پزشکی قانونی: ارائه گزارش درباره مرگ آسیه پناهی تا دو روز آینده/ افزایش تغییر جنسیت زنان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,پزشکی قانونی
رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور گفت که تا پایان سال ۲۰۰ نفر پزشک جذب این سازمان خواهند شد. 

به گزارش ایسنا عباس مسجدی آرانی در نشست خبری امروز با خبرنگاران ضمن گرامی‌داشت یاد شهدا گفت: در آستانه آغاز هفته قوه قضاییه هستیم و از فردا شروع می شود. ما در سازمان در هفته قوه قضاییه افتتاح پروژه هایی را در برخی از استان های کشور از جمله هرمزگان و مرکزی و مازندران داریم و سه پروژه مهم ماست.

 

وی افزود: در سال گذشته ۱۶ پروژه مهم و ۲۰ مرکز را افتتاح کردیم. برای روز یکشنبه حدود ۱۰ هزار مترمربع به فضاهای فیزیکی ما اضافه می شود. از مهمترین برنامه‌های ما که از زمستان سال گذشته آغاز شد برنامه طرح تحول است.

 

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: از جمله کارهای مهم در سال ۹۸ که ادامه دارد دسترسی به پرونده بیماران است. در یزد و تهران و برخی از استان‌های دیگر به پرونده بیماران دسترسی داریم و از تردد بیماران جلوگیری می شود.

 

وی افزود: ما ۳۰ درصد از پست‌هایمان اشغال است و کمبود نیرو داریم. توانستیم برای سال ۹۹ مجوز را اخذ کنیم و در شرف برگزاری آزمون هستیم و تا پایان سال ۲۰۰ نفر پزشک اضافه خواهد شد.

 

مسجدی آرانی خاطرنشان کرد: ما در سراسر کشور ۱۰ ازمایشگاه ژنتیک داریم و ۹۲ هزار نمونه کشف و ۲۰ هزار پروفایل احصا و ۱۶ هزار داده بارگذاری شده است. ما در حوزه قصور پزشکی ۹۸۸۴ پرونده داشتیم که تعداد ۴۰۰۱ محکومین و ۵۲۸۳ تبرئه را داشتیم.

 

وی افزود: بیش از ۱۲ هزار پرونده برای سقط داشتیم که ۲.۶ کاهش داشتیم. دادستان کل ماموریت یافته که جلسه ای با وزارت بهداشت و سازمان پزشکی و ... داشته باشیم و آمار رشد سقط های جنایی بررسی شود.

 

مسجدی آرانی افزود: در حوزه اخلال جنسیتی در سال گذشته ۵۸۰ پرونده بوده که ۴۰۰ پرونده مربوط به خانم‌ها بوده و تغییر جنسیت در خانم‌ها افزایش یافته و ۱۰۳ مورد آن تایید شده است و ۱۸۰ پرونده مربوط به آقایان که ۵۶ مورد آن تایید شده است.

 

وی گفت: سال گذشته ۲۸ و ۹ دهم درصد افزایش پرونده شخصیت هم برای عفو و هم عدم تحمل کیفر را داشتیم که بسیار مهم بود البته محدودیت‌هایی را در حوزه تخصصی و مالی داریم که نتوانستیم برای همه آنها پرونده تشکیل دهیم که ان‌شاءالله رفع خواهد شد.

 

رییس سازمان پزشکی قانونی افزود: در سال ۹۸ متوفیان ناشی از الکل را داشتیم که ۶۲۷ مورد در سال گذشته بود و نسبت به سال‌های گذشته ۱۴۲ درصد رشد را شاهد بودیم.

 

مسجدی آرانی تصریح کرد: راهبرد امسال قوه قضاییه مبارزه با فساد و تکریم و حمایت از جهش تولید است. از جمله کارهای دیگر ما این است که فعالیت‌های ما شفاف است. ما در شرف راه اندازی شورای حل اختلاف برای کمیسیون های خودمان هستیم. سیستم نوبت دهی الکترونیک را راه اندازی کردیم و در تلاشیم از مراجعات مکرر به سازمان جلوگیری کنیم.

 

وی گفت: استفاده از خیرین مهم است و ۳۸۳ مرکز که در اختیار ماست ۱۸۵ تا تملیکی و ۹۷ امانی است و ۴۷ استیجاری و ۴۳ تا در مطب است و این امر نشان می دهد که در حوزه پشتیبانی و فیزیکی دچار محدودیتیم و ۱۸۵ ساختمان ما در سراسر کشور قدمت بالای ۳۰ سال دارند. از مجلس می خواهیم در حوزه فیزیکی و اعتبارات و نیروی انسانی دست ما را بگیرند.

 

رییس سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: در حوزه تصادفات آمار تکان دهنده است و باید به این موضوع توجه شود.

 

مسجدی آرانی افزود: ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسر آزاری در سال گذشته گزارش شد. داد زدن، فحش دادن، انداختن بار زندگی روی دوش همسر، حصار کشیدن دور همسر، تحقیر، بداخلاقی و انعطاف ناپذیری و علل فرهنگی و فقر فرهنگی از جمله مصادیق همسر آزاری است.

 

وی افزود: در حوزه کودک آزاری نیز ۲۴۸۸ پرونده با رشد ۱۲/۵ درصدی داشتیم و عوامل مهم کودک آزاری ناشی از وضعیت خود کودک، پیش فعالی، نامشروع بودن کودک، مشکلات اقتصادی، عدم دسترسی به بهداشت و آموزش، عریان پوشی است. عریان پوشی زمینه کودک آزاری را افزایش می‌دهد. مشکلات محیط‌های آموزشی و انتظارات بیش از حد از کودک و همچنین اشتغال مادر در این مسائل تأثیرگذار است. شایع‌ترین نوع کودک آزاری غفلت است.

 

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به تصادفات گفت: رشد منفی ۵/۶ درصدی را در این زمینه داشتیم که امیدواریم ادامه داشته باشد. همچنین ۲۸ هزار و ۲۰۸ مورد حادثه کار را در سال گذشته داشتیم. همچنین ۱۸۵۴ مورد سوختگی و ۱۲۷۵ مورد فوتی ناشی از غرق شدگی را داشتیم.

 

وی افزود: ۱۶ هزار و ۹۴۶ مورد فوت ناشی از تصادفات داشتیم که ۱۱ هزار و ۸۵ مورد فوتی برون شهری داشتیم.

 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تهران، فارس و البرز بیشترین تعداد پرونده قصور و پزشکی و ایلام، لرستان و هرمزگان کمترین میزان قصور پزشکی را داشتند.

 

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی در بحران‌ها حضور فعال دارد که می‌توان به حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما، فوت شدگان تشییع جنازه سردار سلیمانی اشاره کرد.

 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: راه اندازی بانک ژنتیک و سند پژوهشی از جمله اقدامات ما بوده است و حدود ۲ میلیون پرونده‌ قضایی به سازمان ما ارجاع شد و از این میان ۹۰ درصد مربوط به معاینات بود و حدود ۳۳ درصد مربوط به ادعای نزاع، ۲۰ درصد حوادث رانندگی و ۲۰ درصد معاینات مجدد بوده است. در فصل تابستان بیشترین آمار با ۲۹ درصد و در فصل بهار ۲۵ درصد، پاییز ۲۴ درصد و زمستان ۲۰ درصد بوده است.

 

مسجدی گفت: در حوزه تشریح رشد و در حوزه آزمایشگاه کاهش داشتیم که این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد همکاران ما شده است و در سال گذشته توانستیم ارتباط داده‌ای با مرکز هویت ناجا داشته باشیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در خصوص حوادث آبان ماه سال ۹۸ چرا شبهاتی در خصوص پزشکی قانونی مطرح شد علی الخصوص نامه جعلی که در خصوص این سازمان مطرح شد؟ گفت: دستگاه قضایی و سازمان پزشکی براساس مر قانون عمل می کند و دشمنان خارجی و عناصر داخلی شان آن را دنبال می کنند و دنبال سوء استفاده هستند. نامه جعلی را دیدید و شتاب زده و عجولانه و غیر فنی بود.

 

رییس سازمان پزشکی قانونی افزود: ما براساس دستوراتی که از مرجع قضایی داریم نظرات را اعلام می کنیم. شورای امنیت کشور مسئول اعلام حوادث بود و با دولت و وزیر کشور است و ما از روز اول با تمام احترام به ارباب رجوعان به سازمان، گفتیم که مسئولش آنها بودند.

 

وی افزود: بیش از آن چیزی که باید توجه کرد سو استفاده دشمنان است. خوشبختانه وزیر کشور آمار را شفاف اعلام کرد و با مردم صحبت شفافی داشت و نامه های جعلی را دیدید که خنده‌آور بود. سازمان ما شفاف و براساس قانون عمل می کند.

 

مسجدی در پاسخ به سوالی درباره اهدای جسد گفت: اهدای پیکر کار خداپسندانه است زیرا تعداد دانشجویان پزشکی که می توانند از یک پیکر استفاده کنند زیاد است و یک پیکر را در اختیاریک دانشگاه قرار می دهیم و تعداد افراد زیادی از جسد می توانند استفاده کرده و یاد بگیرند برای نجات جان دیگر انسان‌ها. کار ارزشمند و فرهنگی است. ما ریالی دریافت نمی کنیم و در سال گذشته ۱۵۰۰ مورد اهدای جسد را داشتیم ولی باید باز هم فرهنگ سازی شود.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار خودکشی اعم از قرص و گازگرفتگی نسبت به سال ۹۷ و ۹۸ گفت: خودکشی در سال ۹۸ ، ۵۱۴۳ بوده که نسبت به سال ۹۷، ۸ دهم درصد رشد داشته است. ۱۵۱۷ زن و ۳۶۲۳ مورد مرد بوده است و استان کهگیلویه و ایلام و کرمانشاه بیشترین آمار و کمترین آمار مربوط به خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است. بیشترین روش خودکشی حلق آویزی بوده است و استفاده از سموم ۲۱ و ۸ درصد بوده است. بیشترین سن خودکشی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده و بعد از ان سن ۱۸ تا ۲۴ سال بوده است. میزان تحصیلات راهنمایی و دیپلم و دانشگاه و بعد ابتدایی است.

 

وی افزود: خودکشی گناه کبیره است. ما در مقایسه با سایر کشورهای دیگر کمتر هستیم اما روند صعودی طی ۱۰ سال گذشته برای مراکز دانشگاهی و فرهنگی زنگ خطر جدی است و نطام سلامت باید اقدامات عاجلی را انجام دهد.

 

مسجدی آرانی در پاسخ به سوالی در خصوص علت نهایی مرگ آسیه پناهی گفت: ظرف دو روز آینده گزارش نهایی به دستگاه قضا ارسال می شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------