استاندار اصفهان: صنایع پول آبی را که از حقابه کشاورزان بُرده اند، بپردازند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
استاندار: صنایع پول آبی را که از حقابه کشاورزان بُرده اند، بپردازند 

استاندار اصفهان گفت: این استان نیازی به مصوبه‌های جدید برای پیگیری و حل بحران آب ندارد، بلکه طرح‌هایی که در گذشته تصویب شده است، باید با قدرت اجرا شود. به گزارش ایرنا، عباس رضایی در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در استانداری اصفهان افزود: وظیفه ما فقط تشکیل جلسه نیست، بلکه باید نتیجه اجرای مصوبه‌های قبلی را ببینیم و هر دستگاه مشکلات خود را در اجرای مصوبه‌های قبلی گزارش کند و کار هماهنگی و پیگیری در این جلسه‌ها انجام شود.

 

استاندار اصفهان، آب را بحران استان خواند و تاکید کرد: برای پیگیری این موضوع، بین صنف کشاورز و مدیریت استان جدایی قائل نیستم. وی با بیان اینکه حقابه کشاورزان، حق آنهاست و جای شک و بررسی ندارد، تصریح کرد: لازم است در جلسه ای با حضور کشاورزان و کارشناسان، طرح بازچرخانی آب در بستر رودخانه بررسی شود که آیا قابل اجراست یا نه و اگر به ضرر استان به ویژه در بخش‌های محیط زیست و بهداشت است، اجرا نشود.

 

به گزارش ایرنا، محسن مهرعلیزاده، استاندار پیشین اصفهان، شهریور امسال از تدوین طرح بازچرخانی و برقراری جریان آب در رودخانه زاینده رود با اجرای ۵۲کیلومتر لوله‌گذاری و استفاده از حداقل منابع آبی موجود و پساب تصفیه شده در استان خبر داد که در آن سهم آب هر شهرستان واقع در مسیر رودخانه، در سال‌هایی که محدودیت آبی وجود دارد، از طریق لوله انتقال می‌یابد. رضایی با اشاره به گزارش منابع مالی طرح‌های مصوب کارگروه استانی سازگاری با کم آبی گفت: بر اساس وعده‌های قبلی داده شده، چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار این طرح‌ها بوده که باید از سوی صنایع آب بَر استان پرداخت می شد، اما تاکنون فقط 900 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

 

گفتنی است بر اساس مصوبه‌های کارگروه سازگاری با کم آبی استان، مقرر بود هر کدام از صنایع که میزان آب مصرفی آنها بیشتر از 100 هزار متر مکعب است، متناسب با میزان مصرف آب، هزینه ای را به منظور آب بها به صندوق مربوط به کارگروه سازگاری با کم آبی پرداخت کنند. استاندار اصفهان با تاکید براینکه نباید وعده اعتبارات اخذ نشده را به مردم داد، افزود: برای چه وقتی هنوز بودجه ای به طور کامل تخصیص نیافته، چند طرح تصویب شده است؟ رضایی با تاکید بر ضرورت بیان شفاف مطالب تصریح کرد: ما باید ابتدا کاری را انجام دهیم، سپس آن را به مردم اعلام کنیم. وی تاکید کرد: صنایع باید پول آبی را که از حقابه کشاورزان بُرده‌اند، بپردازند. استاندار اصفهان افزود: حرکت و شأن استان در هماهنگی و همزبانی بین همه نهادها، صنایع و مردم است.

 

وی ادامه داد: وزارت نیرو نیز باید بداند که برخی از اقدام‌های قبلی این وزارتخانه باعث ایجاد مشکلاتی برای امروز شده است و باید با دیدی مثبت به مسائل بنگرد تا مشکل آب استان هم حل شود. استاندار اصفهان گفت: لازم است کمیته‌ای درباره بررسی سه محور ساماندهی رودخانه زاینده‌رود، تعدیل آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی در این حوضه آبریز و انتقال پساب برای مصارف کشاورزی شرق اصفهان که از مصوبه‌های کارگروه سازگاری با کم آبی است، تشکیل شود. وی افزود: باید از مدیران صنایع به منزله برداشت کنندگان آب، نمایندگان کشاورزان و مسئولان جهاد کشاورزی، مدیریت و برنامه‌ریزی، صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست، آب منطقه‌ای و آبفای استان برای حضور در این کمیته دعوت شود. دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: زمانی که تعدادی از استادان دانشگاه‌های اصفهان در دهه 70 درباره خشک‌شـــدن زاینــــده‌رود در آینده هشـــدار دادنـــد، بسیـــاری، حرف‌های آنها را جـــدی نگرفتنـــد و حتـــی کاریکاتور آنها را هم کشیدند. اسفندیار امینی با اشـــاره به اینکه اختیار بسیاری از مصوبه‌های مربوط به آب و حوضه آبریز زاینده رود به استان‌ها واگذار شده است، افزود: بسیاری از کارهایی که تاکنون در این پیوند، انجام شده، فقط جنبه «جلسه درمانی» داشته، اما وقتی به مرحله اجرا می‌رسد،  با تلفن یک نماینده یا مقامات دیگر، انجام نشده است.

 

وی ادامه داد: مگر می شود حاکمیت در اجرای قوانین و مصوبه‌ها فقط به خاطر حرف یک نفر، عقب نشینی کند؟  امینی با تاکید براینکه استاندار قبلی اصفهان گفته بود که چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار مصوبه‌های کارگروه سازگاری با آب تامین شده است، گفت: چنین رقم بالایی درباره سود فولاد مبارکه اعلام شده بود که اگر صحت داشته باشد با درصد بسیار کمی از آن می توان خسارت همه کشاورزان را جبران کرد. وی ادامه داد: اگر صنایع نمی‌خواهند بهای آبی را که از حقابه کشاورزان به آنها داده شده است، بپردازند، از آن آب هم استفاده نکنند.

 

امینی از برخی مصوبه‌های وزارت نیرو نیز انتقاد و تصریح کرد: درباره برخی طرح‌های مصوب برای استان‌های همجوار آیا فکری شده است که آب مورد نیاز آن را از کجا می‌خواهند تامین کنند؟

عضو صنف کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در این جلسه گفت: کشاورزان شرق اصفهان در دو سال پیش تاکنون هیچ درآمدی نداشتند و نخستین خواهش آنها، اتخاذ تدبیر برای تامین معیشتشان است. کاظم محمدی با اشاره به هفت طرح مطرح‌شده برای احیای زاینده رود افزود: پنج طرح آن که مصوب شورای‌عالی آب بود و دو طرح دیگر که یکی از آنها بازچرخانی آب در بستر زاینده رود در محدوده اصفهان است، مورد قبول ما نیست. وی طرح بازچرخانی آب را در بستر زاینده رود در محدوده شهرستان اصفهان  به‌مثابه ایجاد آب مصنوعی خواند و گفت: این یک توهم است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیــــــز در این نشست تاکید کرد: پس از آب آشامیدنی، اولویت حقابه‌ها با بخش محیط زیست است و باید در اجرای مصوبه‌ها و طرح‌های سازگاری با کم آبی، این حقابه به‌ویژه برای تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان دیده شود. سید رحمـــــان دانیالی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان، افزود: این طرح بدون حقابه فضای سبز اصفهان و تالاب گاوخونی به نتیجه‌ای نمی رسد. در این نشست، گزارش سازمان آب منطقه‌ای، شرکت توزیع برق، جهاد کشاورزی و مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان نیز ارائه شد. 

  

اصفهان زیبا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------