زلزله و سیل بحران اصلی شهر تهران



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله و سیل
شهردار تهران با اشاره به اینکه دو پدیده طبیعی زلزله و سیل بحران اصلی شهر تهران هستند، گفت: قطع شدن به موقع برق، گاز و آب از خسارت های احتمالی می کاهد.

به گزارش مهر، پیروز حناچی شهردار تهران در آئین رونمایی از بهره برداری از سامانه‌های سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه سامانه هشدار سریع زلزله و پیش بینی یخبندان و فاز دوم پیش بینی و هشدار سیل امروز رونمایی می‌شود.گفت: دو بحران اصلی شناخته شده تهران، سیل و زلزله است. و در طول تاریخ هم از این دو پدیده طبیعی خسارات زیادی به تهران وارد شده است.

 

وی ادامه داد: شهر ری در روزگاری بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داشته در اثر فعال شدن گسل ری بخش اعظمی از جمعیتش را از دست داده است و در دهه ۴۰ که تهران سیل‌های شدیدی را تجربه کرده است.

 

شهردار تهران تاکید کرد: سامانه هشدار طبیعتاً این آمادگی را به وجود می‌آورد که وقوع حوادث قدری زودتر برای دستگاه‌های امدادی و زیربنایی مخابره شود، گفت: تجربیات نشان دهنده این است که قطع شدن به موقع برق، گاز و آب از خسارت‌های احتمالی می‌کاهد.

 

وی افزود: در هنگام وقوع زلزله‌ها می‌بینیم که خسارات و آسیب‌های بعد از زلزله به دلیل عدم قطع گاز و برق و آب بیشتر از خسارات اولیه زلزله است.

 

حناچی ابراز امیدواری کرد که سازمان مدیریت بحران از عدد ۲۶ سنسور هشدار به ۲۰۰ سنسور دست یابد تا انتقال اطلاعات دقیق‌تر باشد.

 

وی افزود: خوشحالم که در شرایط سخت تحریمی همکارانم رسیدگی به این مساله مهم را فراموش نکرده‌اند.

 

حناچی با اشاره به اینکه موضوع تاب‌آوری شهری یکی از موضوعات مهمی است که همه شهرهای دنیا در دستیابی به آن تلاش می‌کنند، گفت: شناسایی بحران‌ها محتمل برای شهرها در خصوص تهران، که زلزله اصلی‌ترین آنهاست و سیل با توجه به ۷ روده دره در کوهپایه البرز و یخبندان با توجه به تغییرات آب و هوایی موضوعیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

 

شهردار تهران با بیان اینکه آمادگی در برابر ۳ بحران از وظایف مدیریت شهری است گفت: در سال ۱۹۹۵ در دنیا در زمینه زلزله تحولی را در شیوه برخورد به وجود آور چون زلزله ۳۰ ثانیه ژاپن با ۷.۳ دهم ریشتر که زلزله‌ای شهری بود تعداد تلفات بعد از زلزله با خود آن برابری می‌کرد و علی رغم آمادگی، ژاپنی‌ها غافلگیر شدند و بعد از آن اتفاقات مهمی در دنیا رخ داد و تجربه کسب شد.

 

وی در خصوص آمادگی در برابر سیل در شهر تهران نیز اظهار داشت: اقدامات خوبی صورت گرفت، شاید نگرش تغییر کرده باشد اما تلاش شده به ۳ کانال اصلی منتقل شود.

 

وی یادآور شد: هفته گذشته هم اقداماتی در این زمینه صورت گرفت و در آینده هم ادامه دارد تا دیگر شاهد سیل‌های دوره‌ای نباشیم.

 

حناچی گفت: سامانه هشدار زلزله مهم است از آن جهت که امواج اولیه موسوم به پی که خسارات کمتری دارند می‌توان آمادگی ایجاد کند.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از انتقال سوخت تهران از طریق خطوط لوله انجام می‌شود و برخی می‌گویند این سیستم را جمعش کنیم اما معتقدم جمع آوری آن عوارضی دارد و باید آمادگی داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه نگه داری سیستم‌ها هشدار هم بحث مهمی است، گفت: امیدواریم با تغییرات مدیریت شهری این کار دنبال شود.

 

شهردار تهران، موضوع یخبندان را هم مساله مهمی برای تهران برشمرد که از طریق این سنسورها زمینه ایجاد آمادگی را فراهم می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------