چگونه برخی موسسات حقوقی از اعدامی‌ها اخاذی می‌کنند؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, اعدامی‌ها

 

از تمساح خلیج و قورباغه مكران كه بگذریم بقیه قاچاقچیان موادمخدر لقبی برای شهرت رسانه‌ای ندارند و اگر هم داشته باشند در نهایت واژه سلطان را چسبانده‌اند به موادی كه قاچاق می‌كنند و مثلا شده‌اند سلطان كوكائین. با فاصله از این كله‌گنده‌ها كه همه چیز را به میل خود تغییر می‌دهند و دنیا را می‌گیرند سر انگشتشان، صدها قاچاقچی ریز و ریزتر هستند كه حكم اعدام خورده‌اند و به وسعشان تقلا می‌كنند برای آزادی. بین این همه قاچاقچی زیرتیغ اما عده‌ای از اعدام ارتزاق می‌كنند و وعده خلاصی می‌فروشند،‌ آنچنان مطمئن كه حباب تشویش می‌تركد و امید جوانه می‌زند و ماجرا آغاز می‌شود.

 

هیچ آماری نیست كه نشان دهد اعدامی‌های موادمخدر چند نفرند و ایضا آماری كه بگوید قاچاق موادمخدر تابه حال جان چند نفر را گرفته، بیفزایید به نبود اطلاعات کافی درباره این كه تابه حال چند حكم اعدام قلب شده و چند مرگ با طناب دار جایش را به حبس داده است. سوژه‌های این گزارش كه در موسسات حقوقی بیتوته كرده‌اند، ولی می‌گویند خیلی خوب می‌توانند حكم اعدام را بشكنند و قاچاقچی‌ها را زنده نگه دارند به این شرط كه سر كیسه شل شود و مردم كمی دندان روی جگر بگذارند. 

 

 وعده‌های اغواگر

نه دورند نه دور از دسترس. همین جایند، بیخ گوشمان درتهران و همین نیمه شمالی شهر، توی فلان سایت و بهمان آگهی كه خدمات حقوقی‌شان شیر مرغ است تا جان آدمیزاد، بدون توقف، بدون مانع و تخت گاز. به حكم یا شانس یا اقبال شماره‌ای می‌گیریم و آن سوی خط مردی كه جوان است و بی‌حال بله‌ای می‌گوید و حرف خیلی زود می‌رسد به حكم اعدام یك عزیز كه هفته پیش صادر شده و خانواده بی‌طاقت است از وحشت دیدن او بالای چوبه دار. می‌رویم سر جزئیات، درباره یك كیلو شیشه جاسازشده در وانت، این كه عزیزمان را در اسلامشهر گرفته‌اند و دادگاه همان‌جا تایید كرده كه فرجامش اعدام است با طناب دار. مرد چغر است، از آن بد بدن‌های روزگار كه تلفنی نم پس نمی‌دهند و احتیاط می‌كنند. بغض ولی كارخودش را می‌كند و تُنِ بی‌جان صدا مفید می‌افتد تا با او برسیم به فاز دوم بحث. مرد شده است مسؤول دلداری كه خیلی وقت است اعدامی‌ها را زیر تیغ نگه می‌دارند و خیلی وقت‌ها درعفوهای دوره‌ای، اعدام‌ها می‌شود ابد.

 

 بی‌تابی‌مان بیشتر می‌شود، اما ازاین كه عزیز قاچاقچی خانواده این همه بلاتكلیفی بكشد به امیدی واهی؛ اینچنین مقاومت مرد می‌شكند و می‌آید سرمیز معامله. می‌گوید باید حكم اعدام را شكست و به این و آن رشوه‌های دندانگیر داد تا مرگ را تبدیل كنند به حبس طولانی. مرد در تله است، زیر تیغ اعتراف كه وقتی شروع می‌كند به نرمش، عددهای نجومی از دهانش می‌پرد،‌ نجومی به‌اندازه پنج‌میلیارد تومان. 

 

باز شماره‌ای گرفته می‌شود، به همان حكم یا شانس یا اقبال. این بار زنی پشت خط است با گاردی باز كه مدام می‌گوید «ما وكیل‌ها» دارد از گیت فرودگاه رد می‌شود، مكالمه چند باری بریده می‌شود، ولی به سالن پرواز كه می‌رسد همان داستان عزیز زیرتیغ برایش نقل می‌شود فقط با تبدیل یك كیلوشیشه به پنج كیلو هروئین و این كه دیوان عالی كشور نیز حكم اعدام را تایید كرده.

 

زن گوش می‌دهد و ازاین وضعیت بغرنج باكش نیست، حتی تضمین می‌دهد حكم اعدام را خواهند شكست و ریز ریز، عفو خواهند گرفت. اومی گوید اصلا كارشان رخنه كردن دركمیسیون عفو است و بارها شده  آدم‌های زیرتیغ را به همین روش نجات داده‌اند. هزینه این همه بی‌باكی نیزمی شود یك میلیارد تومان كه سوای دستمزد چند صد میلیونی وكیل است.

​​​​​​​

 وعده‌های واهی

یادگاری نوشتن روی دیوار این وعده‌ها می‌شود حكایت زنی كه برای نجات شوهر قاچاقچی اش از اعدام به نرخ‌های چند سال پیش270 میلیون تومان به یكی از همین موسسات حقوقی پول داد و وعده شكستن حكم اعدام گرفت، ولی به گفته آرش دولتشاهی وكیل فعلی‌اش نه تنها حكم نشكست و مرد اعدام شد بلكه فرد شماره یك آن موسسه نیز كه كلاهبردار بود اكنون متواری است. دولتشاهی می‌گوید خیلی ازموسسات حقوقی كه وعده‌های رنگ به رنگ می‌فروشند كارشان اغفال مردم است، موسساتی كه از جعل سند و كارچاق كنی گرفته تا شرخری ازهیچ كدامشان رو گردان نیستند. با این حال كارن روحانی، عضو هیات مدیره كانون وكلای دادگستری ترجیح می‌دهد همه را به یك چشم نبیند و بگوید هستند موسسات حقوقی كه درست و درمان كار می‌كنند، او اما می‌گوید كانون وكلا با همكاری قوه قضاییه درصدد است تا به موسسات حقوقی نظم بدهد تا راه فریب مردم مسدود شود. 

 

روحانی برای واژه فریب كه درمورد این موسسات به كار می‌برد، یك دلیل متقن دارد و آن این كه می‌گوید در حرفه وكالت، هیچ وكیلی حق تضمین نتیجه كار را ندارد و مرجعی كه حق اخذ تصمیم در پرونده‌ها را دارد فقط وفقط دادگاه و دستگاه قضاست. جواد صادقی، قاضی دادگاه انتظامی قضات نیز كه پرونده تخلفات این گروه حقوقدان روی میزش قرار می‌گیرد به قطعیت می‌گوید هیچ حكم اعدامی با اعمال نفوذ درمراحل رسیدگی به پرونده شكسته نمی‌شود مگراین كه ویژگی‌های پرونده طوری باشد كه قضات در رسیدگی‌های بعدی تشخیص دهند متهم مستحق اعدام نیست.  صادقی می‌گوید ترفندی كه برخی موسسات حقوقی از آن بهره می‌گیرند و به پشتوانه اش از مردم مبالغ كلان می‌گیرند این است كه مطلعند پرونده مورد نظر به سبب ویژگی هایش منجر به صدور حكم اعدام یا تاییدش نمی‌شود و آن وقت سیرطبیعی پرونده را به توانایی و مهارت خود ربط می‌دهند.

 

زنی كه پشت خط تلفن بود طوری با حرارت می‌گفت پول برایش مهم نیست و مهم این است كه خون یك انسان روی زمین ریخته نشود كه انگار جگر‌گوشه‌اش زیر تیغ بود. او خوب تظاهر می‌كند و نقشش را خوب بلد است و قاضی دادگاه انتظامی قضات به ما می‌گفت قوه قضاییه باید درباره این كلاهبرداری‌ها روشنگری كند تا مردم در دام نیفتند و گرفتار نشوند.

 

 جام جم   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------