نصب سنگ قبر دارای تصاویر در بهشت زهرا ممنوع شد



 سنگ قبر,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سعید غضنفری مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرد: «قریب ۲۰ روز است اکیپ‌هایی برای انتظامات سنگ قبر ایجاد شده که علاوه بر تامین امنیت، جلوی نصب سنگ‌های دارای تصاویر را نیز می‌گیرند. 

 سعید غضنفری در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح اقدامات سازمان بهشت زهرا (س) در خصوص ارتقای کیفیت خدمات و توسعه این سازمان گفت: فرایندهای خدمت در بهشت زهرا (س) در حال اصلاح است. خدمت بی منت در سرلوحه اقدامات ما قرار گرفته و تک تک فرایندهای خدمت رسانی در سازمان احصا شده و در حال اصلاح آن ها هستیم. بخش اعظم این اصلاح خدمات مربوط به بخش عروجیان سازمان بهشت زهرا است.

 

وی افزود: هیچ فردی از بیرون از سازمان برای همکاری دعوت نشده و همه معاونین و مسئولین در بخش های مختلف سازمان بودند که طی پروسه ای به کارگیری شده اند. در سازمان بهشت زهرا (س) انواع خدماتی که توسط پیمانکاران ارائه می شد در فرایندی معیوب انجام می شد که در سه ماهه نخست حضورمان در سازمان نسبت به اصلاح آن ها برنامه ریزی کردیم و ظرف یک ماه آینده که پایان مهلت سه ماهه است اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. بی تردید شخم زدن برخی گلوگاه های سازمان کار زمانبری بود که خوشبختانه در حال انجام است.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در تشریح مصداق فرایندهایی که در حال اصلاح است به کم کردن بخشی از هزینه های خدمات برای خانواده متوفیان اشاره کرد و افزود: پارکینگی که در نزدیکی عروجیان قرار داشت در اختیار پیمانکار بود که این کار خانواده‌ها را متحمل هزینه می کرد بر همین اساس مقرر کرده‌ایم این پارکینگ در اختیار سازمان قرار گیرد تا با حداقل هزینه و یا به صورت رایگان در قالب بسته ای خدماتی به خانواده متوفیان ارائه خدمات داشته باشد.

 

غضنفری افزود: وجود مباشرین در سازمان از اقدامات ویژه ادوار مدیران گذشته سازمان بوده و حتما باید فردی در کنار خانواده ها باشد تا بار روانی آن ها را کاهش دهد. بر همین اساس در حال آموزش مباشرین هستیم تا سطح ارتقای کیفیت از مباشرین آغاز شود.

 

وی در خصوص توسعه آرامستان‌ها در تهران گفت: آرامستان ها در شرق و غرب با مکان یابی عملیاتی خواهند شد و مکان یابی و مطالعات آن ها انجام شده است. البته آزمایش های زمین شناسی در حال انجام است؛ ولی بسته آرامستان های تهران اجرایی خواهد شد به شکلی که ظرف سه سال آینده بخشی از این موضوع به بهره برداری خواهد رسید. البته در حال حاضر ۲۵ هزار قبر آماده در سازمان بهشت زهرا (س) وجود دارد که سه تا پنج سال آینده جوابگوی نیاز تهران خواهد بود، همچنین ۱۵ هزار قبر برای مواقع بحرانی وجود دارد.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)تأکید کرد: نیت ما دوری از تمرکز در بهشت زهرا است و در تلاش هستیم در قالب ایده ای با همکاری اوقاف از ظرفیت آرامستان های امامزادگان تهران نیز بهره برداری کنیم. این کار در قالب تهاتری با آماده کردن و فضاسازی توسط بهشت زهرا انجام خواهد شد.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با اشاره به اینکه هر شهروندی که در تهران فوت می‌کند یک قبر رایگان برای وی وجود دارد، گفت: دو طبقه دیگر در قطعات روز نهایتا با قیمت ۵ میلیون تومان به خانواده متوفیان داده خواهد شد. در قطعاتی که تراکم قبور زیاد است و جزو قطعات قدیمی محسوب می شوند هر طبقه ۷ میلیون تومان دریافت می‌شود که این مبلغ نیز برابر مصوبه شورای شهر تهران اعمال می شود. قطعا ما نباید هزینه ارتحال را برای مردم افزایش دهیم. در قطعات قدیم که ظرفیت خالی کم است قبوری که احیا می شود به صورت دقیق ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می شود.

 

غضنفری در تشریح تأمین امنیت قبور در بهشت زهرا نیز افزود: خود را خادم تمام قبور مومنین می دانیم. در مورد امنیت، دژبان ارتش در سازمان مستقر است و حفظ و حراست از سازمان بر عهده دژبان است که با بهره گیری از ۲۲۰ نفر نیرو این کار را در سازمان بر عهده دارد اما حتما این فرایند نیاز به اصلاح دارد چرا که یک میلیون و ۵۰۰ هزار قبر مومنین در سازمان بهشت زهرا (س) وجود دارد و در راستای امنیت از ابزارهای سلبی همچون دوربین ها و لوازم امنیتی رصد سازمان را انجام می دهیم.

 

وی ادامه داد: با مدل جدیدی با ایجاد کلانتری در سازمان به ویژه قطعه شهدا ضریب امنیت را افزایش می دهیم. بی تردید آسیب های اجتماعی تنها شامل سازمان بهشت زهرا (س) نیست. با توجه به قرار گیری این سازمان در حاشیه تهران این موضوع در سازمان نیز مشاهده می شود. بر همین اساس قریب ۲۰ روز است که اکیپ‌هایی برای انتظامات سنگ قبر ایجاد شده که علاوه بر تأمین امنیت، جلوی نصب سنگ های دارای تصاویر را نیز می‌گیرند. در حال حاضر دو اکیپ چهار نفره به صورت پایلوت در برخی قطعات کار را آغاز کرده و شهردار شب نیز برای افزایش ضریب امنیت در سازمان بهشت زهرا ایجاد شده است.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره بازسازی و نوسازی امکانات و تجهیزات سازمان بهشت زهرا (س) نیز گفت: تمامی سرویس های بهداشتی و اماکنی که کاربری عمومی دارند بازسازی و احیا خواهند شد. برای جلوگیری از نصب سنگ قبرهایی که دارای تصویر است همه پروتکل‌ها در هنگام دفن متوفی به فرد ارائه می‌شود و از وی امضاء گرفته می‌شود ولی بعدا ممکن است افراد نسبت به نصب چنین سنگ قبرهایی اقدام کنند.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در پاسخ به سوالی در خصوص خودروهای اختصاصی حمل پیکر گفت: خودروهای حمل پیکر چهار متوفی را برای انتقال به سازمان بهشت زهرا (س) حمل می‌کنند؛ اما اگر خانواده‌ای درخواست داشته باشد خودرو به صورت اختصاصی برای وی، ارسال می‌شود.

 

وی درباره ایجاد قطب فرهنگی در سازمان بهشت زهرا(س)، تصریح کرد: محور ایجاد قطب فرهنگی گلزار شهدای بهشت زهرا (س) است. قطعا با این حجم از شهدا در سازمان بهشت زهرا می‌توان قطب فرهنگی بی نظیری را برای کشور ایجاد کرد. خود سازمان نیز نیاز به یک دگرگونی فرهنگی دارد. در همین راستا در حال حاضر پخش قرآن به صورت ۲۴ ساعته برای متوفیان در فضای داخل سردخانه و سالن تطهیر اجرایی شده است.

 

غضنفری تأکید کرد: امیدواریم رسانه‌ها در اطلاع رسانی به شهروندان برای بهره گیری از سنگ قبرهای مطابق با پروتکل های بهشت زهرا (س) ما را یاری کنند. بی تردید برای سهولت دسترسی و فاتحه خوانی شهروندان نباید در قطعات از سنگ قبرهایی با طول و عرض بیشتر از آنچه که در پروتکل ها مطرح شده استفاده کنند.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: در موضوع هوشمندسازی، سازمان به دنبال ارتقای خدمات است. در همین راستا گویاسازی قطعات شهدا را دنبال خواهیم کرد و کیوسک های بهشت نت در سازمان مستقر خواهند شد تا برخی خدمات را به صورت آنلاین به ویژه در حوزه فرهنگی ارائه کنند. همچنین مکانیزه کردن آبیاری فضای سبز در سازمان بهشت زهرا (س) جزء اولویت‌ها قرار گرفته و همزمان کاشت گونه هایی مطابق با جغرافیای منطقه نیز در اولویت اقدامات سازمان قرار دارد. زیباسازی بصری سازمان نیز در بازه ای یک ماهه تغییراتی ملموس را شاهد خواهد بود.

 

وی در خصوص ترافیک درون سازمان بهشت زهرا (س) نیز گفت: نخستین پارکینگ ما در قطعه ۵۰ با هدف کاهش ترافیک به بهره برداری رسیده و امیدواریم ۳۰ هزار متر از فضای فعلی بهشت زهرا (س) با هدف کاهش ترافیک درون سازمان برای بارگذاری پارکینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

 

غضنفری درباره تکدی گری در بهشت زهرا(س) نیز تصریح کرد: تقویت یگان حفاظت و انضباط شهری در صدر برنامه های ما قرار گرفته است. بخش زیادی از متکدیان با کمک کلانتری مستقر در حرم مطهر امام خمینی (ره) جمع آوری شده و به دنبال راه های قانونی برای حل این مشکل هستیم. متأسفانه بخشی از افراد متکدی به صورت حرفه ای درون سازمان مشغول تکدی گری هستند که با تقویت یگان حفاظت به دنبال ساماندهی و جمع آوری آنها هستیم.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در پاسخ به سوالی درباره مقبره های خانوادگی در سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به اینکه این مقبره ها در حال حاضر در درون سازمان به فروش می‌رسند، گفت: مقبره خانوادگی با ۳۰ قبر به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان و مقبره ای با داشتن ۴۰ تا ۵۰ قبر به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

 

وی درباره آمادگی سازمان بهشت زهرا (س) برای ارائه خدمات در صورت بروز پیک دیگری از بیماری کرونا گفت: سازمان بهشت زهرا (س) پیک های بحرانی را با سربلندی پشت سر گذاشته و آمادگی ارائه خدمات برای ۴۵۰ متوفی به صورت روزانه را دارد. البته امیدواریم شرایط بد گذشته تکرار نشود.

 

غضنفری در خصوص پایانه های میانی سازمان بهشت زهرا نیز گفت: در حال حاضر یک پایانه حمل متوفی برای آمبولانس ها در خیابان ولیعصر داریم که به دنبال افزایش این ایستگاه ها در دو نقطه دیگر هستیم. البته مکان فعلی پایانه موجود نیز نیاز به مطالعه دارد که این اقدام در دست انجام است.

 

وی در خصوص تبدیل وضعیت پرسنل سازمان بهشت زهرا نیز افزود: طی سال های گذشته نیروهایی توسط پیمانکاران در حوزه رانندگان آمبولانس و نیروهای خدماتی جذب شده اند ولی تبدیل وضعیت برای آن ها انجام نشده است. در شرایط موجود با توجه به حجم زیاد پرسنل شهرداری تهران این کار مستلزم تصمیم از سوی شهرداری تهران است و خود شهردار تهران نیز در این حوزه دغدغه دارند.

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در پایان این نشست ضمن تقدیر از مدیران ادوار گذشته سازمان بهشت زهرا (س) و زحمات پرسنل در دوره شیوع کرونا ویروس به نمایندگی از هر بخش از پرسنل سازمان بهشت زهرا از یک نفر در حضور خبرنگاران تقدیر کرد.

 

ایسنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------