بطحائی: چراغ مدارس روشن است اما منتقد آموزش و پرورش هستیم



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش کنکور، کتاب‌های کمک آموزشی، برنامه‌های اجباری و ترس از نمره را موانع اصلی تربیت و پرورش در مدارس دانست. 

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحائی در همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی گفت: آموزش و پرورش و به ویژه آموزش و پرورش عمومی تنها ماموریتش تربیت است و وظیفه دارد مسیر را برای تربیت کودکان که در سن آموزش عمومی قرار می‌گیرند و در مدرسه حضور پیدا می کنند، هموار کند.

 

وی افزود: وقتی صحبت از تربیت می‌کنیم یعنی کودکان یک سری ویژگی‌ها و شایستگی و خلق و خوهایی داشته باشند که مقصد تربیت است،پس اگر کلاس و درس و فعالیت‌های پرورشی داریم همه و همه مقصدش تربیت است. اقدامات ما به عنوان مجریان آموزش باید در راستای تربیت باشد، در غیر این صورت عبث است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش، ابزاری برای تربیت است تصریح کرد: پس همه ما و خانواده بزرگ آموزش و پرورش باید مربی تربیتی باشیم. از نیروهای خدماتی تا معلمان و مدیران همه و همه باید مربی تربیتی باشیم چراکه ماموریت همه ما تسهیلگری برای تربیت است.

 

بطحائی ادامه داد: همه بدنه آموزش و پرورش برای تربیت با موانعی رو به رو است که اجازه نمی دهد تا زمانی که این موانع سر راه ما باشد تربیت اتفاق بیافتد. در گام اول باید موانع شناسایی شود.

 

وی تصریح کرد: اگر بحث این است که مدرسه باید تبدیل به محیط با نشاطی شود به این دلیل است که اگر بچه‌ها از مدرسه‌ای گریزان شوند، خود این مدرسه مانعی برای تربیت است. یعنی اگر مدرسه‌ای داشته باشیم که بچه‌ها صبح ها با سختی و عصر ها با خوشحالی از مدرسه خارج می‌شوند، ضد تربیت است.

 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش پرورش در حرکت پرشتابی مصمم است این موانع را برطرف کند. اگر می‌گوییم آزمون‌های مکرر باید برچیده شود به همین دلیل است. آزمون های مکرر و کتاب‌های کمک درسی دشمن تربیت هستند.

  

بطحائی افزود: برنامه‌هایی که به اجبار به بچه‌ها تحمیل می‌کنیم و آنها از ترس نمره و اخراج شدن آن را انجام می‌دهند دشمن تربیت است که باید از مدرسه خارج شود. اگر می‌گوییم کنکور با روش گذشته باید نقشش کاهش یابد هم به همین دلیل است، چون کنکور و آزمون ها کار شما را به عنوان مربی تربیتی خنثی می‌کند. در تجارب کشورهای دیگر علی رغم تعلیم‌های اسلامی مان می‌بینیم کشورهای دیگر عنایتشان به این موضوعات بیشتر است.

  

وی با اشاره به اینکه سبد یادگیری بچه‌ها در متوسطه دوم مملو از حوزه شناختی است و جایی برای اهداف پرورشی ندارد گفت: اگر عفاف ویژگی مهم تربیتی است، مجال پرداختن به آن را نداریم. به بچه‌ها مسئولیت های‌ اجتماعی را آموزش نمی‌دهیم. گام اول برداشتن این موارد و وارد کردن عواملی است که برداشتن موانع را سرعت دهد.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مربیان پرورشی مدرسه خط نگهدار این فرایند هستند که آیا تربیت به سمت تربیت اسلامی حرکت می‌کند یا نه؟ گفت: به عنوان یک مربی تربیتی اگر ما سرمان به امور جاری و مراسم و مناسبت ها گرم شود از ماموریت اصلی‌مان غافل می شویم و اتفاق امروز می افتد که چراغ های مدارس روشن است اما ما خودمان منتقد آموزش و پرورش می شویم چون تربیت اتفاق نمی‌افتد.

 

به گزارش ایسنا، در حاشیه این نشست برخی از معلمان حاضر در نشست سوالات و نقطه نظرات خود را مطرح کرده و به  موضوع معیشت فرهنگیان اشاره کردند که وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت که تامین معیشت آنهم با سختی مانع تربیت می‌شود و وقتی معلم باید فکر و ذهنش به طور کامل متوجه کارش باشد و نگران شغل دوم و سوم نباشد به دلیل اهمیت تربیت است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------