چرا زلزله شدید بیرم فاجعه نیافرید؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله

 

زلزله‌هاي پياپي شامگاه سه‌شنبه (20 خرداد) در جنوب استان فارس سبب تخريب تعدادي از منازل روستايي، ريزش سقف و ترک خوردن ديوار تعدادي ديگر از خانه‌ها به‌ويژه در روستاها و شکسته شدن چند تير برق شد. به گفته مسئولان استان تاکنون خسارات جاني در اين زلزله گزارش نشده و در حال حاضر نيروهاي امدادي در لارستان، لامرد و خنج به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

 

دست‌کم هفت زلزله که قدرت بزرگترين آن تاکنون 7/5 ريشتر اعلام شده شامگاه سه‌شنبه مناطقي از استان فارس را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاري موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران مرکز زلزله 7/5 ريشتري را 22 کيلومتري بيرم در استان فارس و عمق ده کيلومتري زمين اعلام کرد. پيش از وقوع زلزله 7/5 يک زلزله 1/5 ريشتري نيز در همين منطقه رخ داد و پس از آن نيز تاکنون پنج زلزله ديگر به قدرت سه تا چهار ريشتر اين منطقه از استان فارس را لرزاند. همچنين گزارشي در خصوص ريزش در روستاي «مز» و روستاي آشنا در اطراف خنج و ريزش در گردنه بالنگستان ارائه شده که تلفاتي نداشته است.

 

خسارت به بافت روستايي 

عنايت‌ا... رحيمي استاندار فارس در اين رابطه گفته است: پس از اين زلزله‌هاي پياپي، تمام نيروهاي امدادي مناطق جنوبي استان فارس شامل شهرستان‌هاي لارستان، لامرد و خنج در حالت آماده باش در آمده‌اند تا بتوانند در صورت لزوم به شکل واکنش سريع در مناطق آسيب ديده حضور يابند. جليل حسني، معاون استاندار و فرماندار ويژه لارستان گفت: حدود 80 واحد مسکوني روستايي خسارت ديده‌اند.

 

با وقوع زمين‌لرزه، بلافاصله تيم‌هاي واکنش سريع اورژانس وارد مناطق زلزله زده شدند اما خوشبختانه هيچ‌مورد مصدوميت و يا تلفات جاني گزارش نشد. از ميان واحدهاي خسارت ديده تنها سه منزل مسکوني براي احتياط، تخليه شده و قابل سکونت نيست. خوشبختانه تاسيسات روستايي نظير آب، برق و گاز در اين زمين لرزه‌ها آسيبي نديده‌اند و ارائه خدمات آنها برقرار است. به گفته مديرکل بحران استانداري فارس، گروه‌هاي امداد و نجات در حال ايجاد شرايط اسکان موقت هستند و تدابير لازم براي رسيدگي به آسيب‌ديدگان احتمالي اين زمين‌لرزه در حال انجام است.

 

جليل حسني، فرماندار لارستان، نيز خبر داد که بر اثر زلزله‌هاي شامگاه سه‌شنبه چندين تير برق در اين شهرستان شکسته شدند و يک مورد آتش‌سوزي نيز به وقوع پيوست که با حضور آتش‌نشانان مهار شد. فرماندار شهرستان گراش نيز وقوع خساراتي در اين شهرستان را تاييد کرد و گفت که تاکنون خسارت جاني در گراش بر اثر اين زلزله گزارش نشده اما برخي منازل قديمي و ديوارهاي خشت و سنگي تخريب شده‌اند.

 

مقايسه با زلزله در گسل مشاء

رئيس شبکه ملي شتاب‌نگاري با تاکيد بر اينکه شتاب زمين‌لرزه 7/5 استان فارس با شتاب بالاي 560 سانتي‌متر بر مجذور ثانيه به ثبت رسيد که اين ميزان شتاب زيادي است، گفت: شتاب زلزله‌ها زماني منجر به تخريب سازه‌ها مي‌شود که مدت زمان زلزله زياد باشد. به‌گفته مهندس اسماعيل فرزانگان شتاب زلزله دوم که از سوي برخي از آژانس‌هاي بين‌المللي نيز به ثبت رسيده است، بيش از 500 سانتي‌متر بر مجذور ثانيه است که اين ميزان شتاب بالايي است و احتمال تخريب خانه‌هاي خشت و گلي روستايي وجود دارد. رئيس شبکه شتاب‌نگاري با مقايسه شتاب اين زلزله‌ها با زلزله گسل مشا، گفت: شتاب زمين‌لرزه‌ها تنها منحصر به بزرگاي زلزله نيست بلکه به عوامل ديگري چون فاصله، جنس خاک، عمق زلزله، نوع رسوبات بستگي دارد از اين رو است که مشاهده مي‌کنيم در برخي از زلزله‌هاي متوسط، شتاب بالايي به ثبت مي‌رسد اما شتاب بالاي زمين‌لرزه‌ها زماني منجر به تخريب سازه‌ها مي‌شود که مدت زمان زلزله زياد باشد.

 

سابقه زلزله ويرانگر

لازم به ذکر است، لارستان در جنوب استان فارس يکي از مناطق زلزله‌خيز کشور محسوب مي‌شود و يکي از شديدترين زمين‌لرزه‌هاي کشور در 4 ارديبهشت 1339 شمسي، با قدرت 7/6 ريشتري شهر حوالي شهر لار رخ داد که به تبع آن بخشي از اين شهر ويران شد. شهر لار پس از آن زمين‌لرزه شديد، به دوبخش جديد و قديم تقسيم شد و در بخش شهر جديد لار، سبک جديدي از معماري شهري اجرايي شد به‌طوري که هيچ‌کوچه‌اي در اين بخش وجود ندارد.

 

 

آرمان ملي

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------