چشم‌های نگران سیل‌زدگان به بارش‌های آخر هفته



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سیل‌زدگان

 

با وجود گذشت 14 روز از شروع باران‌های سیل‌آسا در سال 98 که منجر به وقوع سیل در بیش از 20 استان کشور شد همچنان دغدغه راجع به نحوه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و مدیریت بحران اخیر در بین مردم و مسئولان وجود دارد. بیشترین نگرانی مربوط به ادامه روند سیل در استان خوزستان و زیر آب رفتن شهرهای نسبتا پرجمعیت این استان است.

 

اگرچه بسیاری از دستگاه‌های دولتی و نظامی از همان روز اول عملیات امدادرسانی و بازسازی نقاط سیل‌زده را آغاز کرده‌اند، ولی همچنان شمار زیادی از واحدهای مسکونی و تجاری و زمین‌های کشاورزی به‌ویژه در استان خوزستان، در محاصره سیل قرار دارند. ناگوارتر اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد موج جدیدی از بارش‌ها با احتمال وقوع سیل ظرف دو- سه روز آینده نیمه‌غربی کشور را فرا می‌گیرد که برای ادامه عملیات کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هرگز مناسب نیست. در عین حال، مقاومت مردم در مقابل هشدارهای دستگاه‌های مسئول و عدم ترک منازل محاصره شده در سیل باعث شده تا فرآیند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو شود.

 

در کنار تخریب 151‌هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده موضوع بازسازی فوری زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و امکانات عمومی آسیب‌دیده در سیل برنامه‌های اقتصادی دولت را در سال 98 تحت‌تاثیر قرار داده و رئیس‌جمهور را وادار به درخواست تقاضا از مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در جهت بازسازی فوری زیرساخت‌های تخریب شده کرده است. با وجود آنکه هنوز بخش زیادی از مناطق مسکونی، زیرساخت‌های عمومی، زمین‌های کشاورزی و واحدهای صنعتی در استان‌های غربی زیر آب هستند ولی برآوردها از میزان خرابی تاسیسات خارج شده از سیل نشان می‌دهد که حداقل 10‌هزار میلیاردتومان باید به فوریت برای بازسازی ویرانه‌های سیل هزینه شود.

 

هشدار سیل در خوزستان تا پایان هفته

در همین ارتباط روز گذشته، احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی آخرین وضعیت جوی وخطرات احتمالی برای وقوع سیل در خوزستان را تشریح کرد و گفت: خطر سیل در استان‌های جنوبی تا آخر هفته وجود دارد. وظیفه با اشاره به اینکه بارش‌ها در استان خوزستان از صبح روز شنبه هفته آینده مجددا آغاز خواهد شد گفت: هرچند این بارش‌ها خیلی شدید نخواهد بود اما نمی‌توانیم آن‌ها را خیلی ضعیف قلمداد کرده و نادیده بگیریم چراکه به‌دلیل روان‌آب‌های موجود در بخش‌های پایین دست این نواحی خطر بروز سیلاب همچنان وجود دارد. وی در این‌باره افزود: بدیهی است که در فصل بهار وقوع بارش‌های ناگهانی و رگباری به‌طور مکرر دیده شود که خوزستان نیز در شرایط بحرانی امروز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که این امر به علاوه روان‌آب‌های موجود در شهرهای پایین‌دست استان و همچنین بحث ذوب برف ارتفاعات زاگرس باعث می‌شود خوزستان تا پایان هفته آینده در مرحله هشدار سیل باقی بماند.

 

ادامه تهدیدها شهرهای پایین‌دست کرخه

به گفته این مقام مسئول با توجه به شرایط مذکور ورودی سدهای استان به‌ویژه سد کرخه همچنان بالا بوده پس ناگریز خروجی سد نیز بالا باید باشد که این شرایط شهرهای موجود در پایین دست سد را مورد تهدید قرار می‌دهد.

 

سیلاب در خراسان‌شمالی و رضوی

وظیفه با بیان این نکته که در حال حاضر بارش‌ها در نواحی شرقی و شمال شرقی کشور مشاهده می‌شود گفت: شاهد بارش‌هایی در نواحی مرکزی هستیم که شدت آن‌ها در استان‌های خراسان شمالی و رضوی گزارش شده است، در این راستا انتظار می‌رود ۲ استان مذکور در بخش‌هایی با خطر بروز سیلاب مواجه باشند.

 

تداوم بارندگی در مازندران و گیلان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی همچنین اعلام کرد: شاهد بارش در شرق استان گلستان نیز هستیم، هرچند این بارش خیلی سنگین و در حد سیلاب نیست ولی به‌دلیل روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌ها گذشته در استان و حجم بالای رودخانه‌ها، همچنان شاهد بالابودن حجم روان‌آب‌ها در این منطقه خواهیم بود. این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: از روز یکشنبه هفته آینده بارندگی در مناطق شمالی مجددا آغاز خواهد شد که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه میزان آن در استان‌های مازندران و گلستان تا حد قابل توجهی بالا می‌رود.

 

آماده‌باش وزارت بهداشت

در عین حال، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از آماده باش برای کنترل بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده خبر داده و گفته است: سلامت آب آشامیدنی در مناطق سیل‌زده به‌طور مستمر مورد پایش قرار گرفته و عملیات کلرزنی نیز انجام شده و تداوم دارد. محمدمهدی گویا همچنین اعلام کرده که طی 20 روز گذشته در مناطق سیل‌زده وطغیانی ، بیماری‌های واگیر رخ نداده است. وی همچنین پیامدهای سیل را در رابطه با بیماری‌های واگیر در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت دانسته و گفته است: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه، برای هرکدام از مناطق، برنامه جداگانه‌ای طراحی و اجرا کرده‌اند.

 

عملیات کنترل بیماری‌های واگیر

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا در مناطق سیل‌زده عنوان کرد: کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا، گسترده‌ترین و دشوارترین بخش عملیات کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده را شامل شده و بیشترین انرژی و توان خود برای کنترل این بیماری‌ها اختصاص داده‌ایم. در این راستا نیازمند همکاری بین بخشی گسترده به خصوص با سازمان‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستیم. با وجود دشواری کار در بعضی مناطق، تاکنون موردی از همه گیری با این بیماری‌ها رخ نداده است.

 

تقویت همکاری استان‌ها

وی افزود: دستاوردهای موفقیت آمیز حوزه بهداشت در مناطق سیل‌زده تاکنون، نمی‌تواند ما را نسبت به روزهای آینده نیز خوشبین کند و ظرف روزها و هفته‌های آینده برای کنترل این بیماری‌ها، کماکان در وضعیت آماده‌ باش به سر خواهیم برد. همچنین، وظیفه نظارتی خود در سلامت آب آشامیدنی را با دقت و شدت ادامه می‌دهیم و انتظار داریم مسئولان استان‌های مختلف نیز با این حساسیت بر موضوع توجه جدی داشته باشند تا به مردم آسیبی وارد نشود.

 

آب‌بردگی 12‌هزار کیلومتر از راه‌ها

در عین حال، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارنظر خود در ارتباط با وضعیت سیل و نحوه امدادرسانی و وظایفی که آن وزارتخانه در دستور کار دارد را شامل آسیب ‌شناسی، ترمیم آسیب‌دیدگی‌های راه‌ها و ابنیه، و احداث گذر متفاوت در برخی مسیرها عنوان کرده است. اسلامی تسریع در اقدامات وزارت راه و شهرسازی را تامین منابع مالی مورد نیاز برای ترمیم مسیرهای تخریب شده برشمرد و گفت: در حال حاضر ستاد بحران و وزارت کشور اطلاعات آسیب‌های زیرساخت‌ها در اثر سیل را جمع آوری کردند و وزارت راه و شهرسازی مشغول تهیه گزارشی است که به هیات دولت ارائه کند.

 

آرمان/ مژده نوروزی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------