گول نخورید، مهریه را هم می‌دهند، هم می‌گیرند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, مدیر ستاد دیه
جمله‌ای در فرهنگ ما رایج است که می‌گوید «مهریه را کی داده، کی گرفته» در حالی که مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی معتقد است بر اساس آنچه در واقعیت جریان دارد، مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند. 

«رسول تقی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از عموم مردم می‌خواهیم نگرش خود را نسبت به مهریه تغییر دهند، چون این تفکر نادرست است. هر زنی در هر مقطعی از زندگی مشترک می‌تواند مهریه‌اش را بخواهد و مرد نیز موظف است مهریه او را به‌طور کامل پرداخت کند. 

 

وی ادامه داد: اما در شرایطی که اختلافی در زندگی مشترک میان زوجین رخ می‌دهد، زن، همسرش را از طریق مراجع قضایی مجبور به پرداخت مهریه می‌کند. 

 

مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که برخی خانواده‌ها کم بودن مقدار مهریه را برای دختر خود نوعی سرافکندگی می‌دانند، گفت: این رسم نادرست در برخی خانواده‌ها نهادینه شده، به طوری‌که زیاد بودن میزان مهریه‌ی فرزندان خود را نوعی ارزش می‌دانند، در راستای اصلاح این باور نادرست، از مسئولان، بزرگان و معتمدین شهر می‌خواهیم تا با فرهنگ‌سازی موثر، در مراسم ازدواج دخترانشان، مبلغ کمی را به‌عنوان مهریه‌ تعیین کنند تا همه شهروندان از این حرکت خیرخواهانه الگو بگیرند. 

 

تقی‌پور در خصوص ضمانت مهریه نیز، خاطرنشان کرد: اغلب مردم از نقش و جایگاه ضامن مهریه آگاهی ندارند و از همین‌رو  بدون توجه به عواقب آن به‌عنوان ضامن مهریه، سند ازدواج را امضا می‌کنند، در حالی که این امضا مسئولیت‌هایی را متوجه فرد می‌کند. 

 

وی ادامه داد: داماد در حین عقد مبلغ مورد نظر را  به‌عنوان مهریه‌ همسرش تعهد می‌کند، گاهی پدر یا یکی از بستگان داماد نیز تحت‌تأثیر جو مراسم گرفته و یا داوطلبانه، به‌عنوان ضامن مهریه، سند ازدواج را امضا می‌کند، در چنین شرایطی زن، می‌تواند مهریه را از همسرش و یا ضامن مهریه مطالبه کند، و در واقع در صورت تمایل، زن می‌تواند مهریه را از شخص ضامن طلب کرده و حتی ضامن را روانه زندان کند. 

 

مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی یادآور شد: محل امضای ضامن در پشت صفحه‌ی دوم دفترچه‌ی رسمی عقد زوجین قرار دارد. 

 

تقی‌پور یادآور شد: پس از قراردادهای عادی، بیشترین شمار زندانیان جرائم غیرعمد در زمینه‌ی مهریه و نفقه است، به طوری‌که هم‌اکنون 19 درصد زندانیان شامل این افراد بوده و  109 نفر از زندانیان به‌علت مشکل مهریه و نفقه در زندان نگهداری می‌شوند. 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------