اولتیماتوم یک هفته‌ای ثبت احوال



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, ثبت احوال
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: افرادی که در اسفندماه سال گذشته برای کارت هوشمند ثبت نام کرده اما تاکنون کارت های خود را دریافت نکرده اند، طی هفته آینده اعتبار کارت های قدیم آنها تمام می شود. 

به گزارش مهر، سیف الله ابوترابی در نشست خبری که به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس سازمان ثبت احوال برگزار شد، افزود: اولین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی در سال ۱۲۹۷ صادر شد و در سال ۱۳۰۷ نیز ادارات ثبت احوال شکل گرفت. در سال ۱۳۱۴ اداره آمار هم به ثبت احوال اضافه شد اما سال ۱۳۳۷ اداره آمار جدا شد.

 

وی با اشاره به اینکه ۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مراحل تکمیل ثبت نام کارت ملی هوشمند را انجام داده اند، گفت: تاکنون ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت صادر شده که ۴۴ میلیون کارت نیز به استان ها ارسال کرده ایم.

 

ابوترابی تصریح کرد: تعدادی از کارت های ملی هوشمند در ادارات ثبت احوال باقی مانده که بر اساس آخرین مصوبه افرادی که در اسفندماه سال ۹۶ درخواست کارت هوشمند را داده اند و مراحل تکمیل ثبت نام را انجام داده اند، اما برای دریافت کارت اقدام نکرده اند، اعتبار کارت قدیمی آنها هفته آینده به اتمام می رسد و باطل می شود به همین دلیل باید هر چه سریعتر برای دریافت کارت های خود مراجعه کنند.

 

به گفته وی، افرادی که از ابتدای سال ۹۷ درخواست کارت کرده اند و در سامانه ثبت شده و تکمیل ثبت نام نیز انجام داده اند اما کارت برای آنها صادر نشده، نگران نباشند چرا که کارت های قبلی آنها تا پایان سال ۹۷ اعتبار دارد و به تمامی دستگاه های ارائه دهنده خدمات اعلام کرده ایم که با آنها همکاری لازم را داشته باشند.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین گفت: اما افرادی که به سن ۱۵ سال رسیده اند و فاقد کارت هوشمند هستند ما برای آنها هر سال تعدادی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارت در نظر می گیریم که محدود است و این افراد می توانند برای ثبت نام و دریافت کارت مراجعه کنند.

 

وی در مورد هموطنانی که کارت هوشمند ندارند نیز گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر از ایرانیان هستند که فاقد کارت هوشمند بوده و ما به این افراد سه ماه مهلت می دهیم که تا پایان سال برای ثبت نام به دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال مراجعه کنند.

 

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۱۹۰ دستگاه و سازمان به صورت برخط با ثبت احوال در ارتباط هستند و همچنین ۲۰۰ هزار نقطه نیز برای ارائه خدمات به سازمان ثبت احوال متصل هستند.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد فراوانی پنج اسم برتر دختران و زنان طی ۱۰۰ سال اخیر گفت: از سال ۹۷ تاکنون اسامی فاطمه با فراوانی ۴ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۳۲۱ اسم، زهرا با فراوانی ۲ میلیون ۸۷۵ هزار و ۴۹۷ مورد، مریم با فراوانی یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۶۴۴ مورد، معصومه با فراوانی یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۷۴ مورد و زینب با ۹۶۳ هزار و ۴۷۰ مورد بیشترین اسامی را به خود اختصاص داده اند.

 

وی تصریح کرد: در میان اسامی پسران نیز در بازه زمانی ۱۰۰ ساله اسامی محمد با ۲ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ مورد، علی با ۲ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۶۸ مورد، حسین با یک میلیون و ۸۰۰ هزار و ۱۱۴ مورد، مهدی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۴۴ مورد و رضا با فراوانی یک میلیون و ۸۰ هزار ۳۲ مورد بیشترین اسامی در میان پسران بوده اند.

 

ابوترابی همچنین به تغییر نام اشاره کرد و گفت: طی ۹ ماهه امسال ۵۷ هزار و ۸۸۳ مورد تقاضای تغییر نام بوده که این آمار در سال ۹۶، ۱۱۲ هزار و ۴۰۲ مورد و در سال ۹۵، ۹۷ هزار و ۳۳۱ مورد بوده است.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال به تغییر نام خانوادگی نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۳۶ هزار و ۴۲۵ مورد تقاضای نام خانوادگی بوده که در سال ۹۶ این تعداد ۲۳۰ هزار و ۴۷ مورد و در سال ۹۵ نیز ۲۱۰ هزار و ۷۵۹ مورد بوده است و آمارها نشان می دهد گرایش به تغییر نام خانوادگی در مقایسه با سال های قبل بیشتر شده است.

 

به گفته وی، همچنین در کمیته مشورتی که با حضور اساتید مورد بررسی قرار می گیرد، ۸۶۵ نام در ۲۹ جلسه کمیته بررسی شده که از این تعداد ۷۲۸ نام قبول و ۱۳۷ نام نیز رد شده است.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد آمارهای ازدواج، طلاق، ولادت و فوت ایرانیان در ۹ ماهه امسال گفت: طی ۹ ماهه سال ۹۷ یک میلیون و ۴۶ هزار و ۹۹ واقعه ولادت، ۲۷۶ هزار و ۷۸۷ واقعه فوت انجام شده است و همچنین در شش ماهه اول امسال ۳۲۴ هزار و ۷۱۳ مورد ازدواج و ۸۴ هزار و ۱۶ مورد نیز طلاق به ثبت رسیده است.

 

ابوترابی در مورد ۲۰ اسم برتر دختران طی ۹ ماهه امسال گفت: اسامی فاطمه، زهرا، هلما، زینب، یسنا، آوا، نازنین زهرا، باران، ریحانه، فاطمه زهرا، رها، مرسانا، آیلین، النا، مهرسا، بهار، رقیه، آیناز، مهیا و مریم بیشترین اسامی بوده که خانواده ها برای دختران خود انتخاب کرده اند.

 

وی به اسم پسران نیز در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: اسامی امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، محمدطاها، محمدحسین، کیان، محمدرضا، ماهان، امیرمحمد، سامیار، آراد، مهدی، محمدمهدی، امیررضا، محمدامین و علی اصغر نیز از اسامی پرطرفدار پسران بوده است.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد نوسان آمار ولادت ها گفت: تغییر آمار استخراج شده بسیار نامحسوس است به طوری که طی زمان های مختلف آمارها کمی بالا یا پایین می رود. به طوری که در برخی از موارد نرخ ولادت از ۲.۱ به ۲.۳ میرسد و در برخی موارد دیگر از ۱.۹ به ۲.۱ می رسد به همین دلیل نمی توانیم بگوئیم که این آمار کاهش یا افزایش جدی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ به دلیل دفاع مقدس آمار ولادت رشد داشته در آن برهه از زمان، نرخ ولادت ۳.۷ بود در حالی که هم اکنون به ۲.۱ رسیده است.

 

ابوترابی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۷۰ نفر در سراسر کشور برای ارائه خدمات به ثبت احوال کمک می کنند، گفت: ۸۰۷ دفتر پست نیز برای سهولت به خدمت رسانی با ما همکاری می کنند و همچنین ۷۹۹ دفتر پیشخوان دولت نیز فعال هستند.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: برخی از سالمندان، معلولان و جانبازان که مشکل جسمی و حرکتی دارند سازمان ثبت احوال از طریق ایستگاه های سیار به آنها خدمات ارائه می دهد به طوری که تاکنون ۶۶۷ مورد خدمت رسانی به این افراد انجام شده است.

 

وی در مورد هزینه کارت هوشمند ملی گفت: از سال ۹۴ تاکنون هزینه های کارت هوشمند ثابت بوده به طوری که ۱۱ هزار تومان هزینه عکس، اثرانگشت و تحویل کارت و ۲۰ هزار تومان نیز به خزانه واریز می شود. هیچ دفتری حق ندارد بیش از این مبلغ دریافت کند.

 

ابوترابی در خصوص تولید کارت های هوشمند در داخل اظهارداشت: متولی تولید کارت های هوشمند داخلی چاپخانه دولتی است که مطالعات اولیه تولید کارت را انجام داده و قرار بود آبان ماه کارت های تولید داخل به دست مردم برسد اما چند ایراد داشت و قرار شد برای صدور مجدد به چاپخانه بروند و بر اساس آخرین اطلاعات رسیده ایرادات شکلی و محتوایی برطرف شده و قول داده اند که این کارتها را برای تست های داخلی در اختیار ما قرار دهند تا قبل از پایان سال آنها را صادر و تحویل دهیم.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه بیش از ۹۹.۸ درصد ولادت ها طی ۱۵ روز به ثبت می رسد، گفت: مامورین ثبت احوال و همچنین ۳۶ هزار بهیار، شورایار، خانه بهداشت، بهورز و همچنین بهگردشی ها، ثبت یار و غیره در جاهایی که حتی امکان ثبت ولادت ها وجود ندارد، با ما همکاری می کنند و کودکی که متولد می شود گواهی ولادت برای آنها صادر خواهد شد و همچنین زنان ایرانی که با اتباع خارجی بر اساس قوانین و مقررات ازدواج می کنند، استانداران پروانه زناشویی برای آنها صادر می کنند و با تولد فرزندشان گواهی ولادت برای آنها صادر خواهیم کرد.

 

وی همچنین گفت: برخی از ازدواج ها شرعی است اما فرزند آنها گواهی ولادت ندارد اثبات اینکه اینها ایرانی هستند یا خیر باید از سوی مراجع انتظامی و استانی محل اقامتشان تائید شود و ما برای آنها گواهی صادر خواهیم کرد.

 

ابوترابی گفت: اخیراً در سیستان کیمته ویژه ای برای ساماندهی افراد فاقد شناسنامه تشکیل شده و بر اساس آن افراد فاقد شناسنامه در صورت تائید شناسنامه دار می شوند.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال با تاکید بر اینکه ۱۳۷ نمایندگی در خارج از کشور برای گواهی ولادت و صدور شناسنامه با ما همکاری می کنند، گفت: افرادی که تغییری در شناسنامه و یا مدرک شناسایی آنها ایجاد شده برای احراز هویت به سیستم برخط ما متصل هستند و برای دریافت خدمات به سازمان ها و دستگاه های دیگر نیازی به تائید مجدد ندارند.

 

وی همچنین تاکید کرد: کارت های قدیم ملی که تا پایان سال دارای اعتبار هستند می توانند خدمات را از طریق مراجعه به دستگاه های متصل به ثبت احوال دریافت کنند و سرفرصت برای ثبت نام کارت هوشمند نیز اقدام کنند.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: به تازگی هیئت دولت مصوبه ای گذاشته تا بر اساس آن دستگاه های دیگر کارت هوشمندی را صادر نکنند و تنها از طریق کارت های هوشمند ملی ثبت احوال خدمات ارائه شود و همچنین بر اساس تفاهم نامه ای با برخی بانکها خدمات از طریق کارت هوشمند انجام می شود و همچنین قرار است تمامی معاملات در دفاتر اسناد با کارت هوشمند صورت گیرد و قرار است این کارت را صددرصد کاربردی کنیم و هر دستگاهی که زیرساختها را آماده کنند ما آمادگی داریم همکاری های لازم را با آنها انجام دهیم.

 

ابوترابی با اشاره به اینکه ۵ میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می کنند، گفت: بر اساس قانون فرزند خواندگی، در شناسنامه کودکانی که از سوی خانواده ها پذیرفته می شوند در صفحه آخر عنوان می شود که این سند به استناد رای دادگاه صادر شده است که کاملاً قانونی است در حالی که در گذشته اینگونه نبوده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------