جهیزیه؛ سنت غیر قانونی هند/ همچنان رواج دارد



تحقیقات بانک جهانی نشان می‌دهد برخلاف قانون ممنوعیت پرداخت "دوری" یا جهیزیه در هند این رسم همچنان ادامه دارد و ثابت مانده است.  

به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، این تحقیقات بر روی 40 هزار ازدواج در روستاهای هند بین سال های 1960 تا 2008 صورت گرفته است.

 

محققان می‌گویند با توجه به قانون ممنوعیت پرداخت جهیزیه این رسم در 95 درصد ازدواج‌ها اجرا می شود. به صورت قانونی پرداخت جهیزیه از سال 1961 به بعد در هند ممنوع است.

 

90 درصد از زوج های هندی پس از ازدواج با خانواده شوهر زندگی می‌کنند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

اجرای سنت ممنوعه در هند، پرداخت جهیزیه

 جهیزیه,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

این رسم که بسیاری از آن به عنوان یک شر اجتماعی نام می برنند، همچنان در هند رواج دارد و زنان را در معرض خشونت خانگی و مرگ قرار می‌دهد.

 

پرداخت و قبول جهیزیه یک سنت چند صد ساله در جنوب آسیاست و طی آن خانواده عروس به والدین داماد هدیه نقدی، لباس و جواهرات هدیه می‌دهند.

 

این تحقیق با تمرکز داده‌های پرداخت "دوری" یا جهیزیه در روستاهای 17 ایالت هند صورت گرفته که 96 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. از طرفی بیشتر جمعیت هند در روستاها زندگی می‌کنند.

 

"اس آنوکیریتی"، "نیشیت پاکاش" و "سوگو کوون" اقتصادانان هندی اطلاعاتی را ارزش هدایای نقدی و غیر نقدی پرداخت شده در زمان ازدواج جمع آوری کرده‌اند.

 

آنها ارزش "جهیزیه خالص" و تفاوت بین ارزش جهیزیه پرداختی از سوی خانواده عروس به داماد و همچنین هدایای پرداختی از سوی خانواده داماد به عروس موسوم به "مهربها" را محاسبه کرده‌اند. تنها در شمار بسیار کمی از ازدواج‌ها هدایای پرداختی خانواده داماد به خانواده عروس بیشتر بوده است.

 

محققان همچنین دریافتند میزان دوری (جهیزیه) "به شکل قابل ملاحظه‌ای" در طول زمان و بدون توجه به تورم قبل از سال 1975 و بعد از سال 2000 ثابت بوده است.

 

این تحقیقات نشان داد که خانواده داماد به صورت متوسط حدود 5 هزار روپیه (67 دلار) بابت هدایای خانواده عروس خرج می‌کنند.

 

جای تعجب ندارد که پیشکش‌های خانواده عروس به خانواده داماد در هند حدود 7 برابر و نزدیک به 32000 روپیه (429) دلار می ارزد. در واقع ارزش خالص یک دوری (جهیزیه) هندی حدود 27000 روپیه (361 دلار) برآورد می شود.

 

نسبت قابل توجهی از پس انداز و درآمد خانوارهای هندی صرف "دوری" (جهیزیه) می شود. در سال 2007 ارزش خالص یک جهیزیه (دوری) تقریبا 14 درصد درآمد سالانه یک خانواده روستایی بود.

 

"آنوکیریتی" اقتصاددان گروه تحقیقات بانک جهانی در این باره گفت به دریافت جهیزیه به عنوان منبعی از درآمد در هند کاهش یافته زیرا متوسط درآمد روستاییان هند افزایش یافته است.

 

یک عروس هندی/ عکس: هندوستان تایمز

 جهیزیه,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

 ازدواج در هند

تقریبا ازدواج در هند به صورت تک همسری است.

 

کمتر از یک درصد از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود.

 

والدین هندی نقش مهمی در انتخاب عروس و داماد دارند و تقریبا 90 درصد زوج‌ها بین سال‌های 1960 تا 2005 با نظر والدین انتخاب شده اند.

 

بیش از 90 درصد زنان پس از ازدواج در خانواده شوهر زندگی می‌کنند.

 

بیش از 85 درصد زنان با شخصی خارج از روستای خود ازدواج می‌کنند.

 

78.3 درصد از ازدواج‌ها در یک ناحیه صورت می‌گیرد.

 

محققان می‌گویند با وجود تغییرات زیاد از سال 2008 تا کنون، الگوهای پرداخت "دوری" جهیزیه تغییر زیادی نشان نمی‌دهد.

 

مطالعات نشان می‌دهد پرداخت و دریافت جهیزیه در همه گروه‌های مذهبی هندی رواج دارد. افزایش مبالغ و ارزش  "دوری" در میان مسیحیان و سیک ها منجر به افزایش متوسط ارزش مادی این رسم در میان مسلمانان و هندوها  شده است.

 

دوری به صورت نقد و کالا پرداخت می‌شود/ عکس: GETTY IMAGES

 جهیزیه,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------