بانوان درحصار۳۰درصدی!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, نمایندگان زن در مجلس

 

زنان گوی سبقت حضور و نقش آفرینی در اکثر عرصه‌ها به‌ویژه عرصه سیاست را از مردان ربوده‌‌اند. این قشر جامعه که سال‌های قبل تنها در خانه‌داری تعریف می‌شدند، اکنون پا به پای مردان در مجلس، دولت، احزاب سیاسی و نهادهای اجتماعی و اقتصادی فعال هستند و به اذعان همگان در برخی مواقع کارنامه موفقی داشته‌اند. اکنون نمایندگان زن در مجلس در بیان خواست جامعه از صراحت بیشتری برخوردار هستند که اثبات این ادعا بررسی هجمه دلواپسان به بهارستان نشینان است و هجمه‌های تندی که به نمایندگان زن وارد می‌کنند! یا زنان حاضر در دولت هم از فعال‌ترین اعضای پاستور هستند و علاوه بر میزان فعالیت بالایی که دارند، بیش از سایر ساکنان پاستور مانند وزرا با مردم جامعه ارتباط دارند و به میان آنها می‌روند که نمونه شاخص این زنان شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار هستند.

 

در احزاب سیاسی هم زنان نقش مهمی دارند و پابه پای مردان در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرین هستند. عضو فراکسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان برای وزارتخانه‌‌هایی که قرار است وزرای آنها معرفی شوند از ظرفیت زنان نیز استفاده کنیم، عنوان کرد: قطعا می‌توان از خانم‌ها، وزیری را معرفی کرد. زنان ثابت کرده‌اند مدیران کارآیی هستند و نشان داده‌اند در زمینه‌های مختلف می‌توانند به شدت فعال باشند.

 

فاطمه ذوالقدر ادامه داد: چه در زمان معرفی وزرا در ابتدای دولت دوازدهم و چه امروز به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم حال که ۴ وزیر معرفی می‌‌شوند این حق نیمی از جامعه است که از بین آنها وزیری انتخاب شود. آقایان آزمون و خطای خود را پس داده‌اند و حالا نوبت خانم‌هاست که برای وزارت معرفی شوند، زیرا آنها نشان داده‌اند که چه مدیران، کارشناسان و اندیشمندان قدرتمندی هستند.

 

محدوده 30 درصدی برای زنان

اکنون به نظر می‌رسد با توجه به نقش آفرینی بالای زنان اصلاح‌طلب در تمام عرصه‌ها باید آنان را از «30 درصدی» خارج کرد بدین معنا که در هنگامه تهیه لیست‌های انتخاباتی برای مجلس و شورای شهر تصمیم بر آن گرفته می‌شود که 30 درصد از سهمیه لیست‌ها به زنان تعلق بگیرد و 70 درصد برای مردان باشد. چنین تصمیمی سبب محروم شدن جامعه از حضور و اثرگذاری زنان می‌شود و به نوعی ادعای عدم عدالت جنسیتی در فعالیت‌های سیاسی را تقویت می‌کند. نکته قابل تامل‌تر آنکه اثرگذاری مردان در تهیه لیست‌های انتخاباتی بسیار پررنگ‌تر از زنان است و وقت زنان در این هنگامه صرف تلاش برای حضور در سهمیه 30 درصدی می‌شود تا تلاش برای تعیین لیست.

 

رنج ایران از فقدان انسجام مدیریتی 

به‌رغم تمام این بی‌مهری‌ها به زنان، اما این قشر خسته و ناامید نیست و تلاش دارند تا توان خود را به رخ مردان مدعی بکشند. روز پنجشنبه کنگره سالانه سراسری جمعیت زنان مسلمان نواندیش نمونه‌ای از تلاش زنان برای اثبات برابری با مردان بود. دراین نشست حضور محمد توسلی، عماد بهاور، فائزه هاشمی، ابراهیم اصغرزاده، فریده اولادقباد، شهربانو امانی، غلامرضا حیدری، اشرف بروجردی، مجید فراهانی، هادی خانیکی، جلال جلالی‌زاده، مصطفی تاجزاده حضور داشتند.

 

در ابتدای این مراسم آذر منصوری، قائم مقام جمعیت زنان نواندیش پیام رئیس دولت اصلاحات را برای این کنگره قرائت کرد پس از آن، دبیرکل کنگره تاکید کرد: زنان مسلمان نواندیش در ادامه تلاش بیش از یکصد ساله زنان ایران برای تحقق حق شهروندی و رفع تبعیض‌ها بیش و پیش از مساله زنان به تمامیت ارضی کشور، همگرایی، انسجام، وحدت، تفاهم و گفت‌وگوی ملی می‌اندیشد. وی ادامه داد: ما مساله زنان را جزئی مهم از مسائل مهم ایران امروزی می‌دانیم و باور داریم تا ایران برای همه ایرانیان نشود، مساله زنان نیز مساله همه ایران نخواهد شد. راکعی با اشاره به اینکه ایران امروز در شرایط خطیر بسیار حساسی قرار گرفته است، عنوان کرد: ایران امروز وارث مشکلات و نابسامانی‌هایی است که همه ارکان نظام در پدید آمدن آن نقش داشته‌اند، اما نمی‌توان از عملکرد خسارت‌بار سال‌های بین ۸۴ تا ۹۲ چشم‌پوشی کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: می‌توان به صراحت گفت ایران امروز از فقدان انسجام مدیریتی در کشور رنج می‌برد.

 

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: برداشت عمومی از برخی برخوردها این است که حمایت از حقوق شهروندان و دفاع از مظلوم تا حدی قابل حصول است که درتعارض با منافع صاحبان قدرت و ثروت قرار نگیرد. وی در ادامه با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین عوامل تقویت امید و اعتماد به کارآمدی نظام، تامین مطالبات به حق جامعه است، گفت: متاسفانه در این زمینه شاهد عملکردهای دوگانه و متفاوت هستیم. هیچ اقدامی به اندازه چشیدن طعم عدالت به افزایش اقتدار حکومت منجر نخواهد شد. وی با بیان اینکه بدیهی است که بازگشت رسانه ملی به مسیر جلب اعتماد جامعه و کمک به اجماع‌سازی ملی در تحولات کشور و رفع مشکلات فراروی توسعه ملی یک ضرورت فوری است، گفت: صداوسیمای ملی باید اجازه دهد که انتقادها و اعتراضات مردم قبل از کشیده شدن به خیابان از طریق این رسانه مطرح و پیگیری شود تا بهانه‌ای برای سوءاستفاده رسانه‌های خارجی که سیاست‌های مخالفین جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند فراهم نگردد.

 

عوامل عدم پویایی احزاب در ایران

آذر منصوری هم در این مراسم با بیان اینکه یاد همه مردان و زنانی که برای اعتلای ایران زمین از جان خود مایه گذاشتند و چراغ امید را در این بزنگاه سخت روشن نگه داشتند، به ویژه زنان صلح‌جو و اصلاح‌گرایی که چراغ نواندیشی را روشن کردند، گرامی‌ می‌داریم، گفت: در مظلومیت تحزب و کار حزبی بسیار صحبت کردیم، پر واضح است عدم پایایی احزاب در ایران، علاوه بر عوامل متعدد که مانع از حضور موثر احزاب به عنوان کنشگران و بازیگران اصلی عرصه سیاست در کشور می‌شود؛ به نگاه ساختار قدرت هم باز می‌شود، باید مشخص شود که این نگاه سلبی است یا ایجابی. وی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد با این شرایط ما بتوانیم ظرفیت قابل توجهی پیش روی احزاب ایران داشته باشیم. از این فرصت استفاده می‌کنم از مسئولان وزارت کشور و خانه احزاب می‌خواهم که این قانون را اصلاح کنند تا چراغ احزاب از این روشن‌تر شود.

 

تعیین شورای مرکزی حزب زنان 

در بخش دیگری از این مراسم پس از استقرار هیات رئیسه، رأی‌گیری به صورت کتبی و مخفی برگزار شد که طی آن اعضای شورای مرکزی به ترتیب آرا، فریده اولاد قباد، فاطمه راکعی، مرضیه موسوی، ساجده کیانوش‌راد، نورا کنعانی، صدیقه شکوری راد، پرستو سرمدی، سارا خوشخوی، فضیله خانی، ماه‌سلطان کاشی، هدی صالحی، منیره شجاعی، الهام ملک‌زاده، حمیده عدالت و لیلا حیدری انتخاب شدند. اعضای علی البدل به ترتیب، میمنت عطاریانی، طاهره رحیمیان و فرزانه دانشور و اعضای داوری نیز به ترتیب خانم‌ها نیکان آرخی، نوگل منشوری، سمیه عالمی پسند و زهرا موسویان انتخاب شدند. در پایان جلسه اعضای شورای مرکزی به اتفاق آرا، فاطمه راکعی را مجددا به عنوان دبیرکل این جمعیت انتخاب کردند. 

 

آرمان/مطهره شفیعی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------