وزیر آموزش و پرورش: سیطره اداری موجب ناکارآمدی مدارس شده است



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش گفت: سیطره اداری در نظام آموزش و پرورش گسترش یافته و همین موضوع سبب ناکارآمدی مدارس در تصمیم گیری‌ها شده است.

 به گزارش ایرنا، «سید محمد بطحایی» روز سه شنبه در مراسم 'احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب' که در دبیرستان ماندگار شهید مدرس شهرری برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش یک کتاب قطور در 700 صفحه مصوبه دارد که مانعی برای تصمیم گیری‌های مدارس در بخش‌های مختلف شده است.

 

وی افزود: بالغ بر یکهزار بخشنامه در سال به مدارس ابلاغ می شود که این بخشنامه‌ها به معنای باید و نبایدها است و مهمترین عامل برای ناکارآمدی مدارس امروز به شمار می‌ رود.

 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر مدارس تصمیم گیری‌های مستقلی نداشته باشند، در آینده مدارس ماندگاری از جمله 'سعادت بوشهر'، 'البرز تهران' و 'مدرس شهرری' را نخواهیم داشت.

 

وی بیان کرد: مدارس باید از نوآوری و خلاقیت در زمینه‌های مختلف استفاده کنند و در تصمیم گیری‌ها و اداره مدرسه به صورت مستقل عمل کنند.

 

بطحایی با بیان اینکه خلاقیت و نوآوری‌ در مدارس مسکوت مانده است، یادآور شد: مسائل روز به روز پیچیده ‌تر می‌شود و همه برای رفع مشکلات و موضوعات مربوط به مدارسشان در انتظار تصمیم ‌گیری‌های مسئولان بالاتر هستند.

 

وی ادامه داد: 110 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که همه کارکنان آن دارای ظرفیت، پتانسیل و توانمندی‌های بالایی هستند و قدرت تصمیم‌ گیری مستقل برای اداره مدرسه را دارند.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: اصلاح ریل کنونی آموزش و پرورش نیاز به صبوری و حوصله دارد تا بتوان مسیر را به سمت درست و تاثیرگذاری هدایت کرد.

 

وی افزود: زمانی که مدارس ماندگاری مانند شهید مدرس مورد واکاوی قرار می‌گیرد به نقطه قابل توجه در خصوص وجه تمایز اینگونه مدارس با سایر مدارس کشور می‌رسیم و آن وجود نیروی انسانی متعهد، علاقه مند و متخصص در این مدارس است.

 

بطحایی تصریح کرد: تجهیزات، امکانات و بزرگی مدارس عامل پیشرفت و موفقیت محسوب نمی‌شود بلکه حضور نیروهای متعهد و کاردان زمینه توسعه و رشد مدرسه را فراهم می‌کند.

 

** 100 مدرسه ماندگار شناسایی شد

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از شناسایی 100 مدرسه ماندگار خبر داد و اظهار داشت: این مدارس با شرایط و ویژگی‌های خاص شناسایی شده و مجوز مدارس ماندگار را دریافت کرده اند.

 

وی افزود: مدرسه باید به عنوان کانون تربیتی محله، مرجع و مورد اعتماد منطقه تبدیل شود و این همان نکته مورد تاکید و توجه در سند تحول بنیادین است.

 

بطحایی عنوان کرد: آموزش و پرورش زمانی، بزرگ، بالنده، باکیفیت و موفق خواهد شد که آن مدرسه به بلوغ شایسته دست یابد.

 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در دوره جدید مصرانه دنبال می‌شود موضوع قرار گرفتن مدرسه به عنوان هویت مستقل بدون وابستگی به اداره آموزش و پرورش منطقه، استان و وزیر و معاون وزیر است.

 

بطحایی با اشاره به اینکه هر آنچه که در بیرون از مدرسه به عنوان پشتیبان به شمار می‌رود، تصریح کرد: مدرسه محور و کانون اصلی تعلیم و تربیت است و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید اختیارات تصمیم ‌گیری به مدارس محول شود.

 

وی به اجرای سیاست مدرسه محوری در آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: این سیاست رویکرد جدی آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

 

به گزارش ایرنا، قدمت مدارس ماندگار باید بیش از 50 سال باشد، سبک معماری، فعالیت هایی که در مدرسه انجام می شود، فارغ التحصیلان برجسته مدارس، اساتید برجسته این مدارس و رتبه های برتر در فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری طی 10 سال اخیر از جمله معیارها برای انتخاب آن به عنوان مدرسه ماندگار است.

 

** تهران بعد از سیستان و بلوچستان بدترین فضای آموزشی را دارد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تهران و شهرستان‌های استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت فضای آموزشی را از نظر تراکم دانش آموز، ایمنی و مدارس فرسوده را دارد.

وی با بیان اینکه در سال 97 اقدامات خوبی از سوی مجلس برای حمایت از نظام آموزشی و تخصیص اعتبارات انجام شده است، گفت: امسال هم اعتبارات مطلوبی برای نظام آموزشی در مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.

 

وی به اهمیت آمایش سرزمینی در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: در کشور به دلیل نبود آمایش سرزمینی مشکلاتی برای نظام آموزشی به وجود آمده است.

 

بطحایی تصریح کرد: مدارسی در برخی از مناطق ساخته شده، اما به دلیل عدم پایش سرزمینی، آن مدارس خالی از دانش آموزان است، در حالیکه مناطق دیگر با کمبود مدرسه مواجه هستند.

 

به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، مراسم 'احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب' امروز سه شنبه با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، جمعی از مدیران و مسئولان محلی در دبیرستان ماندگار شهید مدرس شهرری برگزار شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------