شکست قیمت بلیت اتوبوس نجف از ۷۰۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان با اعزام اتوبوس‌های ایرانی



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , قیمت بلیت اتوبوس نجف
مدیرعامل منطقه آزاد اروند گفت: همچنین امروز 600 مگابایت برق به عراق صادر می‌کنیم که اصلی‌ترین صادرات برق ایران محسوب می‌شود. همچنین هشت پالایشگاه در منطقه وجود دارد که مجوز ساخت هشت پالایشگاه دیگر را صادر کرده‌ایم.

به گزارش ایلنا، اسماعیل زمانی در نشست خبری امروز درباره تمهیدات انجام شده برای ساماندهی زائران حسینی در منطقه خرمشهر اظهار داشت: در همه زمینه‌ها پشتیبانی وسیعی در طرف ایران انجام شده است و تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبوده‌ایم.

 

وی با اشاره به برخی از مشکلات در در داخل خاک عراق گفت: امسال عراقی‌ها با مشکلات داخلی مواجه بودند و کشور عراق ناامن شده بود به همین دلیل مدیریت سفرهای اربعین در خاک عراق ضعیف شده بود از این رو شاهد به وجود آمدن مشکلاتی برای زائران اربعین حسینی بودیم.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند تاکید کرد: البته با پشتیبانی قوی این مشکلات را بلافاصله برطرف کردیم و اجازه ندادیم شرایط برای زائران ایرانی در خاک عراق سخت باشد.

 

وی با اشاره به کمبود اتوبوس برای حمل و نقل زائران ایرانی در خاک عراق گفت: بلافاصله بعد از بروز این مشکل نسبت به اعزام 200 دستگاه اتوبوس برای زائران ایرانی اقدام کردیم تا زائران ایرانی با مشکلی در زمینه تردد مواجه نشوند.

 

زمانی درباره وقوع تصادفات خودروهای حامل زائران ایرانی در خاک عراق گفت: متاسفانه تعدادی از هموطنان را در این تصادفات از دست دادیم اما بلافاصله نسبت به انتقال مصدومان به خاک کشور اقدام شد و شب گذشته یک فروند هواپیما 60 مصدوم ایرانی را به بیمارستان‌های شیراز منتقل کردند.

 

زمانی با اشاره به بروز مشکلاتی در زمینه تدارکات از جمله کمبود آ‌ب آشامیدنی برای زائران گفت: از آنجایی که امسال ویزا برداشته شد پیش بینی کردیم 60 درصد تعداد زائران افزایش یابد اما این پیش یبنی درست از آب درنیامد و تعداد زائران نسبت به سال گذشته به چند برابر رسید. از این رو با مشکلاتی از جمله توزیع آب مواجه شدیم.

 

وی ادامه داد: توزیع آب به ویژه در مسیر شلمچه تا بصره مشکل ایجاد کرد چرا که در آن مسیر عراقی‌ها مواکبی برای زائران نداشتند تا به زوار خدمات رسانی کنند بنابراین ناچار شدیم خودمان وارد شویم و با اجازه مسئولان مرزی عراق نسبت به انتقال آب و برخی از مواد خوراکی به این مسیر اقدام کردیم.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند تاکید کرد: شب گذشته هم جلسه‌ای با استاندار بصره برگزار شد تا خدمات‌رسانی به زائران ایرانی در منطقه افزایش یابد.

 

زمانی با اشاره به بسته شدن مرز شلمچه در مقاطع زمانی گفت: ورودی کشور ایران با عراق فاصله 300 کیلومتری دارد و از آ‌نجایی که طرف عراقی ظرفیت پذیرش این حجم از زائران را نداشت درخواست کند شدن ورود زائران را کرد و تصمیم بر این گرفته شد تا چند ساعتی مرز شلمچه بسته شود تا دپوی جمعیت در این مرز را نداشته باشیم چراکه اگر جمعیت در طرف ایران متوقف می‌شد بسیار بهتر از ازدحام و توقف جمیعت در طرف عراق بود چون امکانات و تجهیزات در طرف عراق برای زائران وجود نداشت.

 

زمانی گفت: این موضوع را به زائران اطلاع دادیم و خوشبختانه مردم هم آن را پذیرفتند و ترجیح دادند در مرز ایران متوقف شوند.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با اشاره به کنترل نرخ کرایه اتوبوس در طرف عراق برای زائران ایرانی گفت: طبق مصوبه مورد توافق قرار بر این بود که عراقی‌ها بابت جابجایی هر زائر ایرانی تا نجف مبلغ 120 هزار تومان دریافت کنند اما این رقم با توجه به افزایش تقاضا و کمبود اتوبوس به حدود 700 هزار تومان برای هر زائر رسید.

 

وی تاکید کرد: ‌به طور مرتب با مسئولان عراقی برای کنترل نرخ‌ها مذاکره داشتیم و در نهایت 200 دستگاه اتوبوس وارد خاک عراق کردیم تا نرخ‌ها شکسته شود و در حال حاضر نرخ کرایه هر زائر ایرانی تا نجف چیزی حدود 150 هزار تومان است.

 

زمانی با اشاره به بازسازی خرمشهر – آبادان پس از اتمام جنگ تحمیلی گفت:  در این دوره هر چند اماکن خصوصی و برخی از ساختمان‌ها بازسازی و نوسازی شدند اما شهر ساخته نشد چرا که محور توسعه اقتصادی برای نوسازی منطقه تعریف نشده بود.

 

زمانی ادامه داد: در خرمشهر بندر و تجارت و در آبادان صنعت نفت محور اقتصادی قبل از جنگ بود که هر دو این محور در طول جنگ تحمیلی از بین رفت و پس از جنگ هم توجهی به بازسازی اقتصادی این دو شهر نشد.

 

زمانی ادامه داد: بندر خرمشهر به دلیل عدم لایروبی با مشکل کاهش ظرفیت‌ آبراه‌ها مواجه است و در آبادان هم پالایشگاه جدیدی جایگزین پالایشگاه‌های فرسوده نشده است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند گفت: از این رو دولت به فکر ایجاد مزیت اقتصادی در این دو منطقه افتاد و منطقه آزاد اروند را تاسیس کرد البته در ابتدا با محدودیت جغرافیایی در منطقه آزاد اروند مواجه بودیم به طوری که یک ضلع از بلواری از آبادان جزو منطقه آزاد محسوب می‌شود و ضلع دیگر منطقه آ‌زاد نبود و 90 درصد مردم هم در داخل منطقه نبودند.

 

وی با اشاره به افزایش محدوده جغرافیایی منطقه آزاد اروند در دولت یازدهم گفت: با افزایش محدوده منطقه مزیت‌هایی مانند معافیت مالیاتی معافیت گمرکی، رفع محدودیت تردد اتباع خارجی برای مردم منطقه ایجاد شد و این مزیت‌ها باعث افزایش گردش پول در منطقه شد.

 

وی تاکید کرد: حضور توریست و مسافر خارجی در منطقه باعث بهبود معیشت مردم شد به طوری که پیش از آغاز سفرهای اربعین روزانه 10 هزار عراقی وارد منطقه می‌شوند که گردش مالی یک میلیون دلاری برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با اشاره به افزایش ظرفیت بازار این منطقه گفت: در حالی که در سال 92 ، بازار خرمشهر توان تحمل گردش غیرنقدی دومیلیارد دلاری را نداشت امروز روزانه گردش غیرنقدی به 15 هزار دلار رسیده است.

 

وی با اشاره به مزایای ورود توریست به شهرها و مناطق گفت: در تمام دنیا به مسافران یارانه می‌دهند چرا که مسافر عامل رونق اقتصادی است و یکی از عوامل بهبود معیشت مردم منطقه آزاد اروند ورود گردشگران خارجی است و ما هم باید برای حفظ این روند و توسعه آن به مسافران یارانه و سوبسید ارائه دهیم.

 

زمانی با اشاره به ارتقای محورهای توسعه صنایع در منطقه آزاد اروند گفت: ایجاد صنایع صادرات محور مهمترین سیاست ما در این منطقه است و به دنبال این هستیم که تولید فولاد در سه تا پنج سال آینده را به پنج میلیون تن برسانیم.

 

وی ادامه داد: همچنین امروز 600 مگابایت برق به عراق صادر می‌کنیم که اصلی‌ترین صادرات برق ایران محسوب می‌شود. همچنین هشت پالایشگاه در منطقه وجود دارد که مجوز ساخت هشت پالایشگاه دیگر را صادر کرده‌ایم.

 

زمانی با اشاره به انواع کالای صادراتی در منطقه آزاد اروند گفت: صادرات تولیدات منطقه اروند از جمله کالاهای ساختمانی از مهمترین کالاهای صادراتی منطقه آزاد اروند که حجم آن به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

 

وی افزود: همچنین صادرات تولیدات سرزمین اصلی و صادرات مسافری از دیگر کالاهای صادراتی منطقه آزاد اروند هستند که باعث رونق اقتصاد منطقه شده است.

 

وی با اشاره به افزایش واردات مواد اولیه صنعتی به منطقه آ‌زاد اروند گفت: در شش ماه سال گذشته میزان واردات مواد اولیه صنعتی 12 میلیون دلار بود که در شش ماه اول امسال به 116 میلیون دلار رسیده است و این آمار نشان دهنده فعال سازی صادرات در منطقه است.

 

زمانی ادامه داد: همچنین در بخش تجارت صادرات در شش ماه اول سال گذشته رقم حاصل از صادرات تجاری 51 میلیون دلار بود که در مدت مشابه امسال با افزایش 50 درصدی به 86 میلیون دلار رسیده است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند همچنین با اشاره به افزایش درآمدهای تزانزیتی در این منطقه گفت: در شش ماه اول سال گذشته رقم حاصل از ترانزیت 93 میلیون دلار بود که این درآمد در شش ماه اول امسال با رشد 34 درصدی به 135 میلیون دلار رسیده است.

 

وی همچنین درباره افزایش سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند گفت: در شش ماه اول سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری‌ها 3670 میلیارد ریال بود که این رقم در شش ماه اول امسال با رشد 51 درصد به 5599 میلیارد ریال رسیده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------