پاي «اپ»‌ها در تهران لنگ مي‌زند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,اپ

 

این روزها ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اغلب مردم از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. در این میان تولید و به‌روزرسانی همه‌روزه اپلیکیشن‌هایی که روی این گوشی‌ها نصب شده است، باعث شده تا آنها جزئی از زندگی روزمره مردم-به‌خصوص در کلانشهرها-شوند. اما در سال‌های اخیر تا چه میزان دولت‌ها و شهرداری‌ها از این «اپ»‌ها برای بهبود خدمات‌رسانی عمومی، استفاده برده‌اند و چه ظرفیت‌های دیگری نیز، برای استفاده از تکنولوژی و حل مشکلات شهری وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، به کاربرد این اپ‌ها-در کشورهای دیگر و در حوزه‌های مختلف-و همینطور برخی از انواع برنامه‌های موجود در کشور نگاهی انداخته‌ایم که در این گزارش تحلیلی می‌خوانید.

 

اپ‌های شهری در استانبول

ابتدا به بررسی اپ‌های شهری استانبول می‌پردازیم. همان‌طور که می‌دانید، ترکیه از سردمداران گردشگری جهان محسوب می‌شود و سال گذشته نیز پس از افتی که در آمار ورود توریست در سال 2016 داشت، شاهد افزایش حدود30درصدی نرخ گردشگری و رسیدن به تعداد 32میلیون و 410هزار نفر بود. پس برای شهری مانند استانبول که مرکز توجه بسیاری از این گردشگران است «وجود اپ‌هایی که به گردشگری» کمک کند، می‌تواند حائز اهمیت بسیاری باشد.

 

هنگامی که وارد استانبول می‌شوید برنامه‌های بسیار کارآمدی می‌تواند به هر توریست کمک کند تا تجربه‌ای متفاوت و خاص از سفر خود داشته باشد و برای مردم شهر نیز، سبب راحتی و صرف وقت و هزینه کمتر خواهد بود. یکی از اپ‌های معروف که در تمام دنیا وجود دارد، برای پیداکردن نزدیک‌ترین تاکسی است. همانطور که در کشور خودمان نیز اسنپ و تپ‌سی در روزهای مختلف به داد بسیاری از شهروندان می‌رسند، در ترکیه نیز با وجود تاکسی‌های فراوان، بی تاکسی (BiTaksi) کمک زیادی به شهروندان و گردشگران برای پیداکردن تاکسی در زمان‌های نبود تاکسی می‌کند.

 

برنامه‌های فوق‌العاده محبوب و کارآمد دیگر در این شهر، ترافی (Trafi) نام دارد. برنامه‌ای که به شما «بهترین راه رفتن» از «یک مکان به مکان دیگر» را نشان می‌دهد. این برنامه نه تنها بهترین وسیله نقلیه حمل و نقل عمومی را به کاربر پیشنهاد می‌کند، بلکه «زمان مورد نیاز» تا رسیدن به مقصد و برنامه سفر درون‌شهری هر فرد را به صورت مرحله به مرحله و با ریز جزئیات، به همراه زمان حرکت دقیق هر وسیله از مترو و اتوبوس تا تاکسی‌ها را نشان می‌دهد. یا اپ سسلی سوزلوک (seslisozlok)که یک دیکشنری قوی برای ترجمه ترکی به انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، یونانی و... و برعکس است.

 

جز این اپ‌ها که کاربری‌های کلی دارند، در زمینه‌های «تخصصی‌تر» هم برنامه‌های خاصی بری این شهر وجود دارد. مثلا در زمینه هنرهای خیابانی و نقاشی‌هایی که بر دیوارهای شهر دیده می‌شود، برنامه استریت‌آرت (Street Art) وجود دارد که مخصوص دنبال‌کنندگان این رشته است. برای کسانی که به دنبال یک مغازه یا جنس خاص از بازار بزرگ استانبول باشند نیز برنامه گرند بازار(Grand Bazaar) وجود دارد؛ برنامه‌ای که به کاربر کمک می‌کند تا در وسعت بی‌پایان بازار بزرگ استانبول کالای مورد نیاز خود را به‌راحتی پیدا کند. یمکسپتی (Yameksepeti) برنامه‌ای است برای پیداکردن رستوران مورد علاقه هر فرد، با توجه به میل و خواست کاربر و در محدوده‌های مختلف شهر و چندین برنامه ریز و درشت دیگر در زمینه‌های مختلف که به کمک مردم و گردشگران می‌آید و هزینه‌های دولت و شهرداری را در بسیاری از زمینه‌ها تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

سرپرست حیوانات شوید

با گشت و گذاری در اینترنت متوجه می‌شویم در هر منطقه اپ‌های کاربردی که بیشترین اهمیت را برای شهروندان دارد، سبب ایجاد بسترهای درآمدی و تجارت و همینطور فضای متقابل بین مردم با یکدیگر و مردم با مقامات شده‌اند. حتما خاطرتان هست چندی پیش خبر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد توسط شهرداری و از بی‌ بردن آنها تا چه میزان سبب برهم‌خوردن آرامش عمومی و اعتراضات گسترده مردم شد.

 

حالا تصور کنید اپی به کمک شهرداری و حامیان حیوانات بیاید که هر دو طرف را به مقصود برساند. در کانادا و در شهر کالگاری برنامه‌ای با نام سگ‌های کالگاری (Calgary Dogs) یکی از پنج برنامه‌ای بود که به عنوان پروژه آزمایشی برای بهبود زندگی مدنی در این شهر به وجود آمد. با استفاده از این برنامه، شهروندان می‌توانستند سگ‌ها و حتی گربه‌های قابل پذیرش را از طریق فیلم و عکس تماشا کنند، اطلاعات کلیدی مربوط به «صدور مجوز مالکیت حیوان خانگی» را پیدا کنند و «سرپرستی آنها» را بپذیرند. این برنامه کاربر را در پیداکردن «کلینیک‌های دامپزشکی» در سراسر شهر نیز، یاری می‌کند.

 

کمتر به دادگاه مراجعه کنید!

بخش دیگری که درکشور ما شلوغ و گاهی حتی سرگیجه‌آور است، حضور در دادگاه‌ها و بعضا دفترخانه‌هاست. در ایالات نیواورلئان در آمریکا، بخشی به نام جفرسون وجود دارد که دومین بخش پرجمعیت این ایالت با جمعیتی بالغ بر 450هزار نفر است. در این بخش یکی از کارمندان دادگاه به نام ژگن هایمر ایده به وجودآوردن برنامه‌ای را داد که هم‌اکنون در این ایالت بسیار کاربردی شده است؛ برنامه‌ای که در آن انواع اخبار قضائی پوشش داده می‌شود و تمام مدارک لازم برای انواع دعاوی و دادگاه‌های محلی، نوجوانان، اسناد زمین، مجوز ازدواج و... قابل رویت است. همینطور شهروندان می‌توانند راهنمایی‌های مختلف را از طریق مشاوران سایت دریافت کنند و کمتر در رفت و آمد‌های بی‌مورد و بدون آگاهی قرار بگیرند.

 

لذت بردن از هنر

چندی پیش خبر سفیدکردن نقاشی دیواری شاهنامه در مشهد باعث حیرت شد؛ اتفاقی که نشان از عدم حمایت و رضایت مسئولان شهرداری مشهد از هنرهای خیابانی بود. جالب است بدانید در بسیاری از نقاط دنیا این هنرها نه‌تنها مورد بازخواست و تخریب قرار نمی‌گیرند بلکه از طرف شهرداری‌ها حمایت می‌شوند. مثلا در ایالت فیلادلفیای آمریکا برنامه‌ای تحت عنوان فیلی‌آرت‌مپر (philly art mapper) وجود دارد که در آن هزاران هنرمند خیابانی به معاوضه و تحلیل اطلاعات و آثار با یکدیگر می‌پردازند؛ هنرمندانی که عمدتا توسط شهرداری حمایت شده‌اند و جای مخصوصی برای ارائه هنر خود در شهر دارند. این برنامه توسط شهرداری این شهر راه‌اندازی و حمایت شده است.

 

شهری متفاوت و پررونق

در سال‌های اخیر شماره تلفن 137 خاطرات خوبی را برای بسیاری از شهروندان تهرانی به جای گذاشت؛ تلفنی که پاسخگوی مشکلات شهری بود و به‌حق در بسیاری از موارد سبب پیگیری و رفع مشکلات محلی شهروندان می‌شد. جالب است بدانید در کشورهای دیگر هم برنامه‌های مناسبی برای رفع مشکلات شهروندان وجود دارد. مثلا در شهر ایک در آمریکا، شورای شهر برنامه‌ای را طراحی کرد تا شهروندان بتوانند مسائل و مشکلات شهر خود را با مسئولان درمیان بگذارند. مزیتی که می‌توان برای این برنامه قائل بود این است که هر فرد در لحظه می‌تواند پیگیر وضعیت گزارش خود باشد و تمام گزارش‌های سیار ساکنان محله خود را ببیند؛ امری که به هر چه شفاف‌ترشدن وضعیت خدمت‌رسانی به شهروندان کمک می‌کند و می‌تواند آنها را برای حل یک موضوع واحد متحد‌تر و پیگیر‌تر کند تا محله‌ای پویا‌تر و جایی بهتر برای زندگی بسازند.

 

یکی از محبوب‌ترین اپ‌های شهری مربوط به شهر اسپارکز در ایالت نوادا است. این شهر یک برنامه جامع دارد که در آن کاربر این امکان را دارد تا تمام رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و... را، جست‌وجو کند. در این اپ، ساکنان می‌توانند آخرین اخبار شهر را دنبال کنند و حتی جدول لیگ مسابقات سافت بال را-که در نوادا از محبوبیت بالایی برخوردار است-همراه با نتایج دنبال کنند. این اپ علاوه بر حوزه خدمات شهری، بستر مناسبی برای دادوستد و تجارت شهر فراهم کرده است.چیزی که شاید در کشور ما قابل لمس است، فضای زیاد کار روی برنامه‌ها و ارتقای آنهاست.

 

آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------