سگ سوزی به قیمت 300 میلیون تومان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, سگ سوزی
فعالان و حامیان محیط زیست خوزستان همچنان روی امحای نزدیک به 300 قلاده سگ در اهواز تأکید دارند اما «محمدرضا قنواتی» مدیرعامل سازمان پسماند شهری اهواز تعداد سگ‌های امحا شده را سه قلاده می‌داند و در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند این امحا ربطی به شهرداری اهواز ندارد. 

شرکت پسماند شهرداری به گفته قنواتی 300 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب شهری دارد اما این اعتبار هزینه نمی‌شود. با وجود این فعالان حوزه محیط زیست خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از رقابت پیمانکاران برای از بین بردن سگ‌ها خبر می دهند. به گفته برخی از آنها کشتن و از بین بردن هر سگ بین 25 تا 30 هزار تومان برای صاحب لاشه درآمدزایی دارد با وجود این قنواتی هیچ‌کدام از این آمار و ارقام را تأیید نمی‌کند و از شکایت از «افسانه عربی فرد» مسئول انجمن حمایت از محیط زیست و حیوانات خوزستان به‌دلیل نشر فیلم‌های سگ‌سوزی خبر می‌دهد.

 

فیلم‌هایی که افسانه عربی فرد از سوختن سگ‌ها زیر تایرهای پلاستیکی منتشر کرد به واکنش گسترده افکارعمومی منجر شد. هنرمندانی چون شهره سلطانی بازیگر و «رضا صادقی» خواننده پاپ در واکنش به آنچه در اهواز بوقوع پیوست پویش «حامیتم» را تشکیل دادند که با حمایت شخصیت‌های هنری دیگر رو به رو شد.

 

«افسانه عربی فرد» در واکنش به حرف‌های قنواتی می‌گوید:«تعداد واقعی سگ‌هایی که سوخته شده‌اند مشخص نیست چون لاشه‌ها روی هم ریخته شده. مثلاً با کپه‌ای از دست و جمجمه سگ‌ها رو به روییم، یا در بعضی از نقاط سگ‌ها روی هم پرس شده‌اند و نمی‌شود تعداد آنها را تخمین زد اما لااقل اسکلت 70 سگ سوخته به صورت کامل یعنی سر و ستون فقرات وجود دارد.» او که پرستاری خوانده و دانشجوی دامپزشکی است از عقیم شدن سگ‌های بی‌صاحب توسط انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات اهواز خبر می‌دهد اما تأکید می‌کند که در این عقیم‌سازی سازمان‌های متولی چون شهرداری، بهداشت، فرمانداری، محیط زیست و... با آنها همکاری ندارند. او خود محلی برای نگهداری سگ‌هایی که در تصادف یا حادثه‌ای نقص عضو شده‌اند دارد اما سگ‌های سالم را بعد از عقیم‌سازی به افراد علاقه‌مند واگذار می‌کند.

 

شهرداری مصوبه وزارت کشور را اجرا نمی‌کند

 

عربی فرد بحث را به سمت دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب وزارت کشور در پاییز 87 می‌برد و به «ایران» می‌گوید: «براساس این دستورالعمل بودجه‌ای در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا با کمک سایر سازمان‌های درگیر، سگ‌های بلاصاحب شهر را از سطح شهر جمع‌آوری و بعد از واکسینه و قلاده گذاری، عقیم‌سازی کنند.» او می‌افزاید: «باید یک مکانی از طرف شهرداری در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم سگ‌ها را آنجا نگهداری کنیم.» او رفسنجان را از جمله شهرهای موفق در اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وزارت کشور می‌داند. او می‌گوید: «درحالی سگ‌ها در اهواز تلف شده‌اند و بعد از گلوله خوردن، بوسیله تایرها آتش زده شده‌اند که اگر شهرداری در درخواست خود برای این پول، کلمه «اتلاف» را بنویسد نمی‌تواند این اعتبار را بگیرد.» به گفته عربی فرد، شهرداری این اعتبار را برای ساماندهی، واکسیناسیون و عقیم‌سازی می‌گیرد.

 

عربی فرد می‌گوید: «پیش از آقای قنواتی، آقای یزدی مدیرعامل سازمان پسماند شهری بودند و به ما قول داده بودند اول مهر 96 پناهگاهی را برای نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در اختیار ما قرار بدهند.» به گفته عربی فرد اما آن قول هم با کشتار سگ‌ها به یک دعوا ختم شد و ماجرا به حاشیه رفت.

 

او درباره جلسه شورای سلامت اهواز در بهمن 96 هم می‌گوید که در آن جلسه از او خواسته‌اند تا سگ‌های ماده را بعد از زنده‌گیری با مرگ آسان«اتانازی» از بین ببرد. همچنین از او و همکارانش خواسته بودند که سگ‌های نر را هم در صورتی که عقیم‌سازی آنها موفق نبود تلف کنند. این جلسه با خروج فعالان حوزه محیط زیست بی‌نتیجه می‌ماند. او می‌گوید:«اگر سگ بیمار و مشکل دار باشد اتانازی (مرگ آسان) می‌شود نه هر سگی که حرکت می‌کند.» او در واکنش به تکذیب مسئولان شهر اهواز به سگ سوزی‌ها هم می‌گوید:«من معاون سیاسی فرماندار کارون را بالای سر لاشه‌ها بردم اما او همانجا اعلام کرد این منطقه جزو حوزه شهری اهواز است. صدا وحرف ایشان ضبط شده است.»

 

به گفته این فعال محیط زیست اعتراض‌های کشوری به سگ سوزی در اهواز باعث شد تا روی لاشه آنها با لودر نخاله و خاک بریزند اما همچنان بوی لاشه سوخته سگ‌ها افراد را آزار می‌دهد.

 

او قیمت بالای عقیم‌سازی‌های سگ‌ها (با توجه به گرانی دلار الان به 350 هزار تومان رسیده) را یکی از دلایل روی‌آوری شهرداری‌ها به اتلاف سگ‌ها می‌داند. «وحید فقیهی» یکی دیگر از فعالان محیط زیست اهوازی در گفت‌و‌گو با «ایران» قیمت هر لاشه سگ را بین 25تا 35 هزار تومان اعلام می‌کند. افسانه عربی فرد می‌گوید:«من شاهد بودم که برخی کارگران شهرداری لاشه‌های سگ را تا 15 هزار تومان هم تحویل داده‌اند.» او همین پول را دلیل کشتن سگ‌ها توسط مأموران شهرداری می‌داند. او از کشتار سگ‌ها در منطقه «صفیره» اهواز در گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید:«مسئولی از شهرداری از من خواسته بود یکی از سگ‌هایی را که گلوله خورده اما زنده بود را با دارو راحت کنم. سگ‌ها در میان زباله‌ها انداخته شده بودند. مسأله به دادسرا کشیده شد. در نهایت نتوانستیم سگ را نجات دهیم. چون گلوله‌های زیادی خورده و قطع نخاع شده بود. کارگران پسماند آنجا می‌گفتند سگ یک هفته زوزه می‌کشیده است.»

 

به گفته یکی دیگر از فعالان محیط زیست، حامیان حیوانات از شهرداری خواسته‌اند تا اعتبار 300 میلیون تومانی برای ساماندهی سگ های شهر را در اختیار آنها قرار دهند اما قنواتی مدیرعامل پسماند می‌گوید: «حامیان حیوانات انتظار دارند سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی در شهر رها‌سازی شوند اما ما می‌گوییم باید کسانی را برای نگهداری از سگ‌ها پیدا کنید.» در نهایت قنواتی نه قبول می‌کند که شهرداری سگ‌ها را عقیم می‌کند و نه تلف! او در پاسخ به این سؤال که پس با اعتبار 300 میلیونی چه کار می‌کنید؟ می‌گوید: «این اعتبار تخصیص می‌یابد نه پرداخت.» با وجود این برخی از فعالان حوزه محیط زیست که نمی‌خواهند نامی از آنها برده شود از مدیری پیش از او سخن به میان می‌آورند که در یکی دو سال گذشته به‌دلیل اختصاص همین اعتبار از کار برکنار شده. «ایران» با توجه به باز بودن پرونده این فرد نامی از او به میان نمی‌آورد!

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------