سرنوشت کاهش تعرفه اینترنت سال آینده مشخص می‌شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت برای اپراتورها، گفت که تاثیر این تغییرات بر تعرفه نهایی مشترکان را بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده می‌بینیم. 

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه سومین رویداد «هفته ایران دیجیتال» و ششمین «نمایشگاه اینترنت اشیا ایران» در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال کاهش قیمت اینترنت با افزایش رشد ترافیک، با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه زیرساخت را کاهش دادیم، اظهار کرد: در رابطه با اینکه تعرفه نهایی مشترکان چه تغییری می‌کند، بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده تاثیرش را می‌بینیم، اما گام اول که کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت بوده، انجام شده است.

 

وی با اشاره به عدم محاسبه تعرفه نیم‌بها برای تعرفه داخلی توسط اپراتورها و اعتراض ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) نسبت به این موضوع بیان کرد: نیازی به گزارش ساترا نیست و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بررسی می‌کند و اصلا ساترا یک سازمان قانونی نیست.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روند تبدیل ADSL به VDSL و وعده واگذاری پنج میلیون پورت تا پایان سال بیان کرد: مخابرات ایران این فرآیند را متوقف کرده و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این موضوع را پیگیری می‌کند، مصوبه‌ای را برای طرح در کمیسیون تنظیم می‌کنند که بابت عدم اجرای مصوبه بیت‌استریم، جرایم سنگینی برای مخابرات داشته باشد.

 

در توسعه کاربردهای جدید فناوری اطلاعات تاخیر داریم

آذری جهرمی همچنین در سخنرانی خود در رویداد «هفته ایران دیجیتال» با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در ایران بنا بر گواهی‌های ITU در سه دوره متوالی بالاترین نرخ رشد را به خود اختصاص داده است، افزود: اما توسعه کاربردهای جدید فناوری اطلاعات با تاخیر صورت می‌پذیرد. بخشی از این تاخیر منطقی و بخشی دیگر مقاومت در برابر تغییر است و شیوه‌های سنتی در مدیریت همچنان وجود دارد. در حالی که با کاربردهای جدید فناوری اطلاعات، تحول جدی در مدیریت صورت می‌گیرد. هر جا مسائل، وابسته به بخش خصوصی باشد کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود اما زمانی که کارها در دست دولت و نهادهای عمومی قرار می‌گیرد، سرعت کمتر است.

 

وی با بیان اینکه همواره در دستگاه‌های دولتی در برابر تغییر مقاومت وجود دارد، اظهار کرد: البته این موضوع منحصر به ایران نیست و یک مساله جهانی است و آن را به عنوان انتقاد مطرح نمی‌کنم، اما اعتقاد دارم کاربردهای جدید باید در داخل کشور به کسب‌وکار تبدیل شوند. در نمایشگاه امروز شاهدیم که کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات در کاربردهای اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. شرکت‌های متعددی در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی کار کردند و بازاری به دست آوردند، مواردی که سه سال پیش در حد ایده بود و امروز به کسب‌وکار تبدیل شده است که در مسیر رشد قرار دارند.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مرحله بعدی، سیاست‌گذاری است، گفت: تبدیل شدن به حوزه کاربردهای اقتصاد دیجیتال، چند حوزه را هدف‌گذاری کردیم. یکی مدیریت هوشمند شهری بود که شهرداری تهران و مشهد زیرساخت‌های خوبی را پیش بردند و اگر شرکت‌ها امروز کسب وکاری دارند، در حوزه مدیریت هوشمند شهری عمده فعالیت‌ها در تهران، مشهد و کیش است. این موارد باید توسعه پیدا کند و کلان‌شهرهای دیگری هم پروژه شهر هوشمند خود را پیش ببرند. ما با شهرداری‌های تهران، مشهد و کیش تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم که بر اساس آن کسب‌وکارهایی هم شکل گرفته است.

 

آذری جهرمی با اشاره به کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه کشاورزی بیان کرد: در حوزه کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای دو سال قبل با وزیر کشاورزی امضا کردیم که به‌کارگیری فناوری اطلاعات را در حوزه کشاوزی تسهیل کنیم اما این پروژه پیش نرفت، با وجود اینکه پایلوت‌های خوبی اجرا شده اما با توجه به چالش‌های تحریم و درگیری مدیران برای تامین کالا جزو سیاست‌ها و برنامه‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نبوده است و باید پیگیری بیشتری شود.

 

ایجاد کمیسیون تنظیم مقررات سلامت دیجیتال

وی درباره سلامت الکترونیک نیز توضیح داد: سلامت الکترونیک از موضوعاتی بود که ما برای آن تفاهم‌نامه‌هایی  امضا کردیم، بخش‌هایی برای پیاده‌سازی سلامت الکترونیک کار پیش رفته اما در حوزه سلامت دیجیتال خوب پیش نرفتیم. شاید انحصارگری بخش سلامت ما اجازه ورد استارت‌آپ‌ها را به این حوزه نمی‌دهد. با وجود این در جلسه‌ای که وزیر بهداشت داشتیم، تفاهم شده که شبیه به کمیسیونی که ما در حوزه تنظیم مقررات و ارتباطات داریم، نهاد تنظیم مقررات سلامت دیجیتال در کشور به ریاست وزیر بهداشت و عضویت برخی از دستگاه‌ها و بخش خصوصی ایجاد شود که به توسعه این حوزه در راستای سیاست‌گذاری کمک می‌کند.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آذری جهرمی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای در حوزه نیرو برای راه‌اندازی سیستم‌های اندازه‌گیری جریان (میترینگ)  بیان کرد: میترینگ دیجیتال در کشور باتوجه به هزینه انرژی در کشور اقتصادی نیست و شاید به همین دلیل وزارت نیرو پیگیر آن نیست که اینترنت اشیا را در عرضه اندازه‌گیری‌های دیجیتال اجرایی کند، البته جزو برنامه‌های آنها هست اما عملیاتی نشده است و ما باید پیگیری کنیم که در این حوزه به نتیجه برسیم.

 

آذری جهرمی با تاکید بر رشد کاربردهای دیجیتال در کشور بیان کرد: این رشد جایی است که اقتصاد ما می‌تواند رشد کند، جایی که فاصله ما با ۶.۵ درصد سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در مقایسه با استاندارد کشورهای دیگر که حدود ۱۶ درصد است، فاصله داریم. این ۱۰ درصد فاصله، یعنی بازار بزرگی که پیش روی صنعت دیجیتال کشور قرار  دارد و می‌تواند رشد پیدا کند. ظاهرش یک فاصله عقب‌ماندگی است، اما باطن آن فرصت بی‌نظیر برای اشتغال و افزایش بهره‌وری و حکمرانی مناسب در این حوزه است.

 

به خصوصی‌سازی مخابرات ایراداتی وارد است

وی در ادامه با اشاره به نسل پنجم ارتباطات، اظهار کرد: با تمام مشکلاتی که وجود دارد ما نمی‌توانیم تلاش‌های شرکت‌ مخابرات را  در توسعه ارتباطات در کشور نادیده بگیریم. به خصوصی‌سازی مخابرات ایراداتی وارد است، اما این ناقض تلاش‌های مخابرات نیست. هر جایی که مخابرات حرکت می‌کند توسعه فناوری در ایران شکل می‌گیرد و هر جا حرکت نمی‌کند، حرکت‌ها متوقف می‌شود و این همان انحصار ذاتی است که وجود دارد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مشکل مخابرات این است که سال‌ها قبل در مخابرات بر اساس یک تصمیم اشتباه، جداسازی موبایل و شبکه ثابت صورت گرفت، یک بخش سودده در حوزه موبایل تعریف شده و بخش غیرسودده در حوزه ثابت تعریف شده است و به عنوان دو کسب‌وکار مختلف به آنها نگاه می‌شود و همواره بحث این است که فعالان بخش ثابت می‌گویند درآمدها، کفاف سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌دهد.

 

آذری جهرمی با بیان اینکه تصمیم‌های غلطی برای سرمایه‌گذاری گرفته شده، اما مسیر FMC (ترکیب خدمات ارتباطی ثابت و سیار) یک مسیر بازگشت‌ناپذیر است، گفت: در حال حاضر دو Core شبکه، دو سرمایه‌گذاری مستقل و دو هزینه برای نگهداری و پاسخگویی به مخاطب در بخش ثابت و سیار صورت گرفته است. ظرفیت شبکه همراه اول امروز از ظرفیت مخابرات ایران خیلی بیشتر است، ما در زمان مدیریت قبلی مخابرات، شبکه WLL را با ۷۲۰۰ سایت در سراسر به ظرفیت موبایل متصل کردیم. این به‌روزرسانی، درآمد مخابرات را ۴۰ درصد افزایشداد و موجب رفاه مردم شد، یعنی هم به سود مردم و هم به سود این شرکت شد.

 

نمی‌توان هزینه‌ سوءمدیریت را به جیب مردم تحمیل کرد

وی با بیان اینکه مخابرات باید در مسیر  FMCحرکت کند، افزود: مخابرات برای تصمیم‌گیری در این حوزه معطل مانده، اما ما نمی‌توانیم هزینه‌های توسعه و سوءمدیریت را به جیب مردم تحمیل کنیم. هر روز با درخواستی مواجه می‌شویم که تعرفه‌های مخابراتی را بالا ببرید تا درآمدزایی داشته باشیم، در حالی که آنها باید هزینه‌هایشان را مدیریت کنند و همان مسیر قبلی را برای کنترل هزینه‌ها انجام دهند و نیازی هم به سرمایه‌گذاری جدید نیست. این استراتژی به مخابرات اعلام شده اما اجرایی نشده است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این پرسش که در این شرایط آیا می‌توان توسعه ارتباطات کشور را معطل مخابرات کرد؟ گفت: ایجاد یک شبکه مشابه مخابرات و رفع انحصار کار ساده‌ای نیست، اما شدنی است. یکی از راه‌ها برای این کار، استفاده از ظرفیت‌های 5G-FWA است که بر همین اساس حرکت می‌کنیم. امروز ایرانسل اولین سایت را برای استفاده عمومی نسل پنجم راه‌اندازی کرده و حرکتی است برای اینکه در عرصه رقابت، مخابرات را هم ملزم کند به اینکه تصمیمات غلطش را اصلاح کند و وارد رقابت شود.

 

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در حوزه ارتباطات بین شهری درون‌استانی، ایرانیان‌نت در پنج استان پهنای باند B2B ارائه می‌کند و انحصار مخابرات را شکسته است. در حوزه B2B درون‌شهری نیز به زودی پروانه‌ای به شهرداری تهران خواهیم داد تا بتواند به عنوان اپراتور وارد شود و به دیگر اپراتورها نیز ظرفیت دهد، برای تحقق این کار شهرداری باید ۶۰ مرکز مخابراتی در تهران ایجاد کند که این کار در حال انجام است. آن بخشی از شبکه که در لایه‌ی دسترسی در انحصار شبکه‌ی سیم مسی مخابرات است نیز با استفاده از Smart Cell و 5G-FWA پوشش داده می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------