فیلتر «بیتوته»؛‌ پربیننده ترین پایگاه خبری - اجتماعی کشور و عدم پاسخگویی مسئولان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سایت بیتوته
آیا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین ارگان و متولی امر فیلترینگ در فضای مجازی به شمار می‌رود؟ آیا نهادهای متولی فیلترینگ در کشور پاسخگو هستند؟ چه ارگان و یا نهادی حرف آخر را در خصوص فیلترینگ می‌زند؟ 

ارگانی که از سال ۱۳۸۸ مستقیماً مسئولیت فیلترینگ در فضای مجازی را برعهده گرفت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است. اعضای این کارگروه شامل دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)، رئیس یا نماینده سازمان صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، یک فرد خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یک نماینده عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تائید مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش یا نمایندگانی از این وزرا هستند.

 

فهرست مصادیق محتوای مجرمانه شامل هفت بخش محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، محتوا علیه مقدسات اسلامی، محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی، محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی و محتوایی که تحریک، ترغیب، یا دعوت به ارتکاب جرم کند می‌شود و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه موظف است به شکایات مربوط به مصادیق فیلترشده رسیدگی و نسبت به آنها تصمیم‌گیری کند و هر شش ماه گزارشی در خصوص روند فیلتر محتوای مجرمانه ارائه دهد.

 

 در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۷، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در حاشیه نشست با مسئولان پلیس پایتخت در پاسخ به سوالی در رابطه با برخورد با سایت‌های قیمت گذاری ارز و طلا عنوان کرده بود: متاسفانه برخی از سایت‌های مرتبط با ارز و سکه به خصوص ظرف یکی دو هفته اخیر با اعلام قیمت‌های لحظه‌ای و دقیقه‌ای ارز، به التهابات دامن می‌زدند که بعد از تاکید ریاست قوه قضاییه برای برخورد با اینگونه اقدامات خلاف قانون، با همکاری پلیس تهران و فتای ناجا ظرف روز گذشته دستور مسدودسازی ۱۷ سایت و ۲۶ کانال صادر شده است.

 

حال پس از گذشت ۱۰ روز از این خبر پایگاه خبری - اجتماعی بیتوته نیز به سایت هایی ملحق شد که فیلتر شده است. براساس گفته های مدیرمسئول پایگاه خبری - اجتماعی بیتوته هنوز هیچ ارگانی مسئولیت مسدودکردن این سایت پربیننده در ایران را برعهده نگرفته است.

 

مدیر مسئول سایت بیتوته در پیگیری‌های خود برای رفع فیلتر این سایت در تماس با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پیگیر مسدودشدن سایت بیتوته شده که این ارگان مدعی شده است، با دستور قضایی اقدام به فیلترینگ سایت بیتوته کرده است.

 

بعد از پیگیری های مکرر و در تماس دیگر با دادستانی، این‌بار دادستانی توپ را به زمین بانک مرکزی انداخته و مدعی شده است که، نامه‌ای از سوی بانک مرکزی ارسال و خواستار فیلترینگ این سایت شده‌اند.

 

در همین رابطه و در تماسی که مدیر مسئول سایت بیتوته با بانک مرکزی برقرار کرده است، حراست بانک مرکزی با رد ادعای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از مسئولیت فیلتر شدن پایگاه خبری - اجتماعی بیتوته شانه خالی کرده است. این در حالی است که دادستانی نیز مدعی شده است در نامه‌ای که بانک مرکزی به دادستانی ارسال کرده است، خواستار فیلتر شدن پربیننده ترین سایت کشور شده است.

 

سعید ابراهیمی مدیر عامل موسسه اندیشه سرای ماکان، صاحب امتیاز سایت خبری - اجتماعی بیتوته در نامه‌ای به دادسرای فرهنگ و رسانه ضمن انتقاد نسبت به فیلترینگ سایت خبری - اجتماعی بیتوته بر اساس مستنداتی متذکر می‌شود، دستور فیلترینگ این سایت در حالی صادر شده که بیتوته از تاریخ یکم اردیبهشت ماه نود و هفت ( ۱۳۹۷.۰۲.۰۱ ) مطلقا" قیمتهای ارز بازار آزاد را بروزرسانی نکرده که مستندات آن در صفحات آرشیو جهانی قابل رویت است.

 

مدير مسئول سايت خبری - اجتماعی بیتوته، خاطرنشان كرد: در حال حاضر رايزنی‌ها برای رفع مسدوديت ادامه دارد و امیدواریم با در نظر گرفتن سوابق عملکردی بیتوته و جایگاه آن در ميان مخاطبان و اشتغال نزدیک به ۴۰ نفر در این پایگاه خبری، مسئولان مربوطه دستورات لازم را برای رفع فیلتر صادر کنند.

 

 بیتوته رفع فیلتر شد:

پایگاه خبری اجتماعی بیتوته که از تاریخ ۲۳ مهرماه توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شده بود، در تاریخ 29 مهرماه رفع فیلتر شد و فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------