علت آلودگی هوا در اصفهان چیست؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, آلودگی هوا
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان شهر اصفهان گفت: به دلیل استقرار صنایع مختلف در اطرافش و آب و هوای نیمه خشکی که دارد، مستعد وقوع پدیده وارونگی دما است و اصفهان همچنین در کانون گرد و غبار نیز قرار دارد و به شدت آلودگی هوا می‌افزاید.

منصور شیششه فروش در گفت‌وگو با تسنیم در اصفهان اظهار داشت: هفته گذشته شاهد بارش باران در تمامی مناطق استان بودیم که پس از آن با مه‌آلودگی و رطوبت زیاد مواجه بودیم. به تدریج با عبور این سامانه جوی از استان و سردتر شدن هوا با پدیده وارونگی دما روبه‌رو شدیم. اکنون اکثر شهرهای بزرگ و صنعتی کشور از جمله اصفهان با این پدیده روبه‌رو هستند و در شرایط خطرناکی از آلودگی هوا به سر می‌برند.

 

وی افزود: شهر اصفهان به دلیل استقرار صنایع مختلف در اطرافش و آب و هوای نیمه خشکی که دارد، مستعد وقوع پدیده وارونگی دما است. اصفهان همچنین در کانون گرد و غبار نیز قرار دارد و به شدت آلودگی هوا می‌افزاید. بنابراین ضروری است در چنین شرایطی اقداماتی صورت گیرد تا با کمترین بحران مواجه شویم.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مشکلی بابت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد گفت: طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تمامی مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل است و تمامی آموزش‌ها به صورت مجازی صورت می‌گیرد بنابراین نگرانی بابت حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در مراکز آموزشی و تهدید سلامتی آنها وجود ندارد. مرکز بهداشت نیز موظف است در چنین شرایطی به گروه‌های حساس جامعه اطلاع‌رسانی‌های مناسب را انجام دهد.

 

وی ادامه داد: اداره‌کل محیط زیست استان فهرستی از صنایع آلاینده را در اختیار دارد که در شرایط آلودگی هوا، محدودیت‌هایی را برای صنایع نام‌ برده در این لیست اعمال می‌کند. محیط زیست موظف است پایش و نظارت دقیقی بر فعالیت‌های این صنایع داشته باشد. در صورت گزارش تخلف، دادستانی ورود پیدا کرده و جرائم متناسب را اعمال می‌کند.

 

شیشه فروش با بیان اینکه استعمال مازوت در صنایع اکیدا ممنوع است گفت: تیم‌هایی بر صنایع نظارت می‌کنند و در صورتی که استفاده از مازوت گزارش شود برخورد سختی با این صنایع صورت خواهد گرفت. خوشبختانه تاکنون گزارشی به دست ما نرسیده است.

 

وی اضافه کرد: فعالیت کوره‌های گچ، آجرپزی و دیگر مصالح در اطراف اصفهان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمده است. محیط زیست نیز نظارت و پایش کاملی بر فعالیت این کوره‌ها انجام می‌دهد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تصریح کرد: طرح زوج و فرد در شهر اصفهان دوباره اجرا شد و تا انتهای هفته ادامه دارد. همچنین پلیس موظف است نظارت خود بر تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و دودزا و فاقد معاینه فنی تشدید کند و سختگیری بیشتری در اعمال قانون آنها صورت دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر انتقال سوخت پاک به جایگاه‌های سوخت‌رسانی نیز افزایش یافته است. افزایش استفاده از سوخت پاک نتیجه چشمگیری در کاش آلودگی هوا دارد و امیدواریم جایگاه‌های سوخت نسبت به این مورد توجه بیشتری داشته باشند.

 

شیشه فروش بیان کرد: با توجه به نارنجی بودن وضعیت اصفهان از لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا، ادارات موظف هستند با نصف کارکنان خود در هر روز به فعالیت بپردازند. این خود به کاهش بار ترافیکی کمک کرده و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. ادارات موظف هستند زیرساخت‌های دورکاری کارکنان خود را گسترش دهند و خدمت‌رسانی به ارباب رجوع را در بستر دولت الکترونیک انجام دهند. این ابلاغیه از دو هفته قبل به مدیران ادارات ارسال شده و امیدواریم با توجه به اهمیت سلامتی شهروندان، نسبت به ایجاد تغییرات در بستر مجازی خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

 

وی با تاکید بر نقش دانشگاه و دانش جوانان بر کنترل آلودگی هوا گفت: دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان هر دو مطالعاتی در زمینه منشاء یابی آلودگی هوا در استان اصفهان انجام دادند که شامل پارامترهای ثابت و متحرک می‌شود. در این مطالعات سهم هر یک از منابع آلودگی استان مشخص شد که این مورد می‌تواند کمک بسیاری به اداره‌کل محیط زیست و مرکز بهداشت در خصوص نحوه اعمال محدودیت‌ها کند. این مطالعات دانشگاهی برای نخستین بار است که به صورت جامع بر موضوع آلودگی هوا انجام شده است و امیدواریم با بهره‌گیری از توان دانشگاهی، به صورت علمی با مسئله آلودگی هوا برخورد کنیم.

 

مدیرکل بحران استانداری اصفهان گفت: پدیده وارونگی دما در روزهای آینده شدت می‌یابد و گروه‌های بیشتری از جامعه را در خطر قرار می‌دهد بنابراین توصیه ما به شهروندان این است که همچون کرونا، آلودگی هوا را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری درون شهر بپرهیزند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------