احتمال تربیت جنسی دانش‌آموزان در قالب "برنامه درسی پنهان"/ دست‌مان به دلیل محدودیت‌های آموزشی و اخلاقی خیلی باز نیست



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,حسن ملکی
رییس سازمان پژوهش و برنامه ‌یزی درسی آموزشی درباره تربیت جنسی دانش‌آموزان به منظور جلوگیری از آسیب‌ها گفت: ممکن است، در کتاب درسی به آن پرداخته شود یا حتی امکان دارد، مطالب و نکاتی را به معلم انتقال بدهیم و معلم آن را تدریس کند، ولی به دانش‌آموز نگوییم.

حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش درسی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اینکه آیا مقوله تربیت جنسی در کتاب‌های درسی لحاظ خواهد شد؟ گفت: ما یک تربیت جنسی داریم و یک تربیت جنسیتی که این دو مورد با هم متفاوت هستند.

 

وی درباره تفاوت‌های تربیت جنسی و جنسیتی گفت: معنای تربیتی جنسی این است که ما محتوای آموزشی را متناسب با جنس دختر و پسر در نظر بگیریم، معنای تربیت جنسیتی هم این است که ما آموزش‌هایی به دختران و پسران بدهیم که به عنوان یکی از واقعیت‌های زندگی آنها است و آنها را با واقعیت‌های درست و منطقی رو به رو کرده تا در آینده آسیب نبینند و یا با آسیب کمتری مواجه شوند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در حال حاضر در بحث مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده یک کتاب برای پسران و یک کتاب هم برای دختران نوشتیم و این یعنی به مسائل جنسیتی توجه داریم. به تعبیر دیگر دختران به یکسری از مهارت‌های زندگی و پسران نیز به یک سری از مهارت‌‎ها نیاز دارند. البته در این میان مهارت‌های مشترک هم وجود دارد که در مجموعه مباحث به آنها توجه کرده‌ایم.

 

ملکی گفت: من اعتقاد دارم که نمی‌توانیم به موضوع تربیت جنسی که یکی از ابعاد تربیت است، بی‌اعتنا باشیم و آن را نادیده بگیریم، اما ابهاماتی در اینجا وجود دارد که این ابهامات تا حدی مانع کار می‌شود. به طور مثال به علت مواجه‌ای که در تربیت اجتماعی و سیاسی داریم  شاید نتوانیم آن را شفاف، واضح و روشن بیان کنیم.

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش درسی تصریح کرد: ما به 11 حوزه تربیت و یادگیری که شامل معارف اسلامی، قرآن و عربی، علوم انسانی، ریاضیات، علوم تجربی، زبان خارجی، زبان و ادبیات فارسی، سلامت و تربیت بدنی، هنر کار و فناوری، و آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده می‌شود، تاکید کردیم. ساحتی به نام ساحت زیستی وجود دارد که در ساحت زیستی و تربیت بدنی به مسئله تربیت جنسی نیز توجه می‌شود، البته باید دید در این ساحت از چه زاویه‌ای می‌توان به تربیت جنسی پرداخت.

 

ملکی خاطرنشان کرد: بنابراین بحث تربیت جنسی در مدارس اصلا مورد غفلت ما نیست، اما یک سری محدودیت‌ها هم داریم، ضمن اینکه دست‌مان به دلیل محدودیت‌های آموزشی و اخلاقی در زمینه خیلی باز نیست، ولی آن را رها نکرده‌ایم و امیدوارم برای آینده بتوانیم به راهکارهای مناسب و معقول در این راستا برسیم.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: خط قرمزهایی وجود دارد، اما نباید خیلی هم در این قضیه محتاط حرکت کنیم، ولی چون این بحث ظرافت‌های خاصی دارد، آن را به حوزه‌های تربیت و یادگیری به عنوان یکی از محورها سپرده‌ایم که روی آن کار شود. فکر می‌کنم در آینده بتوان به شکل مفصل‌تری روی این موضوع بحث و گفتگو کرد.

 

معاون وزیر آموزش و پژوهش در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی امکان  پرداخت به موضوع تربیت جنسی در کتاب‌های درسی آن هم با هدف کاهش آسیب در میان دانش‌آموزان وجود دارد؟ گفت: ممکن است، در کتاب درسی به آن پرداخته شود یا حتی امکان دارد مطالب و نکاتی را به معلم انتقال بدهیم و معلم آن را تدریس کند، ولی به دانش‌آموز نگوییم که (اصطلاحا به اینگونه درس‌ها برنامه درسی پنهان می‌گوییم) و ممکن است، این حالت باشد، اما درباره اینکه کدام حالت را پیش بگیریم، تصمیم قطعی نگرفته‌ایم و شاید در جلسات بعدی مطرح شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------