آن روی سکه نعمتی به نام باران



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,باران
با بارش شدید باران که در دو روز گذشته در استان‌های شمالی ایران شامل خراسان شمالی، گلستان، گیلان و مازندران اتفاق افتاده، مردم برخی نواحی این استان‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند و به اصطلاح خانه خراب شده‌اند. 

به گزارش ایسنا، در میان استان‌های آسیب دیده، خسارت وارده به شریان‌های مواصلاتی، پل‌ها، معابر، تاسیسات آب، برق و گاز، باغات و دام‌ها در روستاها و شهرهای غرب مازندران ناشی از طغیان رودخانه‌ها فراتر از حد تصور بوده و دامنه تخریب بسیار بالاست. بر اساس گزارش‌های رسیده از استان‌های شمالی تاکنون حدود ۷ نفر در ۳ استان گیلان و مازندران و خراسان شمالی در پی وقوع سیل فوت شده‌اند و یک نفر در استان گیلان مفقود شده است و این در حالی است سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تا ساعت ۱۵ دیروز اعلام کرده در کل چهار استان آسیب دیده به ۱۴۰۰ نفر امدادرسانی شده و پنج نفر فوت کرده‌اند.

 

همچنین ۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر، چالوس و تنکابن و رامسر پر از آب شده است و ماشین‌ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند.

 

درست است که باران هر وقت و هر کجا ببارد با خود نعمت و برکت می‌آورد اما حتی برای شمالی‌ها هم که باران مهمان همیشگی خانه‌های‌شان است، تغییر رژیم بارش در سال‌های گذشته پس از بروز خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم و در کنار آن بهم زدن تعادل اکوسیستم منابع طبیعی اسباب دردسر شده؛ انسان‌هایی که تنها به منافع شخصی‌شان فکر می‌کنند با بهره‌برداری بی‌رویه از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، خانه سازی و کشاورزی کنار آن، از بین بردن منابع جنگل و نیز استفاده نامناسب از آب‌های سطحی و بکار نگرفتن آبخیزداری، سبب شده‌اند که زمین تاب و تحمل باران رگباری پاییزه را نداشته باشد.

 

با وجود آن که هشدارهای لازم به مردم مازندران و مسافران هوادار این استان‌های شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود اما باز هم گرفتار شدند و یک مسافر اسب‌سوار در لب ساحل فریدونکنار با صاعقه دچار ایست قلبی شد و خودش و اسب، درجا از بین رفتند؛ حالا این مسافر شمال از دست رفته و ۳ نفر در بهشهر و ساری و چالوس فوت شده‌اند؛ آن یک نفری که در چالوس فوت شده بر اثر خفگی در آب از بین نرفته بلکه دچار ایست قلبی شده است. به تازگی گزارش شده که یک نفر در خراسان شمالی نیز جان خود را در پی بروز سیل از دست داده است.

 

همچنین مسافران شمال روز جمعه در راه بازگشت به خانه‌های‌شان در جاده‌های مازندران گیر افتاده‌ بودند و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود.

 

بارندگی در مازندران که حالا شبیه به ونیز شده از ظهر روز جمعه آغاز شده و تا عصر شنبه هنوز ادامه داشت، تاکنون بیشترین باران در اطراف رامسر با ۲۷۵ میلیمتر رخ داده و فعلا شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش آموزان تعطیل شدند.

 

این تنها مازندران نبوده که از سیل اخیر آسیب دیده بلکه شهرستان‌های صومعه‌سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان و خراسان شمالی نیز دچار خسارت شده‌اند؛ به عنوان مثال رودخانه در برخی از این شهرستان‌ها طغیان کرده و برخی پل‌ها از بین رفته‌اند، خانه‌های برخی از این شهرستان‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند و خلاصه آن که تاسیسات زیربنایی در این شهرستان‌ها تخریب شده‌اند.

 

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه آخرین وضعیت بارش‌های سیل‌آسا در سه استان شمالی پرداخت و از شهروندان خواست که به هیچ عنوان در تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری حریم رودخانه‌ها و مسیرهای درون شهری و برون شهری اسکان نداشته باشند.

 

وی با اشاره به خسارات ناشی از سیل و آب گرفتگی در ۷ استان اظهار کرد: بارش باران سبب به راه افتادن سیل، آب گرفتگی و رانش زمین در برخی استان‌ها شده و خساراتی را نیز به برخی از مزارع، باغات و اماکن مسکونی وارد کرده است. تخریب سقف برخی اماکن مسکونی، قطعی برق، سقوط درختان و انسداد محورهای اصلی و روستایی جزو این خسارات بوده است.

 

وی، آمار جان باختگان سیلاب را سه نفر اعلام کرد و گفت: ۲ نفر بر اثر اصابت صاعقه و یک نفر نیز در اثر قرار گرفتن در جریان سیلاب جان خود را از دست داد. تاکنون برابر آخرین آمارها در سه استان شمالی، ۱۶۰ واحد مسکونی که دچار آب گرفتگی شدند تخلیه شدند.

 

وی از وصل جریان برق، در ۱۵ فصل اصلی انتقال برق در استان مازندران خبر داده و گفته در حال حاضر در شریان‌های حیاتی اصلی و روستایی جریان برق وصل است.

 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران مازندران و گیلان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت خسارات ناشی از بارش شدید باران و وقوع سیل در این دو استان، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امدادی جهت رسیدگی فوری و امدادرسانی به مصدومین و خسارت دیدگان شد.

 

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان، مصدومین و خسارت‌دیدگان، از استاندار و سایر مدیران استان‌های مازندران و گیلان خواست با بکارگیری تمام ظرفیت‌های استان و نیز استان‌های همجوار، هرچه سریعتر اقدامات لازم را در جهت رفع آبگرفتگی معابر و مدیریت اوضاع تا زمان بازگشت شرایط به حالت عادی انجام دهند.

 

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در آخرین اظهار نظر و با تشریح آخرین جزئیات امدادرسانی به مناطق سیل‌زده گفته، امدادگران در حال امدادرسانی در چهار استان گیلان،‌ مازندران، گلستان و خراسان شمالی هستند.

 

وی اظهار کرده بر اساس گزارش‌های تجمیعی از سراسر کشور تعداد استان‌های درگیر، به چهار استان رسیده و در حال حاضر امدادگران مشغول امدادرسانی در استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی هستند. ۸۹ تیم عملیاتی متشکل از ۳۹۶ نیروی امدادگر در شهرستان‌های کردکوی، گرگان، بندرگز، علی آباد، تالش، فومن، صومعه سر، لنگرود، آستارا، املش، رضوانشهر، رودسر، آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، ساری، نکا، نوشهر، نور، کلاردشت، رامسر، بهشهر، قائمشهر، گلوگاه، شیروان و رازجرگلان در حال امدادرسانی هستند.

 

سلیمی اضافه کرده ۱۶۸ نفر از هموطنان که بر اثر سیل و آبگرفتگی با مشکل اسکان مواجه شدند و در مساجد و پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند. امدادگران تاکنون ۱۹۳ منزل مسکونی را از آب تخلیه کردند و برای این کار از ۸۰ دستگاه موتور پمپ و لجنکش استفاده شد. اقلام مورد نیاز از جمله نایلون در میان آسیب دیدگان حال توزیع است.

 

احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی هم از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز در دو روز آینده خبر داده و به ایسنا گفته است: در دو روز آینده در اثر جریانات سرد شمالی، ابرناکی، همراه با بارش باران، گاهی به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و کاهش محسوس دما حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز رخ خواهد داد.

 

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه‌ داد: روز یکشنبه (۱۵ مهرماه) بیشترین مقدار بارش همراه با وزش باد و گاهی با رعد و برق در استان‌های گیلان، البرز، تهران، غرب سمنان و جنوب و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود. همچنین پدیده غالب در شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و همچنین سیستان‌وبلوچستان وزش باد شدید خواهد بود. دوشنبه (۱۶ مهرماه) نیز در برخی از مناطق زاگرس مرکزی و جنوب شرق کشور بارش پراکنده باران، گاهی با رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------