وکیل محمدعلی نجفی: این قتل تا ابد از نظرم شبه عمد است



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, محمدعلی نجفی
با وجودی که هیات عمومی دیوان عالی کشور رای بر قتل عمد میترا استاد در پرونده جنجالی محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران داده است ولی همچنان حمید رضا گودرزی وکیل او معتقد است ابهامات پرونده رفع نشده و باید مشخص شود چرا دادگاه نقایص را برطرف نکرد. او می گوید توضیحات شخص دادستان کل در هیات عمومی دیوان عالی کشور در رای نهایی پرونده اثر داشته است. 

 پرونده قتل میترا استاد با محکومیت قطعی ۵ ساله محمدعلی نجفی به خاطر جنبه عمومی قتل عمد، خاتمه یافت. محکومیتی که طبق قانون با گذشت یک سوم از آن، می تواند منجر به آزادی مشروط زندانی شود.

 

حمید رضا گودرزی، وکیل نجفی همچنان معتقد است این قتل، غیرعمد بوده. او در گفتگو با خبرآنلاین درباره توضیحات دادستان کل کشور در هیات عمومی دیوان عالی کشور ابراز نظر کرد و گفت همچنان در برخی مسایل پرونده با منتظری اختلاف داریم.

 

گودرزی درباره سریال آقازاده هم معتقد است این سریال باعث از بین رفتن حقوق محمدعلی نجفی می شود و او را متصل به باندهای فساد معرفی می کند. پس احتمال شکایت از عوامل تولید این سریال هم مطرح است. این وکیل دادگستری همچنین درباره فرضیه حضور تیرانداز دوم در صحنه قتل هم توضیحاتی داد که در ادامه می خوانید:

 

شما انرژی زیادی گذاشتید پرونده آقای نجفی را از اتهام قتل عمد تبرئه کنید و اثبات کنید قتل شبه عمد است. چه شد هیات عمومی دیوان عالی کشور در نهایت نظر داد پرونده قتل عمد است؟

سیر این پرونده از ابتدا به شکلی است که مطبوعات در جریان اجزای آن بوده اند. پس از نقایصی که بنده در دادگاه کیفری یک استان تهران عرض کردم، ایرادات مورد توجه قرار گرفت. از جمله جهت گلوله ها که متفاوت است و هر کدام به سمتی می رود. این که گلوله قاعدتا باید از بدن خارج می شد ولی در بدن ماند و نشان دهنده این است که فشار گلوله گرفته شده است. مطالب زیادی مطرح شد. شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور رای را نقض کرد و موضوع را قتل شبه عمد دانست. دادگاه پرونده را به کارشناسان ارجاع کرد و کارشناسان نظراتی دادند. سئوال این بود که گلوله چرا دفرمه شده؟ برخی کارشناسان تقاضای نبش قبر کردند و می خواستند استخوان جناق سینه را معاینه کنند که اثبات می کرد گلوله به بدن خورده یا به دیوار. کارشناسان متفق القول گفتند آقای نجفی قصد قتل عمد در آن شرایط نداشته و قتل پیش آمده است. این نظر صریح کارشناسان پزشکی قانونی و اسلحه شناسی است.

 

ولی ماجرا طور دیگری به نظر می رسد. کسی با بالش و اسلحه مسلح به حمام رفته و شلیک هم کرده است. این را چطور می توان قتل غیرعمد گفت؟

این پرونده یک موضوع مهم را در ذهن جامعه و حتی قضات محترم روشن کرد. دیگر نمی گویند این که کسی با اسلحه پر به جایی رفت و تیراندازی هم رخ داد حتما این قتل عمد است. الان گلوله، جسد، فاصله تیراندازی، جهت تیرها، آزمایش گاز باروت و مانند آن را بررسی می کنند. این که بگوییم کسی با سلاح به جایی رفت و تیراندازی شد و قتل اتفاق افتاد بگوییم تو قاتل عمدی هستی. این که دادرسی جنایی نشد. الان بررسی ها جزء به جزء و میکروسکوپی است. الان درست است که اتهام آقای دکتر نجفی قتل عمد است  و پرونده قتل عمد است. من اعتراض نمی کنم.

 

برای رای هیات عمومی دیوان عالی کشور و قضات باتجربه آن احترام قائلم. گزارش پرونده برای آقایان عضو هیات ارسال و قرائت و بحث شده است. ۲۷ نفر از قضات محترم گفتند ما قتل را شبه عمد می دانیم و ۳۹ قاضی گفتند ما قتل را عمد می دانیم. درباره این پرونده بحث شده است. وکیل دیگر نمی تواند ادعا کند. نظر هیات عمومی دیوان عالی کشور این است. ولی من همیشه آن را تا ابد شبه عمد می دانم ولی نمی توانم قانونا اعتراض کنم.

 

چرا اینقدر بر نظر خودتان اصرار دارید؟

این پرونده ابهاماتی دارد که رفع نشد. نبش قبر و بررسی استخوان جناق سینه انجام نشد. از همه مهمتر یک گلوله داریم که به وان خورده و در زیر وان وجود دارد. هزاران بار خواهش کردیم گلوله را خارج و آزمایش کنید چون احتمالا DNA مقتول روی آن قرار دارد. چرا اصرار داریم؟ به خاطر این که خون ریخته شده در حمام، در فاصله از وان، در کف حمام خون زیادی ریخته شده، ولی در داخل وان دو قطره خون هست. در داخل وان دو گلوله شلیک شده، یک گلوله به دست خورده رفته و رفته در زیر وان مستقر شده، گلوله دیگری به دیوار خورده، کمانه کرده و به بالای قفسه سینه خورده و در پهلوی راست جسد متوقف شده است. اگر مستقیم خورده بود از آن طرف قفسه سینه خارج می شد. تا ابد این گلوله در ذهن من وجود دارد. حالا کار نداریم چرا دادگاه آن را خارج نکرد. مگر خارج کردن گلوله از زیر وان چقدر کار داشت؟ یک آزمایش روی گلوله انجام می شد ولی نشد و این سئوال تا ابد در ذهن من و جامعه وجود دارد. من بازپرسان و قضات محترم را فرامی خوانم به رفع نقص پرونده های جنایی با مقداری بردباری بیشتر.

 

نمی گویم پرونده آقای نجفی را دو سال نگه دار ولی می توانیم یک ماه روی آن کار کنیم تا نقص رفع شود. چه اشکالی دارد؟ این جدال طوفانی بین شعب کیفری استان و شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور از همینجا سرچشمه می گیرد. شعبه ۴۱ قضات باتجربه ای دارد که اعتقاد به شبه عمد بودن قتل دارد. الان رای را نمی توان عوض کرد ولی می توان آن را نقد کرد برای حقوق جنایی آینده کشورمان. من یک شاگرد حقوق جنایی کشور هستم که شبهای بسیاری در عمرم بالای سر جنازه ها نخوابیدم و روی جنبه های جنایی قتل کار کردم. هم پرونده های جنایی زیادی رسیدگی و هم وکالت کردم.

 

ابهاماتی که آقای علیزاده به پرونده وارد کردند در ذهن خیلی ها مانده. این که ایشان گفت نفر سومی بوده که تیر را شلیک کرده و فرار کرده و کالیبر گلوله های شلیک شده به جسد با کالیبر سلاح آقای نجفی یکی نیست. شما هیچ وقت وارد این قصه نشدید؟ 

وارد شدم، اتفاقا اولین کسی که در دفاع جنایی این مسئله را مطرح کرد من بودم. گفتم تعداد اصابت گلوله ها تطبیق ندارد. ۵ گلوله شلیک شده ولی ۱۰ اثر گلوله است. چرا ۱۰ تا اثر گلوله داریم؟ کارشناسها باید بررسی کنند. اگر این اثر ناشی از کمانه کردن است، مشخص می شود. اگر کارشناسان گفتند نه، یعنی ۱۰ گلوله شلیک شده، آن موقع نشان می دهد ضارب دوم در صحنه بوده است. کارشناسان بررسی کردند. گفتند این گلوله ها کمانه کرده و به دیوارها خورده و آثار مربوط به ۵ گلوله است.

 

یک گلوله را هم اصرار نکردند از کف وان در بیاورند. موکل من می گوید من با اسلحه رفتم به حمام، دست من را این خانم گرفته و گلوله ها شلیک شده به در و دیوار و کمانه کرده است. من نمی توانم چیزی را بگویم که با حرف موکل تطبیق ندارد. وکالت یعنی حقانیت و دفاع از حق. می گویم چرا گلوله را از کف وان بیرون نیاوردید؟ من گلایه دارم از دستگاه قضایی که چرا انجام ندادند. این سئوال اصلی را می توانست جواب بدهد. دادستان کل کشور در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور سخنرانی کردند و گفتند مطالبی که توسط وکلا در رسانه ها عنوان شده با پرونده تطبیق ندارد. به عرض ایشان رساندم و در مطبوعات هم گفتم آنچه آقای دادستان کل کشور مطرح کردند، مطلب اختلافی ما است.

 

وکلا حق دارند پاافشاری کنند و بایستند. این افتخار وکلاست که پافشاری کنند. ما چندین بار حکم را در دیوان عالی کشور نقض کردیم و به هیات عمومی دیوان عمومی کشور رساندیم. پارلمان قضایی کشور نهایتا نظر داد. ما تا آخرین نقطه دفاع کردیم ولی شما بدانید این قتل شبه عمد بوده است. ما طبق قانون کاهش مجازات تعزیری تقاضای تحفیف مجازات کردیم و ۶.۵ سال حبس را دادگاه محترم یک سال و نیم کم کرد و به ۵ سال حبس تبدیل کرد که از ایشان هم تشکر می کنیم. آقای نجفی برای ۵ سال حبس در بازداشت است و حدود ۱۸ ماه را گذرانده است. سخنگوی محترم قوه قضاییه هم اعلام کردند با توجه به بخشنامه ریاست قوه قضاییه و بیماری کرونا، زندانیان قطعی هم می توانند به مرخصی بروند. آقای نجفی حدود ۷۰ سال سن دارد، دیابت پیشرفته، دیسک حاد کمری و بیماری قلبی دارد. باید به او مرخصی داده شود. زندان با تقاضای مرخصی او موافقت کرده و برای استعلام به دادسرای امور جنایی فرستادند تا نظر بدهند.

 

آقای نجفی به مرخصی نمی آید؟

وقتی پرونده با رضایت اولیای دم روبرو شد، قرار بازداشت موقت را دادگاه فک کرد و به وثیقه تبدیل شد. ما وثیقه سپردیم ولی دو شب بعد تلفنی او را به زندان احضار کردند. قرار وثیقه را هم دیگر قبول نکردند. من هر چه مراجعه کردم وثیقه پذیرفته نشد تا اینکه پرونده به هیات عمومی رفت و رای قطعی شد. الان که حکم قطعی است، محکوم می تواند مانند هر فرد عادی جامعه از حقوقش استفاده کند. این که آقای نجفی سمت وزارتی داشته نباید مانع شود از حقوقش استفاده نکند. امیدواریم حقوق آقای نجفی استیفا شود و از مرخصی استفاده شود و بعد از گذشت یک سوم مجازات، تقاضای آزادی مشروط کنیم.

 

تصویری که از اقای نجفی در سریال آقازاده نشان داده اند، مورد اعتراض شماست؟

بله، نویسنده محترم سریال آقازاده مانند همه نویسندگان دیگر، از وقایع اجتماعی الهام می گیرند ولی الهامشان نباید به طوری باشد که حقوق افراد را تضییع کند. در سریال جذاب آقازاده، یک وزیر با همسرش جدال می کند، اسلحه ای که تاریخ مجوزش تمام شده، مانند آقای نجفی، در صحنه تیراندازی از بالش استفاده می شود و چندین بار روی بالش زوم می شود. دست این خانم گلوله می خورد و چند بار روی دست ایشان زوم می شود.

 

وزیر ضارب خود را معرفی می کند. در آگاهی هم مستقر می شود شباهت بسیاری با آقای نجفی دارد. خبرنگار که صحبت می کند شما را یاد صحنه های آقای نجفی می اندازد. وکیل که می آید دفاع می کند و بحث شبه عمد و وزیر بودن متهم و فراموشی تمدید مجوز اسلحه را مطرح می کند، حتی در حوزه رضایت گرفتن و بحث مبلغ دادن رضایت به صورتی نویسنده و کارگردان مطرح می کند که همه آن یادآور پرونده آقای نجفی است.

 

اگر ایشان پرونده آقای نجفی را به صورت مستند می ساخت، یک مستند بود. فیلمی که می بینید رویاهای نویسنده است در یک باند فساد که نیروهای تحقیقات کشور با آنها می جنگند. این یک نبرد مقدس است، ولی به شکلی فیلم ساخته شده که آقای وزیر که یعنی نجفی است، جزو آن باند فساد است. مردم این باند فساد را می بینند و می گویند نجفی هم جزو باند فساد است. نه اینطور نیست. آقای نجفی انسان پاکدستی است و برای مبارزه با فساد سالها جنگیده است. تا لحظه آخری که سمت داشته علیه تخلفات افراد گزارش و پرونده تهیه می کرده است. آقای وزیری که در سریال است، مرتبط با فساد و خلاف شرع است، از یک طرف دیگر، جزء به جزء سریال به شکلی پیش می رود که پرونده آقای نجفی را تداعی می کند. مردم هم که این سریال را می بینند آقای نجفی را به پرونده فساد متصل می کنند.

 

این حق آقای نجفی را ضایع می کند. البته مشکلی دیگر هم داریم. بنده در امور سینمایی دانشی ندارم. حتی حقوقدانانی در این موارد داریم که دانشمند هستند. آقای جواد طوسی که نقد سینما می کند هم قاضی بوده است و هم الان وکیل است. آقایان می توانند نظر بدهند و تحلیل کنند. عرایض بنده را به داوری بنشینند. لازم نیست الان به دادگاه برویم. آقای نجفی الان زندان است و این سریال را ندیده. اگر مرخصی دادند و سریال را دید، هر تصمیمی گرفت ما اجرا می کنیم. ما هم دوست داریم سریالهای زیبا بسازند ولی ذره ای حقوق مردم را رعایت کنند. خودم سریال را دنبال می کنم ولی امیدواریم دوستان سریال ساز، در مصاحبه ای اعلام کنند سریال آقازاده ربطی به پرونده آقای نجفی ندارد.

 

فرهاد عشوندی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------