برگشت سرسام‌آور سربازان/خرید تا ۲۴۰۰ درصد گران شد!



خرید سربازی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
خرید سربازی بعد از سه سال توقف بار دیگر در حال برگشت به بودجه است، اما مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید،‌عجیب و قابل تامل بوده و بیانگر افزایش هزینه تا ۲۴۰۰ درصدی نسبت به آخرین دوره فروش در بودجه ۱۳۹۷ است. 

به گزارش ایسنا، اخیرا در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس، موضوع خرید سربازی مصوب شد که طی آن دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد با  ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان امکان خرید و معافیت خواهند داشت. همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد  و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند شد.

 

 نه دولت واکنش نشان داده و نه با ستاد مشورت شده!

 این مصوبه در حالی بوده که دولت چنین پیشنهادی در لایحه نداشت و تاکنون نیز نسبت به آن واکنش نشان نداده  است،  همچنین در اهم آن نظر ستاد کل نیروهای مسلح مطرح است که اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد حتی با این ستاد هنوز مشورت هم نشده است، بر این اساس رای آوردن مصوبه در صحن علنی و بعد از آن نظر شورای نگهبان حائز اهمیت است.

 

سربازی ۴ سال در بودجه بود و رفت 

به بهانه این مصوبه تلفیق مروری بر جریان قبلی فروش سربازی در بودجه قابل تامل است، این در حالی است که از بودجه ۱۳۹۴ دولت و مجلس  برای فروش دوره سربازی و کسب درآمد از این محل به توافق رسیدند و تا سال ۱۳۹۷ نیز اجرایی شد ولی از سال ۱۳۹۸ دیگر خرید سربازی در بودجه نیامد که در آن زمان گفته می‌شد ستاد نیروهای مسلح موافقت چندانی با این موضوع نداشته است.

 

قیمت ثابت ۱۰ تا ۵۰ میلیونی فروش سربازی 

در سال ۱۳۹۴ دولت مجاز شده بود که کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه زمان غیبت معاف کند، شرایط خرید به این صورت بود که مشمولان زیردیپلم با پرداخت ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق‌لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان معاف می‌شدند.

 

همچنین طبق قانون، به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه یک سال محسوب می‌شد و برای مشمولان متأهل نیز پنج درصد و افراد دارای فرزند به ازای هر فرزند نیز پنج درصد از مبلغ جریمه کسر می‌شد که این شرایط و اعداد و ارقام فروش طی هر چهار سال ثابت باقی مانده بود فقط از سال ۱۳۹۵ به بعد فروش اقساطی نیز به آن اضافه شد.

 

خرید هزاران درصد گران شد؛ از ۱۱۰۰ تا ۲۴۰۰ درصد! 

اما آنچه که در کمیسیون تلفیق برای بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده اعداد و مبالغ تعیین شده  با آخرین بار در سال ۱۳۹۷ فاصله بسیاری دارد؛ به طوری که درصد تغییرات آن به هزاران درصد می‌رسد.

 

به عنوان نمونه افراد زیردیپلم که در سال ۱۳۹۷ هزینه ۱۰ میلیون تومانی پرداخت کردند برای سال آینده باید ۲۵۰ میلیون تومان بپردازند که نشان دهنده رشد ۲۴۰۰ درصدی است.

 

همچنین در مورد افراد لیسانس که پرداخت آنها از ۲۵ به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته رشد ۱۵۰۰ درصدی خواهد داشت.

 

در مورد گروه‌های پزشکی و بالاتر نیز مثلا افراد متخصص که در سال ۱۳۹۷ سربازی را ۵۰ میلیون تومان خریده بودند در صورت تصویب این پیشنهاد، باید ۶۰۰ میلیون تومان بپردازند که افزایش ۱۱۰۰ درصدی دارد.

 

در رابطه با اینکه درآمد حاصل از فروش سربازی به کجا می‌رود، باید یادآور شد که طبق روال قبلی، به حساب درآمد عمومی در خزانه کل کشور واریز می‌شود و برای دولت و بخش دفاعی خواهد بود که نحوه هزینه آن نیز بر اساس توافقنامه‌ای تعیین می‌شود.

 

جزئیات تغییر هزینه خرید سربازی از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱

مدرک تحصیلی مبلغ در بودجه۹۴ تا ۹۷ (تومان) مبلغ مصوب تلفیق در بودجه ۱۴۰۱ (تومان) تغییرات(درصد)
زیردیپلم ۱۰ میلیون ۲۵۰ میلیون ۲۴۰۰
دیپلم ۱۵میلیون ۲۵۰ میلیون ۱۵۶۶
کاردانی ۲۰ میلیون ۲۵۰ میلیون ۱۱۵۰
کارشناسی ۲۵ میلیون ۴۰۰ میلیون ۱۵۰۰
کارشناسی ارشد ۳۰ میلیون ۴۰۰ میلیون ۱۲۳۳
دکترای عمومی پزشکی ۳۵ میلیون ۶۰۰ میلیون ۱۶۱۴
دکترای تخصصی غیرپزشکی ۴۰ میلیون ۶۰۰ میلیون ۱۴۰۰
دکترای تخصصی پزشکی و بالاتر ۵۰ میلیون ۶۰۰ میلیون ۱۱۰۰

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------