بازگشت به کوپن تریاک؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,اعتیاد

 

طبق اعلام مسئولان، سن اعتیاد در کشور ما به کمتر از 14 سال و دسترسی معتادان به مواد مخدر به کمتر از 10 دقیقه رسیده است و کارشناسان از شیوع مواد مخدر همچون گل و شیشه ابراز نگرانی می‌کنند. همان‌طور که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «افراد مصرف‌کننده در مدت زمانی کمتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه به مواد مخدر مصرفی خود دسترسی پیدا می‌کنند.»

 

کارشناسان اعتیاد بر این باورند که تا زمانی که عرضه مواد مخدر وجود دارد، تقاضا برای آن هر لحظه در جامعه بیشتر می‌شود و سن اعتیاد کمتر خواهد شد. این در حالی است که سال ۹۶ لایحه‌ «پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی» در دست بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت.

 

موافقان این لایحه نیز می‌گویند که اگر برنامه توزیع مواد مخدر تحت نظارت مراجع قانونی و دولتی در ایران عملی شود نه فقط جامعه از اثرت مهلک سوء مصرف مواد مخدر صنعتی و آلوده در امان خواهد ماند، بلکه تبعات اقتصادی و بین‌المللی آن که نظام را بعضا تحت فشار قرار می‌دهد و می‌تواند با قطع دست قاچاقچیان عرضه مواد آنها را از سود هنگفتی که در این راه نصیب‌شان می‌شود، محروم کند.

 

مخالفان ورود دولت و یا قانونی شدن توزیع مصرف مواد مخدر تحت نظارت دولت مدعی هستند اگر مصرف مواد مخدر حرام است، پس خرید و فروش آن نیز حرام است و اگر دولت وارد این چرخه عرضه و تقاضا شود، باعث می‌شود که چرخه مال حرام به اموال دولتی وارد شود و باید فکری برای این معضل کرد و بایستی تنها بر اساس ضرورت، وارد این عرصه شد.

 

  اشاره به لایحه سال 69

چند روز پیش نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد «عرضه دولتی مواد مخدر» پیشنهاد داد و با واکنش تند برخی از صاحب نظران مواجه شد. مسعود پزشکیان بر این باور است: «اگر دولت بتواند عرضه موادمخدر را بر عهده گیرد، اشخاص نیازمند به دارو را می‌توانیم به راحتی درمان کنیم.» البته او به این نکته هم اشاره کرد که این لایحه هنوز عملیاتی نشده است. پزشکیان می‌افزاید: «اگر مواد مخدر را تحت نظر متخصص در اختیار افراد معتاد قرار دهیم و بعد درمان کنیم، می‌توانیم وضعیت زندان‌ها را در زمینه اعتیاد و موادمخدر با در دست گرفتن بازار عرضه مواد بهبود بخشیم. بیش از ۷۵‌درصد تریاک و مرفین دنیا را در کشورمان کشف می‌کنیم».

 

  مردم این موضوع را قبول نمی‌کنند

 این اظهارنظر نایب رئیس مجلس با واکنش سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت روبه‌رو شد. سرهنگ بخشنده اظهارات پزشکیان را نظر شخصی او دانست و گفت: پزشکیان باید در مورد اظهارات اخیرش پاسخ دهد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه در هیچ‌جای دنیا، دولت مواد مخدر عرضه نمی‌کند، افزود: در حال حاضر نیز همه جا مواد مخدر وجود دارد و اگر دولت هم مواد مخدر عرضه کند، واویلا می‌شود و شهروندان پاک نیز معتاد می‌شوند. این مسأله باعث اثر منفی در فرزندان شما نمی‌شود؟ مردم و محلات این مسأله را قبول نمی‌کنند.

 

 عرضه دولتی ماری‌جوانا در کانادا

در رابطه با صحبت‌های رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر باید به این موضوع اشاره کرد که رسما دولت کانادا مصرف ماری جوآنا را برای افراد بالای ۱۸ سال آزاد کرده است، البته وزیر امنیت عمومی کانادا در دفاع از این پروژه مدعی شده بود هدف از قانونی‌کردن مصرف ماری‌جوآنا، بالابردن سطح بهداشت عمومی، امنیت بیشتر، حفاظت از جوانان و خشکاندن یکی از منابع درآمد گروه‌های جنایی است که سالیانه میلیارد‌ها دلار خسارت بر مردم و دولت این کشور باقی می‌گذارد. حدود دو سال پیش بود که علی هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر در مصاحبه‌ای عنوان کرد: براساس آخرین آمار‌ها حدود ۶۰‌درصد از مصرف‌کنندگان کشور تریاک و مشتقات آن را مصرف می‌کنند؛ هرچند در قانون مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماده ۴۱ آن آمده است هر نوع مواد مخدری با تشخیص پزشک می‌تواند در اختیار فرد بیمار قرار گیرد.

 

 تا تقاضا وجود دارد، مواد عرضه می‌شود

با این حال یک جامعه‌شناس اعتیاد در گفت‌وگو با «آرمان ملی» می‌گوید: مشکل اصلی ما در حوزه ترویج مواد مخدر، مبارزه با عرضه‌کنندگان مواد در جامعه است. در تمام دنیا این مقوله با شکست همراه بوده، چون تا تقاضا وجود دارد، عرضه نیز صورت می‌گیرد و با هیچ‌ابزاری نمی‌توان جلوی آن را گرفت. تا زمانی‌که تقاضا وجود دارد، جامعه متریال خود را حتی از زیر زمین نیز تامین خواهد کرد. دکتر بهرام بیات می‌افزاید: در بسیاری از کشورها همچون چین و کشورهای حوزه اسکاندیناوی تا حد زیادی مواد مخدر آزاد است و آنها تمرکزشان را از بر روی کاهش تقاضا گذاشته‌اند و فقط دو کشور ایران و آمریکا هنوز اصرار دارند که تمام انواع مواد مخدر را ممنوع اعلام کنند و تمرکز خود را بر روی مبارزه با عرضه مواد مخدر در جامعه گذشته‌اند.

 

طبق آمار پلیس ما در هر دو هفته سه شهید را برای مبارزه با موادمخدر تقدیم می‌کیم، اما با همه جانفشانی‌ها، ایثارها و زحماتی که در این رابطه وجود دارد، هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است. وی در ادامه می‌افزاید: ما باید این آگاه‌سازی را از مدارس شروع کنیم و باید نترسیم که ذهن بچه به این سمت می‌رود. اتفاقا عدم شناخت یک فرد از مضرات و مشکلات مصرف مواد مخدر، باعث گرایش او در آینده به مواد مخدر خواهد بود.

 

 

آرمان ملی/وحید استرون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------