مــردود شُـدیـد !



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سال تحصیلی

 

تصمیمات تناقض آمیز ستاد کرونا و آموزش و پرورش، شروع سال تحصیلی را با موجی از سردرگمی و نگرانی مواجه کرد 

 

عبدالهی-باید «15شهریورماه 1399» را در دفتر و فهرست کم‌کاری‌های مسئولان ثبت کرد؛ روزی که 200 روز با زمان اعلام رسمی مشاهده کرونا در ایران فاصله دارد اما با وضعیتی همراه است که انگار همین امروز با کووید 19 مواجه شده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم باید در مقابل آن چه کنیم! از امروز مدارس کشور بازگشایی می‌شود و بخش قابل‌توجهی از 14میلیون دانش‌آموز در سردرگمی محض، سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند. البته این سردرگمی فقط برای آن‌ها نیست و با احتساب والدین و کادر آموزشی مدارس، شاید بتوان گفت جمعیتی حدود  40-30 میلیون‌نفر قربانی تصمیمات عجیب و غریب، تغییر برنامه‌ها و آشفتگی نظام آموزشی می‌شوند؛ اتفاقی که سازمان نظام پزشکی کشور هم معتقد است ممکن است به بروز یک فاجعه منجر شود.

 

بلاتکلیفی خانواده‌ها در استان‌های قرمز

پیش از این گفته شده بود که بازگشایی مدارس در مناطق قرمز کرونا کاملا مجازی خواهد بود؛ اما تغییر موضع وزارت آموزش و پرورش خانواده‌ها را مستاصل و سردرگم کرده است. مصداق بارز آن را می توان استان خراسان رضوی دانست، استانی که تقریبا در تمام این ماه‌ها وضعیت قرمز داشته است و قرار هم بر این بود که همه مدارس مجازی شود، با وجود این، دو روز قبل، مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش این استان تغییر موضع دادند و نظر ستاد استانی مبارزه با کرونا را برگزاری حضوری کلاس‌ها اعلام کردند. با این حال بسیاری از مدارس در اطلاع‌رسانی مجازی به والدین دانش‌آموزان تاکید کردند که از حضور در مدارس خودداری کنند و منتظر اطلاع‌رسانی‌ها در فضای مجازی باشند. حالا سوال این است که بالاخره تکلیف خانواده‌ها در 13 استان با وضعیت قرمز و 15 استان با وضعیت هشدار (بر اساس اعلام روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت) چه خواهد بود؟

 

توصیه مضحک یک مسئول!

اتفاق عجیب دیگر، توصیه مضحک روز پنج‌شنبه رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش به والدین بود که گفت: «والدین دانش‌آموزان صبح شنبه قبل از این‌که بچه‌ها به سمت مدرسه حرکت کنند، با معلم، مدیر، معاون یا سایر کادر مدرسه تماس بگیرند تا بفهمند که بچه‌ها به مدرسه بروند یا نه !» صحبت‌های «علی باقرزاده» به‌طور زنده از صداوسیما پخش می‌شد و نمی‌شد خوش‌خیال بود که این حرف‌های او دستکاری یا تقطیع شده است؛ بنابراین طبق این اظهارنظر باید به‌طور مثال در یک مدرسه با 200 دانش‌آموز، 200 خانواده پیگیر برقراری تماس تلفنی با مدیر، معاون و معلم  بچه‌ها باشند که متوجه شوند فرزندشان باید به مدرسه برود یا نه!

 

 وزیر آموزش و پرورش : حضوری بودن مدارس مصوبه ستاد ملی کرونا نیست !

اظهارات روز گذشته وزیر آموزش و پرورش بیانگر این بود که حضوری شدن مدارس برخلاف تصورات قبلی این وزارتخانه بوده است. حاجی میرزایی در این باره گفت : «تصور ما این بود که در مناطق قرمز کلاس ها مجازی برگزار می شود اما طی روزهای گذشته که پروتکل های بهداشتی بازگشایی مدارس به ما ابلاغ شد، متوجه شدیم که می شود در مناطق قرمز هم با رعایت پروتکل ها کلاس ها را حضوری برگزار کرد.

 

این پروتکل ها را وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا به ما ابلاغ کرده اند، وزیر بهداشت هم موافق این کار بوده اند». وزیر آموزش و پرورش بر این نکته هم تاکید کرد که برگزاری حضوری کلاس ها مصوبه ستاد ملی کرونا نیست اما مغایر با آن هم نیست، چرا که آموزش و پرورش می تواند با رعایت پروتکل ها این کار را انجام دهد. وی ادامه داد : در اولین هفته بازگشایی مدارس این فرصت را داده ایم که دانش آموزان و والدین به مدرسه بیایند و وضعیت اجرای پروتکل ها را مشاهده کنند، به مسئولان مدارس هم تاکید کرده ایم همه برنامه ها با مشارکت خانواده ها اجرایی شود تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

 

بار مسئولیت روی دوش شورای مدرسه

 در صحبت‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این نکته هم  اشاره شده است که حتی در شهرهای با وضعیت قرمز، شورای مدرسه درباره نحوه حضور دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌کند. این یعنی بار مسئولیت روی دوش مدیر، نماینده معلمان و نماینده اولیا خواهد بود و احتمالا در صورت بروز هر گونه اتفاق ناگوار درباره سلامت دانش‌آموزان، آن‌ها هستند که مواخذه و بازخواست خواهند شد.

 

عجیب آن‌که با وجود ادعای مسئولان وزارتخانه مبنی بر تفویض این اختیار، یکی از مدیران مدارس در گفت‌وگو با خراسان آن را تکذیب کرد و گفت :

«تا زمانی که بخشنامه رسمی نداشته باشیم هرگز اقدامی نخواهیم کرد و مسئولیت آن را نمی پذیریم». در فضای مجازی تصاویری از ضوابط برخی مدارس هم منتشر شد که در آن فرمی با محتوای«رضایت‌نامه والدین» و برعهده گرفتن مسئولیت سلامت دانش‌آموز وجود داشت، هرچند که در خبرها انجام این کار تخلف اعلام شد اما گواه آن است که خود مدارس هم نگران برعهده‌گرفتن این مسئولیت هستند و می‌خواهند از زیر بار آن شانه خالی کنند، این یعنی نگرانی‌ها بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

 

سکوت وزارت بهداشت

هرچندکه وزیر آموزش و پرورش مدعی شده تصمیم‌گیری‌ها درباره بازگشایی مدارس حاصل تفاهم این وزارتخانه با وزارت بهداشت بوده است  اما سکوت خبری مسئولان وزارت بهداشت در این‌باره تامل‌برانگیز است. روز گذشته تلاش کردیم چرایی این سکوت را از دکتر «حریرچی» معاون‌کل وزیر بهداشت پیگیری کنیم و پاسخی برای نگرانی خانواده‌های 14میلیون دانش‌آموز بیابیم، اما پاسخ حریرچی به سوال ما تنها همین یک جمله بود : «عذرخواهی می‌کنم، فعلا نمی‌رسم درباره بازگشایی مدارس اظهارنظر کنم». اصرار ما برای تعیین زمان گفت‌وگو، حتی گفت‌وگوی یکی دو دقیقه‌ای هم با این پاسخ مواجه شد: «فکر نمی‌کنم امروز برسم، باید در دو جلسه شرکت کنم، اگر می‌توانستم یک دقیقه را صحبت می‌کردم».

 

علاوه بر این، تماس‌های مکرر ما با دکتر رئیسی و دکتر حاجی‌بابایی معاونان وزیر بهداشت، دکتر سادات لاری سخنگو و دکتر جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی این وزارتخانه هم بی‌پاسخ ماند و نشد این ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش را بررسی کرد که گفته است «عنوان شده است تفاوت معناداری بین وضعیت‌های مختلف سفید، زرد و قرمز نیست»، در حالی‌که رویکرد وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تاکنون چیزی غیر از این ادعا را نشان می‌دهد.

 

رئیس کمیسیون بهداشت: نگران وضعیت موجود برای دانش‌آموزان هستیم

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس یازدهم هم به شدت از بی‌برنامگی‌های رخ‌داده انتقاد می‌کند و با بیان این که «ما به شدت نگران وضعیت موجود برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کادر آموزش مدارس هستیم»،مدعی است « متاسفانه کارهای غیرکارشناسی در دولت بسیار زیاد بوده، آقای روحانی فکر می‌کند متخصص کل مسائل است و به نظرات متخصصان و کارشناسان توجه نمی‌کند». نماینده زاهدان نقدی جدی به وزیر آموزش و پرورش هم دارد: «شنیده‌ام که آقای وزیر بازگشایی مدارس در ایران را با بازگشایی مدارس اروپا مقایسه کرده است، اگر چنین ادعایی کرده باشد باید حرفش را طلا بگیریم و در گینس هم ثبت کنیم، احتمالا آقای وزیر از وضعیت مدارس در نقاطی مانند زاهدان اطلاعی ندارد». شهریاری این نکته را هم می‌گوید که فردا در مجلس جلسه‌ای با حضور معاونان وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد تا تکلیف این بلاتکلیفی نظام آموزشی و مردم روشن شود.

 

نماینده اصفهان : امکان رعایت پروتکل‌ها در مدارس وجود ندارد

با «پروین صالحی» نماینده استان اصفهان گفت‌وگو می‌کنم؛ استانی که یکی از 15 استان با وضعیت قرمز کروناست. صالحی که خود پزشک است و نگران مدافعان سلامت، می‌گوید : «فضاهای آموزشی در استان اصفهان آن قدر نیست که بتوان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بین دانش‌آموزان را رعایت کرد، مسلما با این شرایط امکان رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد و بعید می‌دانم بتوان کلاس‌ها را حضوری برگزار کرد، نظر ما بر برگزاری مجازی کلاس‌ها به ویژه در استان‌های قرمز است و این موضوع را پیگیری می‌کنیم».

 

هشدار نظام پزشکی درباره یک فاجعه انسانی

سازمان نظام پزشکی کشور هم به عنوان یکی از نهادهای رسمی و معتبر در حوزه نظام سلامت، موضع‌گیری تندی نسبت به بازگشایی مدارس با شرایط کنونی دارد. «دکتر عباس آقازاده» رئیس مجمع عمومی این سازمان نامه‌ای سرگشاده خطاب به ستاد ملی کرونا نوشت که در آن آمده است : «وزیر آموزش و پرورش اظهار داشته‌اند که مدارس باید از شنبه ۱۵شهریور، به طور حضوری بازگشایی شوند. این دستور جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود». 

 

۲ توئیت انتقادی  خطاب به رئیس جمهور

اردشیر مطهری  نماینده گرمسار و آرادان :

درباره کلاس های حضوری مدارس، به آقای روحانی تذکر جدی می دهم. هرآن چه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید. شما حتی افتتاحیه  مدارس را هم حضوری نمی روید، مجلس هم نیامدید، پس بچه های مردم را مجبور به کلاس حضوری نکنید.

 

«سید آرش حسینی میلانی» عضو شورای شهر تهران :

 تصور شیوع کرونا در بین دانش‌آموزان کشور وحشتناک است. آقای رئیس‌جمهور، توصیه جامعه پزشکی را جدی بگیرید و بازگشایی حضوری مدارس را متوقف کنید. 

 

از امروز یک میلیون و 300 هزار دانش آموز استان به صورت حضوری سال تحصیلی جدید را شروع می کنند

 

مشق یکسان آموزش و پرورش  برای وضعیت های قرمز، زرد و نارنجی کرونا !

نویسنده: بهاره موفقی

در حالی که تا هفته گذشته تصور والدین براساس صحبت های مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش این بود که با توجه به شرایط قرمز کرونا در استان خراسان رضوی، کلاس های مدارس به صورت مجازی برگزار می شود اما روز پنج شنبه خبری منتشر شد که بیشتر از همه والدین را نگران کرد! مدارس استان خراسان رضوی به صورت حضوری برگزار می شود!

روزنامه خراسان رضوی از مرداد امسال به دلیل اهمیت شیوه برگزاری مدارس در سال تحصیلی جدید این موضوع را پیگیری کرد.

 

از جمله این اظهارنظرها صحبت رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور بود که گفته بود با توجه به اوضاع کرونا در کشور، مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت غیرحضوری تشکیل می شود، همان روز برای آگاهی از وضعیت برگزاری کلاس ها در استان خراسان رضوی، این موضوع را از اداره کل آموزش و پرورش پیگیری کردیم، که سه سناریو برای این مهم پیش بینی کردند، سناریوهایی که بر اساس وضعیت سفید، زرد و قرمز مطرح شده بود. کلاس های درس در شهرهایی که وضعیت سفید دارند به صورت حضوری ،در شهرستان های زرد به صورت نیمه حضوری یا زوج و فرد و در شهرستان های قرمز نیز به صورت مجازی تشکیل خواهند شد.

 

این سناریوها همچنین چند روز پیش در نشست خبری مدیر کل آموزش و پرورش با رسانه ها نیز مطرح شد.با وجود این اگر چه خانواده ها برای کلاس های مجازی خود را آماده می کردند، اعلام شد که کلاس های درس در استان خراسان رضوی طبق آن چه از تهران اعلام شده است، به صورت حضوری برگزار خواهد شد، بدون آن که رنگ کرونای شهرستان مورد توجه قرار گیرد. هر چند نارنجی  هم به تعداد رنگ های کرونا در شهرستان های استان افزوده شده بود اما، طبق اعلام مسئولان همه دانش آموزان چه آن هایی که در وضعیت زرد، نارنجی یا قرمز هستند، موظف اند از فردا در کلاس های درس حضور یابند،  اگر چه  طبق آن چه آموزش و پرورش گفته یک سری پروتکل ها برای حفظ سلامت بیشتر دانش آموزان پیش بینی شده است، پروتکل هایی که البته رعایت برخی از آن ها از سوی دانش آموزان یا مدیران مدرسه ممکن است به دلایل مختلف انجام نشود.

 

این تصمیم گیری یکسان برای حدود یک میلیون و 300 هزار دانش آموز در همه شهرستان های استان با وضعیت های مختلف کرونا، بیش از پیش بر نگرانی والدین افزوده است. بسیاری از خانواده ها روز گذشته در تماس با تحریریه خراسان از این تصمیم آموزش و پرورش انتقاد کردند. به خصوص این که انتشار اخبار ضد و نقیض در فضای مجازی نیز بر سردرگمی آن ها افزوده بود.  برای پیگیری گلایه های مردم یک روز قبل از شروع سال تحصیلی با مدیرکل آموزش و پرورش تماس گرفتیم اما به علت در دسترس نبودن قاسمعلی  خدابنده، با مدیر روابط عمومی این اداره کل گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

 

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان:شیوه حضوری بودن دانش آموزان توسط هر مدرسه به صورت مستقل اعمال می شود

 

مهدی مجیدی فر، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان درباره تغییر تصمیمات درخصوص برگزاری کلاس ها می گوید:« این تصمیمی است که ستاد ملی کرونا با وزارت آموزش و پرورش گرفته و ما در استان تابع ستاد ملی و وزارت کشور هستیم. این تصمیم در روز چهارشنبه  12 شهریور، از سمت وزیر اعلام شد، و روز پنج شنبه هم نامه رسمی آن درباره مواردی که باید در دستور کار قرار بگیرد، از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ها اعلام شد».

 

وی درباره جزئیات برگزاری کلاس ها در مدارس استان می گوید:« مدارس استان از شنبه به صورت رسمی و با حضور دانش آموزان بازگشایی می شوند و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. هم اکنون ما به شرایط سفید، زرد و قرمز کاری نداریم. فقط اگر وضعیت قرمز باشد، ممکن است دچار تغییراتی در نحوه اجرای کلاس ها شویم. در کنار این موضوع، به شورای هر مدرسه به عنوان مسئول این اختیار داده شده که تصمیم بگیرند نحوه حضور دانش آموزان در مدارس به چه شکل باشد. یعنی در روزهای اولیه بازگشایی مدارس، یک تقسیم بندی برای این دانش آموزان با نظر شورای مدرسه انجام می شود. زیرا مدارس ما تعداد دانش آموزان متفاوتی دارند، این مدیر و شورای مدرسه هستند که باید تصمیم بگیرند دانش آموز در چه روز  و چه ساعتی در مدرسه حضور پیدا کند. در مدارسی که کلاس ها خلوت تر است امکان برگزاری کلاس با تمام دانش آموزان را داریم. به طور کلی مدارس باید حضوری باشد و اجرای شیوه این حضوری بودن را خود مدرسه مدیریت می کند. در نهایت اگر شرایط تغییر یابد و ستاد ملی کرونا تصمیم دیگری درباره تغییر مدارس بگیرد، اطلاع رسانی خواهیم کرد».

 

وی درخصوص چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس می گوید:« به مدیران مدارس تاکید شده که بین دانش آموزان کلاس فاصله یک و نیم متر حتما رعایت شود. معمولا کلاس های ما حدود40 متر است که نهایتا 20دانش آموز می توانند در کلاس حضور داشته باشند اما اگر کلاس با فضایی کوچک تر باشد، بر اساس متراژ به شکلی تقسیم بندی می شود، که فاصله یک و نیم متر برای هر دانش آموز حتما رعایت شود. همچنین مدت حضور در کلاس ها، در تمامی دوره ها و در تمامی دروس به 35 دقیقه کاهش یافته است. مدت زمان 10دقیقه استراحت و هواخوری  هم برای دانش آموزان خواهیم گذاشت. به مدیران و کادر اجرایی مدارس تاکید شده که حتما از تجمع دانش آموزان جلوگیری کنند. همچنین تهویه مناسبی برای کلاس ها وجود داشته باشد و با باز گذاشتن پنجره های کلاس امکان ورود و خروج هوا باشد. ما در این دو هفته اول ،بیشترین هدف مان این است که خانواده ها اطمینان یابند که آموزش و پرورش و مدارس فضایی را ایجاد می کنند که از لحاظ ایمنی و سلامت برای دانش آموزان فضایی مناسب است و دغدغه ای نداشته باشند. به همین منظور به کلیه مدارس اعم از دولتی، غیر دولتی، هیئت امنایی و نمونه دولتی ابلاغ شده  است که هیچ مدرسه ای حق تخطی از پروتکل های اعلام شده را ندارد».

 

هشدار آموزش و پرورش به رضایت نامه های عجیب برخی مدارس

مجیدی فر همچنین درباره تعهدنامه های منتشر شده در فضای مجازی، مبنی بر کسب رضایت از والدین دانش آموزان درباره حضور فرزندشان در شرایط کرونا و مسئولیت تام آن به والدین، بیان کرد:«  صحت چنین مسئله ای را تکذیب می کنم، چرا که حضوری بودن دانش آموزان در مدارس تصمیمی است که چند روز اخیر اتخاذ شده است. لذا در صورت بروز چنین مواردی، خانواده ها می توانند به ما گزارش بدهند تا پیگیری کنیم».

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------