقایسه با دیگر شهرهای کشور و حتی منطقه قابل توجه است. علاوه بر آن 10 مجموعه بزرگ اسکان اضطراری در پارک‌های جنگلی پیرامون شهر پیش بینی شده است و بیش از 2000 مدرسه در شهر تهران نیز تحت پوشش آموزش و بازرسی ایمنی قرار گرفته‌اند.

 

صادقی استقرار شبکه لرزه نگاری و هشدار سریع در نقاط مختلف شهر تهران و نیز نصب کانکس‌های تجهیزات امداد و نجات در محلات را از جمله دیگر اقدامات مدیریت بحران برشمرد و تصریح کرد: بیش از 300 هزار قلم انواع تجهیزات امداد و نجات در پایگاه‌های مدیریت بحران ذخیره شده و آمادگی ما در مقایسه با سال‌های قبل رشد چشمگیری داشته است.

 

صادقی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا به دستورالعمل تعیین سطح بحران اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه سازمان مدیریت بحران کشور، بحران در چهار سطح ملی، استانی، منطقه‌ای و محلی تقسیم می‌شود؛ اما با توجه به شرایط ویژه شهر تهران بحران در این شهر در دو سطح ملی و محلی تقسیم بندی شده و مبنای تشخیص آن نیز جمعیت تحت تاثیر است و اگر بیش از 150 هزار نفر تحت تاثیر قرار بگیرند سطح بحران ملی خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در صورت محلی بودن سطح حادثه شهردار تهران مدیریت حادثه را بر عهده خواهد گرفت و در صورتی که مسئله ملی باشد موضوع کتبا از سوی شهردار به وزیر کشور یا رئیس سازمان مدیریت بحران اعلام می‌شود تا فرماندهی بحران در سطح ملی انتخاب شود.

 

صادقی در عین حال تاکید کرد که میزان تاب‌آوری شهر تهران در حد ایده  آل نیست و گفت: برای کاهش خطرات و آسیب پذیری شهر تهران به اقدامات ویژه نیاز داریم و با توجه به اینکه در ساختار فیزیکی شهر و مسائل اجتماعی، اقتصادی و اسناد بالادستی تغییراتی ایجاد شده، امیدواریم طرح جامع مدیریت بحران امسال اجرایی شود.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین با اشاره به لایحه جدید سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در این طرح نباید مسائلی چون بازسازی و بازتوانی، آموزش شهروندان، شیوه‌های پیشگیرانه در کاهش مخاطرات، تاب‌آوری و ... مغفول بماند و امیدواریم که در این قانون پیشنهادات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که به شکل مکتوب به نمایندگان مجلس نیز ارائه شده مورد توجه قرار بگیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------