۴۵‌میلیون به دلال بده، نوزاد را بغل بگیر



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,نوزاد

 

 «۸۰۰ تا‌ هزار زن معتاد متجاهر در پایتخت وجود دارد» و «قیمت خرید نوزاد زیر سن یک‌ماهه از دلال ۳۵ تا ۴۵‌میلیون تومان است». شاید این دو خبر در اولین نگاه هیچ ‌ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند، اما وقتی به روند چند سال پیش‌فروش نوزادان در جنوب تهران نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم، مثل آینه روشن است که بسیاری از زنان آسیب دیده، سختی ۹ ماه بارداری را به جان می‌خرند تا بتوانند از فروش نوزاد مبلغی برای گذاران زندگی یا تهیه مواد مخدر به دست بیاورند و در این بین میلیون‌ها تومان به جیب دلالان می‌رود. در این رابطه می‌توان به صحبت‌های فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر تهران در سال ۹۵ استناد کرد. او گفته بود: «این موضوعی در شهر در حال گسترش است ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنها به آمار فروش نوزان دامن می‌زند.

 

برخی از افراد، نوزادان متولد شده از سوی این دختران را می‌خرند. در همان زمان حسین ساجدی، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران نیز تاکید کرده بود: برای حل مساله خرید و فروش کودکان باید فکری به حال زنان آسیب‌دیده کرد. بیش از یک‌هزار و ۵۰۰زن معتاد متجاهر در تهران وجود دارد، در حالی که چهار سال پیش (سال ۹۱) حدود یکصد زن معتاد متجاهر در تهران وجود داشت.» با این حال روز گذشته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اعلام کرد: «۸۰۰ تا ‌هزار معتاد متجاهر زن در پایتخت داریم که متاسفانه ظرفیت نگهداری از آنها را نداریم.» این گفته سرهنگ عبدالوهاب حسنوند نشان می‌دهد که حدود ‌هزار زن متجاهر در جنوب تهران سرگردان هستند، «از ابتدای سال تا الان در موضوع زنان معتاد مشمول ماده ۱۶ (زنان معتاد متجاهر) جمع‌آوری نداشتیم چرا که ظرفیتی برای نگهداری آنها وجود ندارد».

 

همايون هاشمي، رئيس کارگروه آسيب‌هاي اجتماعي در مجلس نيز با بيان اينکه زنان معتاد متجاهر بيشتر در معرض آسيب‌هاي اجتماعي قرار دارند از سازمان امور اجتماعي کشور خواست تا براي ساماندهي اين قشر ورود پيدا کند و اضافه کرد: تاکنون کمپ‌هاي اجباري براي نگهداري از معتادان متجاهر که شرايط بغرنجي دارند، ايجاد شده است، اما اين بخش هنوز متولي خاصي نداشته و توسط چند سازمان و ارگان مختلف مديريت مي‌شود.

 

سودي که به جيب دلالان مي‌رود

در اين بين دلالان و واسطه‌ها پس از شناسايي نوزاداني که ناخواسته يا نامشروع به دنيا مي‌آيند اقدام به خريد و فروش آنها مي‌کنند. نوزادفروشان به چند گروه از جمله زنان خياباني، زنان معتاد، زوج‌هاي فقير و دختران فريب خورده تقسيم مي‌شوند. هر يک از اين افراد براي فروش فرزندشان به تور دلالان و واسطه‌ها مي‌افتند. براي مثال برخي از دختران جوان فريب خورده چون براي سقط جنين به پزشک دسترسي ندارند، روزهاي نزديک به زايمان به بيمارستان مراجعه مي‌کنند.

 

دلالان به اين دختران پيشنهاد مي‌کنند به ازاي پرداخت هزينه‌هاي بيمارستان آنان را از دردسرهاي ناشي از بچه‌دار شدن خلاص کنند. يک زوج که فرزندشان را به مبلغ پنج‌ميليون تومان به دلال فروخته‌اند مي‌گويند: قرار است فرزندشان در يک خانواده ثروتمند زندگي راحتي داشته باشد و قرار است فرزندشان ديگر طعم فقر و محروميت را نچشد. از سوي ديگر در سال 95 موضوع عقيم‌سازي زنان كارتن‌خواب به يك جريان رسانه‌اي بدل شد، اما مسئولان وقت بر اين باور بودند که اين امر حاشيه‌سازي و بزرگ‌نمايي براي موضوعي است كه فقط در قالب يك اظهار نظر در جلسه‌اي مطرح شده بود.

 

فروش نوزاد 45‌ميليون تومان

روز گذشته «خراسان» مدعي شد که با يک دلال فروش کودک مصاحبه کرده است، در متن اين گفت‌و‌گو از يک دلال نوزاد آمده است که قيمت نوزادان زير 30 روز بين 35 تا 45‌ميليون تومان است. همچنين اين دلال نوزاد گفته است: معمولا اين بچه‌ها زير يک ماه هستند، از دو سه روز تا يک ماه. آنهايي که بالاي يک ماه هستند، احتمالا پدر و مادر دير به فکر فروش افتادند يا نتونستند مشتري پيدا کنند.

 

قيمت بچه رو‌به گراني است. سکه چطور پنج‌ميليون بود، الان شده هفت‌ميليون تومان، دلار هم همين طور! خلاصه اين گراني‌ها قيمت بچه را بالا برده است!» اين دلال نوزاد در جنوب شهر تهران که نامي از او در گزارش برده نشده، درباره حق سهم مادر و پدر فرزند مي‌گويد: اگر من به‌عنوان واسطه مستقيم با پدر و مادر مرتبط باشم، طبيعتا سهم آنها و من بيشتر مي‌شود. يعني اين ماجرا خودش يک قيمت متعارف دارد. مثلا اگر من به شما قيمت بچه را ميگم 43 ميليون، اگر من خودم از واسطه گرفته باشم، به من دو‌ميليون تومان مي‌رسد، ولي اگر از پدر و مادر اصلي گرفته باشم، بيشتر از دو‌ميليون براي من سود دارد و بستگي به اين دارد که من با پدر و مادر چقدر قرارداد بسته باشم. عدد مشخصي ندارد که چقدر به پدر و مادر اصلي مي‌رسد. يک وقت ممکن است از اين حدود 40‌ميليون يا 30‌ميليون به خانواده اصلي برسد، يک وقت هم ممکن است 10‌ميليون برسد. وي در رابطه با دلالان و واسطه‌هاي فروش نوزاد هم گفته است: واسطه‌ها مدام خط‌هاي تلفن‌شان را عوض مي‌کنند. ضمن اينکه با رابطه‌هايي که دارند چهار تا پنج‌ميليون تومان مي‌دهند و خط‌هاي بدون نام براي خودشان مي‌خرند. خلاصه اينکه خانواده‌اي بخواهد پيگيري کند که به بچه‌اش برسد، زير صفر است. يعني مطمئن‌ترين قسمت اين ماجرا همين قسمت است. من دست روي قرآن ميزارم که کسي، کسي را نمي‌تواند پيدا کند. حتي شما هم اگر پشيمان بشويد، نمي‌توانيد بچه را به پدر و مادرش پس بدهيد و پدر و مادر اصلي هم پشيمان شوند، اصلا نمي‌توانند شما را پيدا کنند.

 

زنان معتاد فقط عامل فروش نيستند

در اين رابطه يک پژوهشگر مسائل اجتماعي درباره معضل فروش نوزاد در شهر تهران به «آرمان ملي» مي‌گويد: اين امر را مي‌توان ماحصل سقوط ارزش‌ها و فشار پنهان جامعه برشمرد. فروش نوزاد نشان‌دهنده عدم توانايي فرد در مديريت شرايط خود است و بايد علل و عوامل بروز چنين شرايطي بررسي شود. ثريا عزيزپناه مي‌افزايد: بايد نهادهاي رسمي دولتي پاسخگوي اين امر باشند،

 

در غيراين صورت صرف در جايگاه متهم نشاندن مادر يا پدر نمي‌توان به حل مساله پرداخت، بلکه اينگونه برخوردهاي مقطعي و عاميانه با آسيب‌هاي اجتماعي يا پنهان کاري آن بر شدت اين آسيب‌ها مي‌افزايد. چون اين آسيب فقط به زنان معتاد و فروشنده کودک خلاصه نمي‌شود، بلکه دلالان و واسطه‌هاي خريد اين نوزادان در پنهانکاري و خفاي بيشتري عمل مي‌کنند و چنين اقداماتي معضلات اجتماعي را غيرقابل احراز خواهد کرد. به گفته او پيشنهاد مي‌شود در حاشيه شهرها يا مناطق پر جمعيت با آموزش جلو تولد اين کودکان را گرفت. اين مساله بايد به‌طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد. در گام نخست بايد دلايل و علت‌هاي بروز چنين آسيبي بدون غرض‌ورزي و بدون متهم کردن ديگران مشخص شود. اين پژوهشگر مسائل اجتماعي تاکيد مي‌کند: بخشي از جمعيت اندک جامعه صلاحيت چنداني براي پدر يا مادر شدن ندارد و بايد دقت کرد که اقدامات پيشگيري از باروي را نبايد براي اين افراد ناديده گرفت. اگر در جامعه ما افراد به باروري تشويق مي‌شوند بايد قشر اجتماعي آنها در وهله اول مورد ارزيابي قرار گيرد. بنابراين محلات پرجمعيت، محلات حاشيه‌نشين و نقاط آسيب خيز بايد از سوي نهادهاي رسمي براي کنترل جمعيت مورد توجه قرار گيرد و به اين ترتيب در اين محلات افراد باردار تحت پوشش سازمان‌هاي حمايتگر قرار گيرند.

 

 

 آرمان ملی/ منیره چگینی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------