برگزاری دومین جلسه دادگاه پدیده شاندیز



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, پدیده شاندیز
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به شرکت پدیده شاندیز به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق سهام پدیده روز دوشنبه در دادسرای مشهد آغاز شد. 

به گزارش ایرنا، این دادگاه که ریاستش را قاضی سید هادی منصوری بر عهده دارد در چارچوب دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی و با حضور 22 متهم درحال برگزاری است و تعدادی از سهامداران شرکت پدیده نیز در این جلسه حضور دارند.

 

پس از اعلام رسمیت دادگاه توسط قاضی منصوری و ارائه تذکرات لازم قانونی به درخواست وی نمایندگان ستاد تدبیر، مستقر در استانداری خراسان رضوی، سازمان امور اراضی کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی به بیان مطالب خود پرداختند.

 

عدم رعایت الزامات قانونی، عدم توجه به تذکرات قانونی صادر شده توسط سازمانهای مسئول، عدم دریافت تمامی مجوز‌های لازم قانونی، عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه منجر به بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و سهامداران، عدم تمکین در برابر تعهدات داده شده، ارائه دلایل غیر واقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده کاربری اراضی، عدم رعایت حقوق بیت المال از جمله مواردی بود که توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان امور اراضی کشور و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شد.

 

پس از بیان تخلفات متعدد متهمان توسط چند نفر از نمایندگان ادارات و سازمانها، رئیس دادگاه از یکی از نمایندگان جمعی از شاکیان حاضر در جلسه خواست تا به بیان مطالب و شکایت خود بپردازند و وی نیز از رئیس دادگاه خواست تا قانون و عدالت را در مورد متهمان و سهامداران اجرا کند.

 

یکی از مالباختگان هم پس از قرار گرفتن در جایگاه شاکیان ضمن قدردانی از اقدامات قوه قضائیه در خصوص احقاق حقوق سهامداران شرکت پدیده گفت: جمع زیادی از مردم تحت تاثیر تبلیغات گسترده رسانه‌ها قرار گرفتند و بر اساس اعتمادی که حاصل شد در این پروژه، سرمایه گذاری کردند.

 

پس از سخنان چند نفر از نمایندگان شاکیان در صحن جلسه، حسابرس ویژه پرونده، به ارائه گزارشی از نحوه تخلفات صورت پذیرفته توسط مسئولان شرکت پدیده پرداخت.

 

قاضی منصوری نیز با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه‌ها در خصوص این شرکت، از نمایندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواست تا در راستای مطالب عنوان شده توسط نمایندگان شاکیان و سهامداران، توضیحات خود را ارائه کند.

 

نماینده صدا وسیما با تشریح روند پخش آگهیهای بازرگانی در صدا و سیما گفت: اقدامات این سازمان در این زمینه طبق قانون صورت پذیرفته و پس از صدور دستور مقام قضایی مبنی بر توقف تبلیغات این شرکت از طریق صدا و سیما، تبلیغات موصوف متوقف شده است.

 

قاضی منصوری با اشاره به حجم تخلفات انجام گرفته توسط متهمان شرکت پدیده گفت: هیچ گونه محدودیتی برای استماع مطالب شاکیان و سهامداران وجود ندارد و تمامی سخنان را می‌شنویم.

 

وی از دفتر دادگاه خواست تا لوایح و عریضه‌های تمامی شاکیانی که به علت محدودیت فضا در صحن جلسه حضور ندارند را دریافت و ثبت کنند تا در جهت حفظ حقوق سهامداران توسط دستگاه قضایی رسیدگی شود.

 

دیروز نیز در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده رئیس دادگاه اعلام کرد که این پرونده هم اکنون دارای 22 متهم با پرونده ای 100 جلدی است و پیگیریهای قانونی در خصوص تخلفات احتمالی برخی مسئولان در قبال این شرکت مفتوح است.

 

همچنین دیروز کیفر خواست این پرونده قرائت شد و رئیس دادگاه نیز ضمن اعلام تشدید قرار چهار نفر از متهمان، به تمامی کسانی که به شرکت پدیده بدهکارند یا اموالی از این شرکت در اختیار دارند هشدار داد تا در اسرع وقت نسبت به بازپرداخت بدهی و یا رد اموال با نظارت دادگاه اقدام کنند در غیر این صورت اقدامات لازم و پیگرد قانونی در مورد آنها صورت خواهد پذیرفت. 

 

پیش از این با برپایی نشستهای 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شرکت سرمایه گذاری پردیسبان و نیز تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احکام مجازات متهمان آن اعلام شد. 

 

فعالیت شرکت پدیده شاندیز که 130 هزار سهامدار دارد چند سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت، با دستور مراجع قضایی متوقف شد. 

 

پروژه پدیده شاندیز چهار سال پیش با دستور مرجع قضایی تعطیل شد به این شکل که در مرحله نخست اقدامات قضایی، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت با حکم دادستانی خراسان رضوی بسته و بعد از مدتی فعالیتهای کل پروژه متوقف شد. 

 

حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پرژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بوده است به طوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی مجدد و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت.

 

پیرو این اقدامات بود که مدیرعامل جدید گروه شرکتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد 45 شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده اند.

 

هم اینک گروه شرکتهای پدیده در قالب شش شرکت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت است و دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------