وزش باد شدید در ۹ استان/ کاهش محسوس دما در ۴ استان



هواشناسی  ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از وزش باد شدید در ۹ استان و کاهش محسوس دما در چهار استان طی روزهای ابتدایی هفته آینده خبر داد. 

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از نفوذ سامانه بارشی همراه با تغییر توده هوا طی روزهای شنبه و یکشنبه ( ۲۵ و ۲۶ دی ماه) خبر داد.

 

مخاطره حاصل از فعالیت این سامانه وزش باد شدید خواهد بود.

 

منطقه اثر این پدیده شنبه( ۲۵ دی ماه) استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، نیمه جنوبی اصفهان، یزد، کرمان و شمال سیستان و بلوچستان و یکشنبه (۲۶ دی ماه) شمال فارس، جنوب اصفهان، یزد، کرمان، شمال هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواهد بود. در نتیجه خسارت به تاسیسات گلخانه‌ای واحتمال شکستن نهال‌های تازه کشت شده دور از انتظار نیست.

 

توصیه می‌شود در این شرایط به استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد توجه و از محلول‌پاشی و سم‌پاشی خودداری شود همچنین استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌های دامداری با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد شدید و عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید ضروری است.

 

سازمان هواشناسی در ادامه از حاکمیت جریانات سرد شمالی از اوایل وقت یک‌شنبه( ۲۶ دی ماه) تا اوایل وقت دوشنبه( ۲۷ دی ماه) خبر داد.

 

این مخاطره از نوع کاهش محسوس دما خواهد بود.

 

یک‌شنبه( ۲۶ دی ماه) استان‌های ایلام و خوزستان و دوشنبه( ۲۷ دی ماه) استان‌های بوشهر و فارس درگیر این سامانه خواهند بود.

 

اثر این مخاطره خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

 

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کودهای اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏سازی درختان به سرما، تامین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما است.

 

محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

 

همچنین خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات در ساعات نزدیک صبح و بامداد و خودداری از مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، الزامی است.

 

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------