فرونشست زمین در اصفهان نتیجه توسعه ناپایدار درسال‌های گذشته است



 فرونشست زمین ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری اصفهان گفت: فرونشست که به‌واسطه خروج آب از سفره‌های آب‌های زیرزمینی و کاهش حجم آب از آبخوان‌ها در استان در حال وقوع است؛ نتیجه توسعه ناپایداری است که در طول سال‌های گذشته انجام شده است. 

به گزارش ایرنا، مهران زینلیان روز سه‌شنبه پس از برگزاری جلسه شورای فنی استان  اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فرونشست  یکی از مسائل اصلی شورای فنی استان  اصفهان است و سعی می‌شود تا از مواردی که باعث تشدید این پدیده می‌شود جلوگیری صورت گیرد.

 

به گفته زینلیان، در حقیقت خیلی از موارد  بروز یافته در فرونشست قابل جبران نیست ولی باید جلوی تشدید آن در استان اصفهان گرفته شود.

 

وی همچنین با تأکید بر رعایت ضوابط استاندارد در ساخت‌وسازها گفت: رعایت ضوابط استاندارد هم از منظر اصول و مقررات ساخت و هم مصالحی که باید استفاده شود موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و در خصوص رعایت ضوابط استاندارد در طرح‌های عمرانی دستگاه‌ها، وضعیت استان به نسبت خوب ارزیابی‌شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در شورای فنی استان اصفهان بازدید از طرح‌ها به‌طور مرتب صورت می‌گیرد و مواردی که دارای نواقص است به ۲ دسته در بخش نازک‌کاری و سازه‌ها  تقسیم می‌شود ؛ نواقص اجرای نازک‌کاری باید اصلاح شود و برخی موارد به سازه‌ها و موارد اساسی برمی‌گردد که در این موارد برخوردها جدی‌تر است و نیازمند اصلاح و یا تخریب خواهد بود.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان  تأکید کرد: لازم است کارفرما، مشاور و پیمانکار به دستگاه‌های نظارتی ازجمله شورای فنی استان پاسخگو باشند.

 

وی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح‌ها با توجه به گستردگی آن در استان، لازم است از مشاوران که بازوهای کارفرما در کنترل کیفیت و اجرای ضوابط هستند استفاده کنند.

 

زینبیان با تأکید بر نقش مهم مشاوران در اجرای اصولی طرح‌ها و اهمیت پاسخگویی آن‌ها گفت: اگر مواردی مشاهده شود که نواقصی وجود دارد نیاز است مشاور توضیحات لازم را بدهد و بخشی از مشکلات را پیگیری و رفع کند.

 

وی در پایان تاکید کرد که جانمایی ساختمان‌های اداری در اصفهان با بررسی موضوع فرونشست صورت گیرد.

 

فرونشست زمین (زلزله خاموش) که امروز به‌صورت ویژه در استان و کشور در حال بررسی است، ناشی از برداشت‌ بی‌رویه از سُفره‌های آب زیرزمینی از سال‌های گذشته تاکنون بوده است.

 

اصفهان تا امروز سه دوره خشک‌سالی بزرگ را تجربه کرده است و اثرات برداشت‌های بی‌رویه آب و اُفت سطح آبخوان‌ها موجب شده است که چاله‌ها و فرو چاله‌ها در استان ایجاد شود.

 

میزان اُفت سطح آبخوان‌ها در دشت‌های استان اصفهان، بر اساس مطالعه انجام‌شده، سالانه بیش از ۳۷ سانتیمتر تا یک متر اعلام‌شده است و بر این اساس ۳۵ دشت تالابی در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۲۷ دشت، ازنظر اُفت سطح آبخوان‌های زیرزمینی، ممنوعه و بحرانی است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------