تیغِ دو لبه افزایش قیمت مواد مخدر



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,مواد مخدر
چندی پیش سردار مومنی ـ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش قیمت موادمخدر خبر داد، در این راستا یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد درباره تاثیر افزایش قیمت مواد مخدر بر اعتیاد کشور می‌گوید: افزایش قیمت مواد مخدر همانند تیغ دو لبه است؛ در واقع در این شرایط گزینه پیش روی سیستم اعتیاد این است که برای ثابت نگه داشتن قیمت فروش، به مواد مخدر ناخالصی بیفزایند که این موضوع هم آسیب‌زننده است. 

رامین رادفر در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره بیان کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا و به دلیل سخت‌تر شدن قاچاق مواد و ساخت پیش سازها ۲ الگو در حوزه مواد مخدر به وجود آمد؛ به گونه‌ای که کشورهای تولیدکننده به دلیل ویروس کرونا فروششان متوقف شد و قیمت مواد مخدر در آنجا کاهش یافت و قیمت مواد مخدر در کشورهای مصرف‌کننده نیز به دلیل سخت شدن دسترسی افزایش یافت.

 

وی ادامه داد: به طور مثال در آمریکای جنوبی که تولید کننده کوکائین است قیمت این ماده کاهش پیدا کرده، اما قیمت این ماده در آمریکا با روند افزایشی همراه بوده، در ایران نیز قیمت هرویین یا تریاک افزایش یافته اما قیمت این مواد در افغانستان با روند کاهشی روبه‌رو بوده است.

 

این پژوهشگر درباره تاثیر قیمت مواد مخدر بر اعتیاد نیز توضیحی ارائه و بیان کرد: زمانی که دسترسی به مواد مخدر سخت می‌شود گروهی به درمان روی می‌آورند و متقاضی درمان می‌شوند؛ به طوریکه از فروردین ماه به دلیل گران شدن تریاک شاهد افزایش متقاضیان درمان بودیم، اما از سوی دیگر افزایش قیمت مواد مخدر باعث می‌شود گروهی دیگری که به هر دلیلی قصد ادامه مصرف مواد مخدر دارند شیوه مصرف خود را تغییر دهند تا مواد مخدر کمتری مصرف کنند؛ یعنی افرادی که به صورت تدخینی مصرف مواد دارند به مصرف خوراکی یا تزریقی روی می‌آورند.

 

رادفر همچنین به رویکردی که اغلب قاچاقچیان مواد مخدر هنگام افزایش قیمت دارند اشاره کرد و یادآور شد: معمولا قاچاقچیان تلاش می‌کنند تا قیمت مواد را از طریق اضافه کردن ناخالصی به مواد ثابت نگه دارند که در هر حالت باید شاهد بروز آسیب بیشتری در فرد مصرف‌کننده باشیم. به طور مثال در زمان طالبان قیمت تریاک افزایش یافت اما قیمت هروئین ثابت ماند البته مصرف تدخینی هروئین تاثیری بر مصرف‌کننده نمی‌گذاشت و تنها باید به صورت تزریقی مصرف می‌شد و در آنها سالها میزان مرگ و میر ناشی از تزریق به شدت افزایش یافت.

 

این درمانگر اعتیاد معتقد است که افزایش قیمت مواد مخدر همانند تیغ دو لبه است؛ در واقع در این شرایط گزینه پیش روی سیستم اعتیاد هنگام افزایش قیمت مواد مخدر این است که به مواد مخدر ناخالصی بیفزاید که افزودن ناخالصی به مواد آسیب‌زننده است.

 

رادفر تاکید کرد که افزایش قیمت مواد مخدر لزوما منجر به کاهش اعتیاد نمی‌شود زیرا متغیرهای دیگری هم وجود دارد. اگر نتوان سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر سیستم عرضه را کنترل کرد افزایش قیمت لزوما خبر خوبی نیست و باید سیستم‌های درمان و مقابله با عرضه به خوبی اشراف بر بازار عرضه و مصرف مواد داشته باشند تا بتوانند از این فرصت به نفع سلامت جامعه استفاده کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------