افزایش هزینه مومیایی به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان/ جسد مومیایی شده بعد از دفن تجزیه می‌شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, مومیایی
مدیرکل امور تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی با اعلام نرخ مومیایی جسد در سال ۹۷ گفت: تاثیر مواد به کار رفته در جسد مومیایی شده بعد از دفن بتدریج از بین می‌رود و جسد تجزیه می‌شود. 

پریچهر خزعلی (مدیرکل امور تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی) در گفت‌وگو با ایلنا درباره ضوابط مومیایی در کشور گفت: فرآیند مومیایی کردن اجساد در کشور برای انتقال آن جسد از کشور به کشور دیگری است و طبق قوانین بین‌المللی برای انتقال اجساد، باید فرایند مومیایی کردن روی آنها صورت گیرد تا ظاهر جسد حفظ و از فساد آن جلوگیری شود.

 

وی  تصریح کرد: برای انجام مومیایی در تالار تشریح پزشکی قانونی بعد از کالبدگشایی جسد، بخشی از امعاء واحشا که زودتر فاسد می‌شوند، تخلیه شده و سپس مواد شیمیایی خاصی به جسد تزریق می‌شود، این مواد با نفوذ به بافت‌ها روند فساد را کند کرده و در اصطلاح جسد مومیایی می‌شود.

 

اغلب فرایند مومیایی در تهران انجام می‌شود

مدیرکل امور تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه فرآیند مومیایی در نهایت به انتقال هوایی منتهی می‌شود، تصریح کرد: فرایند مومیایی کردن بسیار حساس و مهم بوده و غالبا در تهران انجام می‌شود. البته مومیایی کردن جسد برای حمل و نقل با شکل و شمایل مومیایی‌های مصر و مومیایی‌های موزه‌ای تفاوت داشته وحتی فرایند مذکور در کشورهای مختلف نیز متفاوت است.

 

به گفته خزعلی اجسادی که با این روش مومیایی می‌شوند، ماندگاری زیادی ندارند و فقط در حدی است که در طول پرواز فاسد نشده و مایعاتی از بدنشان به بیرون نشت نکرده و موجب آلودگی نشود.

 

اثر مواد مومیایی بعد از دفن از بین می‌رود

وی با بیان اینکه جنازه مومیایی شده به این شکل تا کشور مقصد تازه می‌ماند، تصریح کرد: بعد از دفن بتدریج تاثیر مواد به کار رفته در جسد مومیایی شده از بین می‌رود و جسد تجزیه می‌شود. فرآیند مومیایی اجساد در پزشکی قانونی زیر نظر پزشک تشریح و توسط تکنسین تشریح انجام می‌شود و در صورت آماده بودن مدارک و مهیا بودن شرایط جسد این کار در کمتر از نصف روز صورت می‌گیرد.

 

مدیرکل امور تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی یادآور شد: اجساد بعد از مومیایی شدن در سردخانه نگهداری می‌شوند تا خانواده متوفی یا نماینده قانونی آنان  هماهنگی‌های اداری لازم را با سفارت و شرکت‌های هواپیمایی برای انتقال انجام دهند.

 

نرخ مومیایی در سال ۹۷

 وی ادامه داد: در وهله بعد جسد در جعبه‌هایی قرار می‌گیرد که بدنه خارجی آن چوبی و پوشش داخلی‌اش فلزی و غیر قابل نشت از نظر مایعات است. جعبه حاوی مومیایی بعد از انجام فرآیندهای اداری برای انتقال به کشور مقصد در اختیار شرکت هواپیمایی قرار می‌گیرد.

 

خزعلی درباره هزینه فرآیند مومیایی در کشور گفت: هزینه مومیایی جسد بر اساس تعرفه‌های ابلاغی از سوی ریاست قوه قضاییه به سازمان پزشکی قانونی کشور محاسبه می‌شود که مطابق با تعرفه امسال (۱۳۹۷) برابر با ۳ میلیون و پانصد هزار تومان است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------