استاندار سیستان و بلوچستان: زمین های کشاورزی و باغات مردم ۵۰ تا۱۰۰ درصد تخریب شده اند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سیل  سیستان و بلوچستان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خسارتهای وارده ناشی از چند بارش سنگین و سیلاب طی اواخر سال قبل و امسال به حوزه سنگان قابل برآورد نیست.

به گزارش ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر باقر کرد معاون استاندار در سفر به شهرستان خاش و بازید از نقاط آسیب دیده سنگان بیان کرد: با توجه به حجم بالای خسارتهای وارده چند برنامه اضطراری با حضور شماری از مدیران کل، نماینده مردم خاش در مجلس و فرماندار و مدیران محلی برای سنگان مصوب و مقرر شد برنامه های ضربتی شامل استقرار دو دستگاه بولدوزر و پیکور، ساماندهی رودخانه، تامین موقت آب کشاورزی با لوله تا زمان احداث کانال های آبیاری، احداث دیوارهای حفاظتی در سنگان، گزک و اسپتک و غیره مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از خسارتهای بیشتر در سیلاب های آتی و مدیریت بحران از گام های مهم و اولویت دار بوده، افزود: زمین های کشاورزی و باغات مردم و راهها، طرحهای آبخیزداری و غیره ۵۰ تا۱۰۰ درصد تخریب شده و از بین رفته‌اند.

 

معاون استاندار ادامه داد: با توجه به اینکه دهستان سنگان از نقاط مهم گردشگری خاش و سیستان و بلوچستان به شمار می رود، فعلا به دلیل حجم بالای خسارتهای وارده به حوزه های مختلف اولویت را در ترمیم و اجرای طرحهای گردشگری قرار نداده ایم، ولی زمینه برای حضور انبوه گردشگران و طبیعت گردان در سنگان و استفاده از ظرفیت های این بخش وجود دارد.

 

کرد اظهار داشت: برنامه مطالعه طرح هادی روستایی در سنگان و شهرک دروک و کمک به تامین آب شرب مورد نیاز منطقه را نیز با اولویت پیگیری می کنیم تا گره از مشکلات مردم باز شود.

 

حمیدالدین یوسفی فرماندار خاش هم با اشاره به اینکه در برخی مناطق خاش و از جمله حاشیه تفتان بارش باران تا ۲۵۰ میلی متر اتفاق افتاده و سیلاب در رودخانه های فصلی جاری شده است، گفت: بازگشایی راهها، حفاظت از مزارع و باغات و دیوارهای حفاظتی با اولویت رفع مشکلات مردم و کشاورزان در کوتاه مدت با همکاری دستگاه های مختلف و مشارکت مردم در دستور کار جدی دولت قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: در حوزه دشت آبخوان، سرتلاپ و کارواندر خاش هم طی روزهای اخیر افزون بر ۳۰ میلی متر باران باریده که خسارتهای زیادی به راهها و کشاورزی مردم وارد شده است.

 

یوسفی ادامه داد: در پشتکوه خاش هم طی بارشهای سنگین اواخر سال قبل حجم بالایی از سیلاب به کشاورزی و منازل مردم خسارت وارد کرده است.

 

علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: با توجه به حجم بالای خسارتهای وارده به مردم ضرورت دارد یک بازنگری جدی در اجرای طرحهای مختلف و واگذاری اراضی مسکونی و کشاورزی به مردم صورت بپذیرد تا در شرایط بحرانی از وارد شدن خسارت بیشتر به مردم پیشگیری گردد.

 

اجرای طرح عملیاتی اصلاح پدافندی بندهای خاکی شهری و روستایی در دلگان

فرماندار دلگان در بازدید از بندهای خاکی حاشیه شهر گلمورتی گفت: شهرستان دلگان به منظور اقدامات پدافندی در مقابله با عوارض سیل و طغیان رودخانه ها و مقابله با تخریب نقاط مسکونی و مزارع کشاورزی و محورهای مواصلاتی از طریق ایجاد، ترمیم و اصلاح و بازسازی بندهای خاکی، نیاز به اصلاح و ترمیم و یا ایجاد ۱۷۷ کیلومتر بند خاکی در ۴۰ نقطه آمایش شده که توسط تیمی به محوریت حوزه عمرانی فرمانداری احصا گردیده است دارد که در نقاط با اولویت بیشتر آماده اجرا است.

 

مجتبی شجاعی افزود: سالهای سال بندهای خاکی زیادی توسط دستگاههای مختلف یا برخی کشاورزان و روستانشینان در شهرستان دلگان احداث که اکثر آن ها مفید بوده است اما متاسفانه بعضی از آن ها بر اثر عدم ترمیم ناشی از تخریب، شکسته شدن در بارندگی ها، تخریب طبیعی و حتی انسانی، کارکرد و اثر خود را از دست داده و در بارندگی ها پاشنه آشیل مناطق روستایی، محورها، شهر و مزارع بوده‌ است که مستلزم این است که با عزم جدی و سنجیده بندهای فوق بازسازی و در نقاطی که لازم است تقویت و یا احداث گردد.

 

شجاعی ادامه داد: این بندهای خاکی در حقیقت همچون یک تله رسوب‌گیر عمل کرده و خسارات ناشی از سیلاب‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و ضمن اینکه این بندها زمان نفوذ آب در خاک را تا حد بسیار بالایی افزایش می‌دهند و ضمن افزایش پوشش گیاهی از جاری‌شدن سیلاب‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

 

فرماندار دلگان بیان کرد: تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب و وقوع سیل از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح است که عنوان آن طرح اصلاح پدافندی بندهای خاکی شهری و روستایی می‌باشد که با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری و استفاده از ماشین آلات موجود در برخی دستگاههای استانی و شهرستان و با محوریت فرمانداری انجام خواهد شد و در فازهای مختلف با اولویت بندی اجرایی می‌گردد.

 

وی ادامه داد: مدیریت هر نوع بحرانی مستلزم اقدامات پدافندی پیشگیرانه و اطمینان ساز است که این اقدامات در ایام غیربحرانی برنامه ریزی و شکل می‌گیرد و در مواقع بحران، نگرانی ها را به حداقل کاهش می‌دهد و در خصوص بندهای خاکی لازم به ذکر است در خیلی مواقع تخریب بندهای نامطمئن باعث خسارتهای جانی و مالی، انسداد محور و.. می‌گردد که طبق برنامه، طراحی خوبی برای بازسازی بندها شکل گرفته که امیدواریم با توجه به امکانات به مرور اجرایی گردد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------