متقاضیان تابعیت از مادر ایرانی به استانداری‌ها و کنسولگری‌ها مراجعه کنند



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,سازمان ثبت احوال
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در داخل کشور به استانداری‌ها و در خارج از کشور به کنسولگری‌های ایران مراجعه کنند. 

سیف الله ابو ترابی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: هرگونه ثبت نام برای ارائه اطلاعات مشمولان قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی برای دریافت شناسنامه، فقط از طریق استانداری‌ها و کنسولگری ها خواهد بود، بنابراین سایر اقدامات از طریق جایگاه‌های غیر تعریف شده مثل کافی نت‌ها و غیره مورد تایید نیست.

 

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی در پایان راه قرار دارد، خاطرنشان کرد: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی زیر ۱۸ سال، بر اساس قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، توسط مادر و متقاضیان بالای ۱۸ سال خودشان می‌توانند اقدام کنند.  

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در ثبت احوال سند هویتی مادر بررسی و احراز می شود و بعد از تایید و تصویب کمیسیون اتباع که به ما اعلام می شود برای صدور تابعیت مراحل انجام خواهد شد.

 

وی افزود: مصوبه «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» ۱۳ خرداد سال جاری ابلاغ شد و لازم الاجر است و ساز و کار اجرایی این قانون به استانداری‌ها ابلاغ شده و ثبت احوال هم جلسات کارشناسی خود را در این خصوص آغاز کرده است.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در اجرای این قانون مادر حتما باید ایرانی باشد و از طریق اسناد سجلی این موضوع اثبات و از سازمان ثبت احوال نیز احراز هویت شود.

 

ابوترابی با بیان اینکه ملاک اجرای این قانون ایرانی بودن مادر است، افزود: ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی باید به تایید معتبر مراجع قانونی با رای قضایی در داخل یا خارج از کشور رسیده باشد.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: اما برای فرزندانی که پس از این قانون متولد می شوند ملاک فقط ثبت ازدواج در دفاتر ثبت ازدواج است و ازدواج این افراد تابع ثبت ازدواج براساس قوانین ثبت احوال است.

 

به گزارش ایرنا، دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری از آغاز روند اجرایی اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی خبر داد و گفت: تاکید ویژه رییس جمهوری بر این است که مشکلات این بخش از جامعه که سال‌ها با مسائل مختلف برای هویت فرزندان خود درگیر بودند، برطرف شود.

 

«علی ربیعی» در جلسه مشترک نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با اجرای قانون «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» که با حضور شماری از مادرانی که مشمول این قانون شده اند،    با تشکر از زحمات وزارت امور خارجه گفت: همان طور که نماینده این وزارتخانه اعلام کردند روند اجرایی شدن قانون تابعیت مادران ایرانی ساکن خارج از کشور از سه هفته آینده اجرایی می‌شود و این مادران می‌توانند به سفارتخانه ها و کنسولگری ها مراجعه کنند.

 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین به گزارش نماینده وزارت کشور و وزارت کار در این جلسه اشاره کرد ‌و گفت: روند اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی دارای همسر خارجی در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود.

 

ربیعی با بیان اینکه جمع‌بندی سخنان مادران حاضر در این جلسه به رییس‌ جمهوری و وزاری خارجه و کشور ارائه خواهد شد، اظهار کرد: برخی برچسب‌زنی‌ها  و سخنان نادرست از سوی تعداد معدودی از افراد درباره زنان ایرانی که با اتباع دیگر کشورها ازدواج کرده‌اند متاسفانه در جامعه ما وجود دارد. ما این موضوع را کتمان نمی‌کنیم و از این جهت متاسفیم. اینها رفتارهای فردی است و رویکرد سیاستگذاران ما نیست. اما باید برای همین سخنان فردی نیز عذرخواهی کرد و من از این اتفاق عذرخواهی می‌کنم.

 

سخنگوی دولت گفت: من از طرف رییس‌جمهوری و با دستور ایشان این جلسه را با مادران ایرانی که همسر خارجی دارند، برگزار کردم و تاکید ویژه شخص دکتر روحانی بر این است که مشکلات این بخش از جامعه که سال‌ها با مسایل مختلف برای هویت فرزندان خود درگیر بودند، برطرف شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------